جی پلاس

جنجال‌های جهان ورزش| رسوایی های توپ طلا

در سال های اخیر توپ طلا حواشی زیادی داشت که در نهایت به تغییر قوانین در انتخاب بهترین بازیکن سال منجر شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: توپ طلا مهمترین جایزه فردی دنیای فوتبال است که توسط فرانس فوتبال به بهترین بازیکن سال داده می شود. خیلی از بازیکنان با وجود عملکرد برجسته در یک فصل هرگز نتوانستند برنده این عنوان شوند چون در برخی دوره ها انتخاب ها کاملا سلیقه ای بودند اما این موضوع تنها حاشیه توپ طلا نبوده است. تغییر در ترتیب آرا، نفوذ برخی از باشگاه ها، رای های خیالی از دیگر جنجال های این جایزه بوده است. 

رای های خیالی 

روزنامه نگاران تمام کشورهای دنیا برنده توپ طلا را انتخاب می کردند اما گاهی این رای ها خیالی بودند. در سال ۲۰۱۸ یک روزنامه نگار خیالی به نام عبدو بوینا به ترتیب به کیلیان ام‌باپه، لوکا مودریچ، کریستیانو رونالدو، ادن هازار و محمد صلاح رای داده بود. او در رسانه البلد کومورز مشغول به کار بود که شش سال پیش بسته شده بود. تویمیمو عبدو که پیش از این برای البلد کار می کرد اعلام کرد که چنین خبرنگاری در آنجا وجود نداشته است.

تغییر دادن ترتیب آرا 

از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ جایزه بهترین بازیکن سال فیفا و توپ طلا یکی شدند و این عنوان توپ طلای فیفا نام گرفت. به همین خاطر سرمربیان و کاپیتان های تیم های ملی هم می توانستند رای بدهند. در سال ۲۰۱۴ که کریستیانو رونالدو برنده توپ طلا شد بیش از ۱۰ سرمربی به نحوه ترتیب آرای خود اعتراض و اعلام کردند به شکل دیگری رای داده بودند. در آرا منتشر شده پراندلی، سرمربی ایتالیا به ترتیب آندرا پیرلو، فیلیپ لام و روبرت لواندوفسکی را انتخاب کرده بود اما او اعتراف کرد به ترتیب به پیرلو، کریستیانو رونالدو و فرانک ریبری رای داده است. خوسه پکرمن که هدایت تیم ملی کلمبیا را بر عهده داشت به ترتیب به رادامل فالکائو، مسی و زلاتان ایبراهیموویچ رای داده بود اما او اعلام کرد که پنج امتیاز به مسی داده است، سه امتیاز به ریبری و یک امتیاز به رونالدو. پیش از این نیز چنین اتفاقی رخ داده بود.  

خیانت به هم تیمی 

یکی از بخش های جذاب توپ طلا انتشار آرا بازیکنان و سرمربیان است. افراد زیادی دوست دارند بدانند چه کسی به چه بازیکنی رای داده است هم تیمی است یا دشمن (رقیب اصلی). در سال ۲۰۱۴ نیمار اعلام کرد به مسی، خاویر ماسچرانو (هم تیمی هایش در بارسلونا) و رونالدو رای داده است. انتخاب رونالدو همه را شگفت زده کرد. برخی از هواداران وفادارش این کار را خیانت به باشگاه کاتالانی عنوان کردند. در آن سال رونالدو با دو برابر امتیاز بیشتر نسبت به مسی برنده توپ طلا شد.

جایزه‌های جدید

فرانس فوتبال در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد به دلیل بحران کرونا و برگزار نشدن کامل برخی رقابت ها مراسم توپ طلا برگزار نخواهد شد. این تصمیم جنجال زیادی به وجود آورد چون بایرن مونیخ در آن فصل برنده شش گانه شد و ستاره این تیم روبرت لواندوفسکی بود. مهاجم لهستانی کاملا شایسته کسب توپ طلا بود و انتظار می رفت یک سال بعد او انتخاب شود اما لیونل مسی این عنوان را به دست آورد. برای این که لواندوفسکی دست خالی از این مراسم نرود فرانس فوتبال جایزه جدیدی با نام "گرد مولر" (بهترین مهاجم سال) خلق کرد. 

جهان فوتبال دروازه‌بان های برجسته ای داشته است که برخی از آن ها با عملکرد درخشانشان قهرمانی را برای تیم هایشان به ارمغان آوردند. با این حال به جز لو یاشین هیچ دروازه‌بانی نتوانسته است برنده توپ طلا شود. فرانس فوتبال برای حل این مشکل هم جایزه ای جدید با نام این دروازه‌بان افسانه ای خلق کرد که از سال ۲۰۱۹ به برترین دروازه‌بان سال اهدا می شود. این جایزه هرگز جای توپ طلا را نخواهد گرفت و حتی موجب می شود عملکرد دروازه‌بان ها نادیده گرفته شود. در آخرین دوره تیبو کورتوا که مانند کریم بنزما نقش مهمی در قهرمانی های رئال مادرید داشت در جایگاه هفتم قرار گرفت، در حالی که دروازه‌بان بلژیکی حداقل باید در میان چهار بازیکن برتر سال قرار می گرفت. 

رئال مادرید 

مسی و رونالدو بیش از یک دهه است که در این مراسم حکمرانی می کنند. از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۲۲ تنها دو بازیکن غیر از ستاره آرژانتینی و برزیلی برنده توپ طلا شدند که آن ها لوکا مودریچ و بنزما بودند. نکته جالب اینجاست هر دو به عنوان بازیکن رئال مادرید این جایزه را کسب کردند. درست است که انتخاب بنزما هرگز مانند مودریچ سر و صدا نکرد و جنجال به وجود نیاورد اما او اگر بازیکن رئال مادرید نبود به آسانی نمی توانست برنده توپ طلا شود‌. مودریچ در سالی توپ طلا را به دست آورد که آنتوان گریزمان و کیلیان ام‌باپه در تیم ملی فرانسه درخشیدند و فاتح جام جهانی شدند. افراد زیادی معتقد بودند اگر مودریچ بازیکن رئال مادرید نبود هرگز برنده توپ طلا نمی شد. 

سرخیو راموس 

مدافع اسپانیایی که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱ برای رئال مادرید بازی می کرد برای کسب توپ طلا درخواست کمک کرد. فایلی از راموس منتشر شد که به لوییس روبیالس، رییس فدراسیون فوتبال اسپانیا پیام داده و از او خواسته است کاری کند تا برنده این عنوان شود. راموس در این پیام صوتی گفت بود: "شب بخیر، روبی. می دانی که تا به حال چیزی از تو درخواست نکرده‌ام اما می خواهم اکنون این کار را انجام دهی چون معتقدم سال خاصی برای من است به خاطر عملکردی که داشتم. دوست دارم توسط روابطی که داری در رابطه با توپ طلا به من کمک کنی. از تو همیشه قدردران خواهم بود نه تنها به خاطر من، بلکه فوتبال اسپانیا شایسته آن است که توپ طلا داشته باشد." راموس در سال ۲۰۲۰ تنها فاتح لالیگا و سوپرجام اسپانیا شده بود. 

تغییر قوانین 

انتخاب مسی به عنوان برنده توپ طلا ۲۰۲۱ جنجال زیادی به وجود آورد. انتقادات زیادی به فرانس فوتبال شد و این رسانه تصمیم گرفت تغییرات مهمی در قوانین ایجاد کند. اکنون عملکرد یک بازیکن در یک فصل اروپایی در نظر گرفته می شود و نه یک سال. تنها نمایندگان ۱۰۰ تیم برتر رنکینگ فیفا اجازه رای دارند. فقط عملکرد فردی یک بازیکن در نظر گرفته نمی شود و عملکرد تیمی، بازی جوانمردانه و کلاس بازیکن هم لحاظ می شود. مهمترین تغییر این بود که دیگر موفقیت ها و عملکردهای یک بازیکن در سال های گذشته در نظر گرفته نمی شود.

دیدگاه تان را بنویسید