در گفت و گو با جی پلاس

چراغپور: زیرساخت و ریشه فوتبال ما نابود شده/ روی مشکلات عمیق پوشش نگذاریم!

کارشناس فوتبال ایران معتقد است فوتبال پایه و زیرساخت ها در ایران نابود شده اند و برای احیای آن به یک کمیته گسترده و کار بزرگ نیاز است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ خبر کوتاه بود و تکراری؛ تیم ملی فوتبال امید ایران در مقدماتی المپیک راه به جایی نبرد و در گروهی که متشکل از ازبسکتان، هنگ کنگ و افغانستان بود، حذف شد تا حسرت صعود به المپیک وارد 50 سال دوم خود شود!

جلال چراغپور کارشناس و مربی فوتبال در گفت و گو با سرویس ورزشی جی پلاس درباره حذف تیم ملی امید گفت: تیم امید ما 48 سال نتیجه نگرفته و برای بررسی چرایی این موضوع باید یک آکادمی و انستیتو تشکیل شود، فراخوان دهند و اندیشمندان عمیق فوتبال دور هم جمع شوند تا بررسی شود که چرا بازیکنان ما تا این اندازه دیر به بلوغ فوتبالی می رسند؟ چرا تفاوت قبل و بعد از بلوغ فوتبال در ایران زیاد است؟ چرا باید تیم امید ما به ازبکستان ببازد یا در بازی های دیگر ضعیف عمل کند، اما بازیکن بزرگسالان ما در خارج بازی کند؟ این اختلاف سطح و فوتبال در اثر چه چیزی اتفاق می افتد؟ این مسئله ای نیست که با یک مصاحبه و گفتن چند دلیل روبنایی، عامه پسند و ژورنالیستی قابل حل باشد. چون با این حرف ها خیلی سریع پرونده بسته می شود و دوباره 4 سال دیگر یک نفر دیگر می آید و باز همین داستان تکرار می شود.

او ادامه داد: اگر خبرنگارها و رسانه ها به همین شیوه برخورد ادامه دهند، یک پوشش عظیم می کشند روی چیزی که در فوتبال نهادینه شده و گلویش را گرفته؛ منظورم این است که وقتی امیدهای ما با سه بازی در مقدماتی آسیا حذف می شوند، یعنی زنگ خطر به صدا درآمده و ما زیر ساخت، پایه، بنیان و ریشه فوتبالمان نابود شده. اما مطبوعات، رسانه ها و تلویزیون اجازه نمی دهند که این موضوع بررسی و شکافته شود، چون همه چیز را می خواهند مانند آن مثال معروف پیش ببرند که می گفت« آسه برو آسه بیا که گربه شاخت نزنه».

مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران درباره افت فاحش فوتبال پایه ایران و رشد کشورهای دیگر همچون ژاپن گفت: باید بررسی شود که چرا بلوغ فوتبال ما تا این اندازه دیر است؟ چرا باید گاوی در 17 سالگی در تیم ملی اسپانیا بازی کند ولی بازیکن امید ما به ازبکستان اینطور ببازد. باید یک آکادمی و انستیتو تحقیقات فوتبالی در کنار فدراسیون باشد که آموزش و مدرسین، نحوه آموزش فوتبال در آکادمی ها، محتوای آموزشی و همه این موارد را زیر سوال ببرد. مانند کاری که ژاپن کرد. وقتی ژاپن آلمان را شکست می دهد، یعنی یک کار بلند مدت شکل گرفته و این پیروزی ها حاصل یک روز و دو روز نیست. این قطعا حادثه نیست. اما می بینم بعد از برد دیشب آلمان مقابل فرانسه، مطبوعات می گویند حادثه ژاپن به فراموشی سپرده شد! پس خود ما و مطبوعات هم کمک می کنیم که موضوع ریشه ای حل نشود و روی موضوع پرده بکشند. واقعا اگر می خواهند این مشکلات حل شود باید یک آکادمی تحقیقاتی عدم رشد و بلوغ فوتبال ایران قبل از 20 سالگی تشکیل و بررسی شود.

چراغپور ادامه داد: روشن است چرا اینطور است؛ چون ما 22 سال است کلاس ویژه تولید مربیان پایه را برگزار نکرده ایم؛ ما مدرک مربیگری D می دهیم و می گوییم در مدارس فوتبال کار کنند؛ وقتی بچه عمر طلایی اش را با آموزش بیهوده سپری کند پس در 24 سالگی به بلوغ می رسد و به کار امید هم نمی آید.

کارشناس فوتبال ایران در پاسخ به این سوال که «در گذشته اگر عملکرد تیم امید ضعیف بود اما بازیکن های آن در بزرگسالان خوب عمل می کردند اما حالا پایه فوتبال آنقدر ضعیف شده که در لیگ برتر از سایر کشورها بازیکن امید وارد می شود؟» گفت: وقتی کمیته آموزشمان مطالب پیش پا افتاده، از رده خارج و مسائل سنتی مضمحمل شده را تدریس می کند، وقتی بعد از یک هفته به مربی مدرک D می دهیم و بعد از دو سال C می دهیم و می گوییم در مدارس کار کنند اینطور می شود. وقتی به جای اینکه بزرگ تر ها و با تجربه تر ها را به رده های پایه بفرستیم و جوان ها را به کار بگیریم برعکس کار می کنیم همینطور می شود. در هلند مربیان بعد از بازنشستگی به رده های پایه می روند و چکیده ذهن خود را به نسل پایه آموزش می دهند پس معلوم است که بچه 13 ساله با بارسلونا و... قرارداد حرفه ای می بندد؛ اما ما یک کلاس می گذاریم که کاش یک بار سر زده به آن کلاس ها بروید، ببینید آیا همان مربیان اطلاعات خاصی از فوتبال و آموزش دارند؟

چراغپور در پایان گفت: پس نیاز است یک آکادمی متشکل از پیشکسوت ها، دانشگاهی ها و افراد باسوادی که با علم آشنایی زیر بنایی دارند تشکیل شود. نه اینکه افرادی را بیاوریم که فقط حرف زدن بلدند و سوادی ندارند، یا افرادی که فقط جمله بندی ها را مرتب می کنند. مانند همان کاری که ژاپن یا کره کرد. عربستان هم ممکن است بتواند چنین مسیری را برود هرچند آن ها کمی فرعی رفته اند و بررسی کارشان جداست. اما کره و ژاپن این کار را کردند و به نتیجه رسیدند و ما هم باید این کار را کنیم؛ حالا فدراسیون فوتبال ما خواه گوش شنوا داشته باشد یا نه. 

 

دیدگاه تان را بنویسید