دردسر تغییرات آب و هوایی برای المپیک زمستانی

تغییرات آب و هوایی برای برگزاری المپیک زمستانی دردسرساز شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس و به نقل از ورزش سه، در حالی که قرار است کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در صد و چهل و یکمین نشست IOC که قرار است در بمبئی هند برگزار شود میزبانان بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۳۰ و ۲۰۳۴ را به صورت همزمان معرفی نماید، گرمایش کره زمین به چالشی جدی برای میزبانی این رویداد تبدیل شده است.

در همین رابطه توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، گرمایش کره زمین را به چالشی جدی برای میزبانی بازی‌های المپیک زمستانی عنوان کرد و گفت: "در حال حاضر تنها ۱۵ کشور می‌توانند شرایط کاملی را برای میزبانی بازی‌های المپیک زمستانی عهده‌دار باشند و با توجه به تغییرات آب و هوایی تا سال ۲۰۴۰ فقط ۱۰ کشور می‌توانند شرایط میزبانی از این رویداد را داشته باشند. ما باید به صورت جدی به تاثیرات شگرف تغییرات آب و هوایی بر روی ورزش‌های زمستانی بپردازیم."

باخ ابراز امیدواری کرد که میزبانان بازی‌های المپیک زمستانی در سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۳۴ در نشست آتی کمیته بین‌المللی المپیک به میزبانی بمبئی هند و پیش از بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس معرفی شوند.

رئیس کمیته بین‌المللی المپیک عنوان نموده است: در نشست آتی IOC مذاکراتی پیرامون برنامه‌ها و راه‌کارهای مورد نیاز برای رشته‌های ورزش‌های زمستانی انجام خواهد شد و نتایج اولیه نشان می‌دهد باید برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی را با توجه به تأثیر تغییرات آب و هوایی تطبیق دهیم و به دنبال راه‌حل‌هایی برای آینده ورزش‌های زمستانی باشیم.

بر اساس پیشنهادات رسیده به کمیته بین‌المللی المپیک در حال حاضر سه کشور سوئد، فرانسه و سوئیس از شانس بالاتری برای میزبانی از المپیک زمستانی برخوردار هستند.

چند روز پیش ساپوروی ژاپن نیز که سال‌هاست به دنبال میزبانی دوباره از المپیک زمستانی است، به صورت رسمی از رقابت‌ برای میزبانی المپیک زمستانی ۲۰۳۰ کنار کشید و دلیل آن رسوایی‌های به بار آمده به دلیل میزبانی المپیک تابستانی توکیو ۲۰۲۰ عنوان شده است. البته ژاپنی‌های اعلام کرده‌اند احتمالا برای میزبانی از المپیک زمستانی ۲۰۳۴ پیشنهاد خود را ارائه دهند. ساپورو پیش از این میزبان بازی‌های المپیک زمستانی ۱۹۷۲ بوده است.

سوئدی‌ها که در سال ۲۰۱۹ میزبانی از المپیک زمستانی ۲۰۲۶ را از دست داده بودند حالا به دنبال میزبانی از المپیک زمستانی ۲۰۳۰ هستند. البته رئیس کمیته ملی المپیک سوئد اعلام نموده تمرکز این کشور بیشتر بر روی میزبانی از المپیک ۲۰۳۰ است و فعلا برنامه‌ای برای المپیک ۲۰۳۴ ندارند.

همچنین سالت‌لیک سیتی آمریکا که در سال ۲۰۰۲ میزبان بازی‌های المپیک زمستانی بوده، این بار شانس خود را برای میزبانی از بازی‌های المپیک ۲۰۳۴ امتحان خواهد کرد. آمریکا به دلیل میزبانی از المپیک تابستانی ۲۰۲۸ پیشنهادی را برای میزبانی از المپیک زمستانی ۲۰۳۰ اعلام نکرده و دلیل آن را نزدیکی بسیار این دو رویداد عنوان کرده است. البته میزبانی آمریکا در سال ۲۰۰۲ و رسوایی به بار آمده برای نهایی شدن این میزبانی سبب شده بود تا چندین تن از اعضای IOC اخراج شوند.

پیش از این بارسلونای اسپانیا و ونکوور کانادا به دلیل عدم حمایت عمومی شهروندان خود از میزبانی بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۳۰ کنار کشیده بودند.

 

دیدگاه تان را بنویسید