قلعه نویی: اشتباه 16 سال قبل را تکرار نمی کنم/ منتقدان قابل احترام اند ولی...

سرمربی تیم ملی فوتبال از آنالیز کامل هنگ کنگ برای بازی فردا گفت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در نشست خبری پیش از بازی مقابل هنگ‌کنگ در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار کرد: قبل از هر چیز از شیربچه‌های نوجوان تشکر می‌کنم که با بازی خوبشان حماسه آفریدند و حتی باخت‌شان برابر انگلیس هم غیرتمندانه بود. از کادرفنی و آقای عبدی هم تشکر می‌کنم. به تیم هنگ کنگ و آقای اندرسن خوش‌آمد می‌گویم. درست است که هنگ کنگ در رده ۱۵۰ فیفاست اما در رده‌های پایه سرمایه گذاری کرده‌اند.

او ادامه داد: بازیکنان هنگ‌کنگ دفاع فشرده را خیلی خوب انجام می‌دهند و در ضدحمله هم خیلی قوی هستند. در بازی‌هایی که آنالیز کردیم دیدیم روی ضربات کاشته خوب کار می‌کنند. سه لژیونر و ۵ بازیکن دورگه دارند. ما دیروز به صورت نصف و نیمه تمرین تاکتیکی کردیم. مجبور شدیم لژیونرها را به دلیل خستگی کم کنیم. باید کارمان را که از فردا آغاز می‌شود با قدرت پیش ببریم.باید هم برای جام ملت‌ها و جام جهانی کارمان را خوب آغاز کنیم. به این بازی به چشمیک  بازی مهم نگاه می‌کنیم و با تمام وجود این بازی را انجام می‌دهیم.

قلعه نویی درباره انتظارات از تیم ملی با حضور او گفت: مهمترین کاری که داشتیم برای تیم بوده تا مجموعه را یکدل کنیم. مجموعه یکدل موفق می‌شود. خیلی از تیم‌ها یکدل نیستند و موفق نمی‌شوند. یکی از ایرادهای تیم ملی این بود که آنطور که باید و شاید یکدل نبود. یکسری نگرش‌های جدید داشتیم. نسل خوبی در تیم ملی داریم. یک جلسه خودمانی با بازیکنان داشتیم که یکایک بازیکنان تقریبا هم‌قسم شدند که اگر بودم یا نبودم به دو مرحله جام جهانی صعود کنند. خدا را شکر تیم یکدلی داریم.

او درباره نگاه به جوان‌گرایی در تیم ملی عنوان کرد: دو سن داریم؛ یک سن شناسنامه‌ای و یک سن فیزیکی. مثلا از رونالدو اگر الان آزمایش بگیرید شاید ۳۰ ساله باشد. وقتی آقای حاج صفی در جام اروپا مقابل مارسی بازی می‌کند این نشان می‌دهد که باید از این تجارب گرانبها استفاده کنید. فوتبال ایران برای اینها هزینه کرده و باید تا وقتی که توانایی دارند استفاده کنیم. از نظرات منتقدان هم ممنونم و برای من قابل احترام هستند ولی ما کارهای خوبی کرده‌ایم.

سرمربی تیم ملی ادامه داد: تیم پزشکی ما با تیم‌های داخلی و خارجی در ارتباط است. علاوه بر این گروه آنالیز ما از روی فیلم‌ها هم آنالیز می‌کنند. کارهای بزرگی می‌کنیم و در این کار ادعا داریم. تا موقعی که این عزیزان می‌توانند به تیم ملی کمک کنند از آنها استفاده می‌کنیم. الان چند بازیکن خوب به تیم ملی آورده‌ایم. یک خاطره از یاسین سامانی بگویم. سلمانی را یک بار با سپاهان آوردم که استادیوم آزادی و چمن ورزشگاه را ببیند چون آینده فوتبال ایران بود. در باشگاهی خیلی از بازیکنان را معرفی کردم و نمی‌خواهم برای خودم تبلیغ کنم. در تیم ملی ۲۰۰۶ هم این کار را کردم. الان نگاه ویژه‌ای به جوانان داریم. مثلا محمد قربانی بیاید و سعید عزت اللهی را ببیند. چون زمان کمی داریم این مدل کار می‌کنیم ولی حتما نگاه ویژه‌ای به جوانان داریم و این کار را انجام می‌دهیم. الان چون تقویم پر است نمی‌توانیم مثل ۲۰۰۶ تیم ب داشته باشیم ولی خوشحالم که نگاه مربیان تیم ملی به لیگ نگاه خوبی است و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنیم. مثلاً سردار آزمون از کجا به اروپا رفته؟ از لیگ ایران. پس امثال او را در ایران داریم و باید نگاه ویژه‌ای به جوانان و لیگ داشته باشیم.

با توجه به ۴۸ تیم شدن جام جهانی خیلی‌ها انتظار دارند تیم ملی ایران جزو ۱۶ تیم برتر جهان باشد. قلعه نویی در این خصوص گفت: من به دوره قبلی انتخابی جام جهانی اشاره کردم که مقابل بحرین و عراق نتیجه بسیار بدی گرفتیم. محور جلسه امروز ما این بود که زندگی اول تنبیه می‌کند و بعد درس می‌دهد. به بچه‌ها گفتم اسم‌ها در زمین بازی نمی‌کنند و کیفیت است که آنها را متمایز می‌کند. باید با قدرت جلو برویم. مهم بازی‌های این مدلی است و در بازی‌های سخت‌تر بازیکنان خودشان انگیزه دارند ولی در این بازی‌ها بازیکنان باید بالا بروند.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران درباره اینکه پس از ۱۶ سال در رقابت‌های انتخابی جام جهانی سرمربی تیم ملی است، گفت: در آن دوره هم شرایط تیم ملی خوب نبود. تیم ملی ما دو گروه به جان هم افتاده بودند و بعد از آن هم کمیته انتقالی بود که فقط تسویه حساب می‌کردند. آقای آخوندی در یک جلسه‌ای به من گفت که روی شما معامله کردیم. بدون باخت جابجا شدم و این زدن‌ها سیاسی بود. از آقای آخوندی هم اگر سوال کنید چرا از من حلالیت طلبیده به شما می‌گوید که این تسویه حساب بین آقای صفایی فراهانی و علی آبادی بود. آمده‌ایم به تیم ملی کمک کنیم. با یکسری جوان و همکاران خوب یکسری آنالیز کردیم که به فیفا مقاله دادیم و از ما تشکر کردند. همکاران قوی‌ای داریم، گروه ما هر روز از ساعت ۱۰ تا بعد از ظهر هستند. بازی‌های لیگ و لژیونرها را آنالیز می‌کنند. کار ما مقطعی نیست و ما با تیم‌ها و پزشکان و مربیان ارتباط داریم. در طول هفته با خود بازیکنان هم ارتباط داریم. در مجموع تا لحظه‌ای که هستیم باید به نحو احسن کار انجام بدهیم. نسبت به ۱۶ سال گذشته اشتباهاتی که داشتم را تکرار نمی‌کنم. من اینجا هستم که اگر یک دقیقه هم باشد به تیم ملی کمک کنم.

قلعه‌نویی در پایان گفت: این بازیکنان در زمین سرباز وطن هستند. رفتار سردار در همین سه بازی گذشته را ببینید یا همین گلی که برای رم زد چقدر قشنگ بود. آنالیزی که از او کردیم از نظر دوندگی آمار بسیار خوبی دارد. شاید بازیکن با سرمربی‌ای که صداقت دارد در ابتدا به مشکل بربخورد اما بعدها می‌فهمد که دلیلش چه بود. ۷۰-۸۰ میلیون نگاه به پای این بازیکنان است. بازیکنان بزرگ خوبی داریم. خود سردار در این چند بازی‌ای که بودم حضور نداشته اما در دقایقی که بازی کرده با تمام وجودش بازی کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید