طلای شطرنج ایران در هانگژو شانس نه؛ اما معجزه بود

ملی پوش شطرنج ایران درباره کسب مدال طلای تاریخی در بازی های آسیایی صحبت کردند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، تیم ملی شطرنج ایران موفق شد به مدال طلا دست یابد. شطرنج‌بازان ایران در مرحله نهم بخش استاندارد بازی‌های آسیایی با ترکیب پرهام مقصودلو، بردیا دانشور، پویا ایدنی و سیدمحمدامین طباطبایی مقابل تیم کره جنوبی به پیروزی ۴ بر صفر رسید.

قهرمانی ما شانسی نبود اما معجزه بود

محمد امین طباطبایی، ملی‌پوش شطرنج ایران در خصوص کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی هانگژو اظهار کرد: بابت این مدال بسیار خوشحال هستیم چرا که سطح مسابقات بسیار بالا بود. در این رقابت‌ها قهرمان جهان را شکست دادیم و با هند، تیم دوم جهان مساوی کردیم. همچنین چین، تیم چهارم دنیا را پشت سر گذاشتیم به ویژه اینکه میزبان بود. همه تیم‌ها با قوی‌ترین ترکیب خود آمده بودند، بنابراین افتخار خیلی بزرگی کسب کردیم.

وی افزود: این مدال در شرایطی حاصل شد که با مشکلات بزرگی از جمله کمترین امکانات و نبودن مربی روبرو بودیم و قهرمانی بی هیچ کمک خاصی به دست آمد. حقیقتا بچه‌ها با دست خالی قهرمان شدند. من این قهرمانی را به مردم ایران تقدیم می‌کنم. همچنین دوست دارم این قهرمانی را به مادرم هدیه کنم که امروز تولدش بود و زحمات زیادی برای من کشید. فکر می‌کنم بهترین هدیه‌ای بود که می‌توانستم به او بدهم.

ملی‌پوش شطرنج ایران در رابطه با تفاوت شطرنج‌بازان در مسابقات انفرادی و تیمی تصریح کرد: خودم در رقابت‌های انفرادی چهارم شدم ولی این عملکرد بیشتر به دلیل «جت لگ» (پرواززدگی) بود. وقتی به هانگژو رسیدیم ۴۸ ساعت بعد مسابقات آغاز شد و خواب منظمی نداشتم. خستگی باعث شد عملکرد مورد انتظارم را نداشته باشم. هم من و هم پرهام (مقصودلو) چنین شرایطی داشتیم اما خوشبختانه در بخش تیمی که مهمتر بود جبران کردیم.

بیشتر بخوانید:

طباطبایی از شکست ازبکستان و تساوی مقابل هند به عنوان دستاوردهای بزرگ بازی‌های آسیایی یاد کرد و گفت: ازبکستان با همان ترکیبی که قهرمان المپیاد جهانی شده بود در هانگژو حضور پیدا کرد. چین هم با تمام نفرات خود به هانگژو آمد. این دستاورد بزرگی بود و پیامی برای آنهایی است که می‌توانند به شطرنج کمک کنند. شطرنج نشان داد جای پیشرفت زیادی دارد و حتی می‌تواند قهرمان جهان شود.

وی یادآور شد: ما قهرمان جهان را شکست دادیم و چه چیزی بالاتر از این؟ خودمان را ثابت کردیم و اگر از ما حمایت شود، می‌توانیم مدال‌های بیشتری کسب کنیم.

ملی‌پوش شطرنج ایران در خصوص پیش‌بینی خود از رتبه ایران در بازی‌های آسیایی گفت: پیش‌بینی مدال را داشتم و طلا هم دور از ذهن نبود اما با خودمان می‌گفتیم کسب مدال طلا واقعا اتفاق بزرگی است و اگر قهرمان شویم معجزه است. البته این طلا هرگز شانسی نبود و به‌حق قهرمان شدیم. به هیچ تیمی نباختیم، ازبکستان و چین را بردیم، با هند ابرقدرت شطرنج دنیا به تساوی رسیدیم و با قدرت قهرمان شدیم.

طباطبایی در پایان در خصوص حضور «دورکویچ» رئیس فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) در سالن انتظار و خوش و بش با او و مقصودلو تصریح کرد: اتفاق جالبی بود. دورکویچ با ما رابطه خیلی خوبی دارد، به همین دلیل سر میز ما آمد و خوش و بش کرد.

شطرنج ایران مربی خارجی می‌خواهد

پویا ایدنی دیگر ملی‌پوش شطرنج ایران هم بعد از قهرمانی در بازی‌های آسیایی هانگژو اظهار کرد: جزو شانس‌های اصلی کسب مدال بودیم و رنک سه مسابقات را داشتیم ولی دستیابی به مدال طلا بسیار دشوار بود. رقبای اصلی ما مثل چین، ازبکستان و هند شرایط بهتر و بالاتری نسبت به ما داشتند. ازبکستان قهرمان سال گذشته المپیاد بود. چین هم میزبان بود و رنک دو دنیا را داشت و هند نیز با نفرات اصلی خود به هانگژو آمد. با این وجود به شرایط فکر نکردیم و تصمیم گرفتیم تمام تلاش خود را به کار ببندیم. خدا را شکر قهرمان شدیم.

وی افزود: امکانات ما شاید یک‌صدم رقبا نیز نبود. حریفان ما در کمپ‌های تمرینی فوق‌العاده‌ای حضور داشتند که ما نداشتیم اما وقتی به هانگژو آمدیم، از همان روز اول هم‌قسم شدیم که تمام توان خود را بگذاریم و نتیجه خیلی خوبی بگیریم و چنین هم شد. چین و ازبکستان را شکست دادیم و هند را متوقف کردیم.

ملی‌پوش شطرنج ایران تصریح کرد: دم همه بچه‌ها گرم که عالی ظاهر شدند. امیدوارم مسئولان با این قهرمانی، بیشتر به شطرنج توجه کنند چرا که شطرنج رشته مظلومی است. ما برای پیشرفت و موفقیت به مربی خارجی نیاز داریم. مربی داخلی نمی‌تواند به ما کمک کند. در اینجا هم مربی ما عملا کمکی نکرد و بیشتر حکم سرپرست را داشت. امیدوارم برای شطرنج، بودجه ویژه‌ای در نظر گرفته شود؛ هم برای تیم‌های ملی و هم رده‌های پایه که استعداد قهرمانی جهان را دارند.

ایدنی خاطرنشان کرد: امیدوارم شطرنج مورد توجه قرار بگیرد. اگر این اتفاق رخ دهد قهرمانی جهان تا یک دهه آینده در دسترس ما است؛ البته به شرطی که حمایت شویم. امیدوارم دل مردم با این قهرمانی شاد شود.

دیدگاه تان را بنویسید