جی پلاس

۱۴ دلیلی که جوکوویچ بهترین تنیسور تاریخ است

تنیسور صربستانی که در این هفته قهرمان اپن آمریکا شد در تمام زمینه ها نسبت به دیگر حریفانش برتری دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم:نواک جوکوویچ مدت زیادی است که از لحاظ آماری به سوال چه کسی بهترین تنیسور تاریخ است پاسخ داده است. با این حال برخی افراد همچنان برتری راجر فدرر را می بینند و بعضی دیگر به قدرت رافائل نادال در خاک رس و رولان گاروس اشاره می کنند. آمار خود گویای همه چیز است و نوله را به بهترین تنیسور تبدیل کرده است که در ۳۶ سالگی همچنان راکت به دست دارد، می برد و قهرمان می شود. از حیث محبوبیت جوکوویچ شاید به اندازه فدرر جذاب نباشد اما آمار او درون مستطیلی که مرتبا، سبز قهوه ای و آبی می شود، نه فقط از اسطوره سوئیسی بلکه از تمام تنیسورهای تاریخ بهتر است.

پیروزی ۳ بر صفر برابر دنیل مدودف که منجر به قهرمانی در اپن آمریکا شد، جوکوویچ را به پرافتخارترین تنیسور در فتح گرند اسلم تبدیل کرد. او به تعداد گرند اسلم های مارگارت کورت رسید. تنیسور صربستانی به ۲۴ عنوان دست یافت، دو جام بیشتر از نادال مصدوم. راجر فدرر که بازنشسته شده است ۲۰ گرند اسلم فتح کرد. جوکوویچ می تواند به قهرمانی هایش ادامه دهد چون در دومین دوره جوانی اش به سر می برد. پیش‌بینی می شود نادال در اپن استرالیا سال ۲۰۲۴ بازی کند. 

مسن ترین قهرمان اپن آمریکا

نوله در نیویورک در حالی پیروز شد که ۳۶ سال و سه ماه داشت و او را به مسن ترین قهرمان این رقابت ها تبدیل کرد. تنیسور صربستانی بالاتر از کن رزوال قرار گرفت. تنیسور استرالیایی زمانی که فاتح اپن آمریکا ۱۹۷۰ شد ۳۵ سال داشت. 

حداقل ۴ قهرمانی در سه گرند اسلم 

نواک در ماه ژوئن توانست برای سومین بار قهرمان رولان گاروس شود. این تنها گرند اسلمی است که کمتر از چهار بار فاتحش شده است. تنیسور صربستانی ۱۰ بار قهرمانی در اپن استرالیا را تجربه کرده، هفت بار فاتح ویمبلدون شده است و بامداد یکشنبه برای چهارمین بار جام را در اپن آمریکا بالای سر برد. هیچ تنیسوری حداقل چهار قهرمانی در سه گرند اسلم نداشته است. 

بیشترین صدرنشینی در هفته های متوالی در رنگینگ ATP

رنکینگ جهانی وضعیت تنیسورها را نشان می دهد و جوکوویچ هشتم مارس ۲۰۲۱ رکورد ۳۱۰ هفته فدرر را شکست. او در مجموع ۳۸۹ هفته مرد شماره یک جهان بوده است و به این تعداد اضافه خواهد شد چون از دوشنبه این هفته دوباره به صدر رنکینگ برگشت و کارلوس آلکاراس را پشت سر گذاشت. نادال ۲۰۹ هفته در رتبه نخست رده بندی قرار داشت. 

رکورد امتیاز در یک فصل

در فصل ۲۰۱۵ بود که نوله رکورد بی نظیری را به ثبت رساند که بعید است دوباره تکرار شود. به نوشته مارکا، تنیسور صربستانی به لطف یازده عنوانی که فتح کرد ۱۶ هزار و ۷۸۵ امتیاز به دست آورد. جوکوویچ توانست فاتح اپن استرالیا، ایندین ولز، میامی، مونته کارلو، مسترز رم، ویمبلدون، اپن آمریکا، پکن، شانگهای، پاریس- برسی و تور نهایی ATP شود. 

اولین نفر در فتح مسترز ۱۰۰۰ امتیازی

تنیسورهای حرفه ای اصرار دارند که تنیس تنها چهار گرند اسلم نیست. ۹ مسترز ۱۰۰۰ امتیازی در نقاط مختلف دنیا برگزار می شوند. نوله در این زمینه هم برتر از دیگران است و ۳۹ قهرمانی در این رقابت ها به دست آورده است، سه عنوان بیشتر از نادال. فدرر تنها ۲۸ بار قهرمان شد. 

تنها تنیسور در فتح تمام مسترزها 

جوکوویچ تنها تنیسوری است که قهرمانی در ۹ مسترز ۱۰۰۰ امتیازی را تجربه کرده است. او حداقل دو بار فاتح هر یک از این رقابت ها شده است. نادال هنوز نتوانسته است در میامی، شانگهای و پاریس- برسی قهرمان شود و فدرر در کسب جام در مونته کارلو و رم ناکام ماند. 

مسن ترین قهرمان بالای ۳۰ سال با ۱۲ گرند اسلم 

رژیم و روتین های خارج از مسابقات به تنیسور صربستانی اجازه داده است همچنان در بهترین سطح بدرخشد. او دوشنبه توانست دوازدهمین گرند اسلم خود را پس از ۳۰ سالگی فتح کند. نادال در این سن هشت بار قهرمان گرند اسلم شد و فدرر چهار عنوان به دست آورد. 

رکورد تاریخی در تور نهایی ATP 

جوکوویچ تاکنون شش بار فاتح تور نهایی ATP شده است مانند فدرر. نادال هنوز موفق به کسب جام در این رقابت ها نشده است. نوله در سال ۲۰۲۲ بدون شکست این بازی ها را به پایان رساند و بیشترین جایزه را برد که به بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو می رسید. 

آمار بهتر جدال های رودررو

برتری نوله نسبت به دیگر تنیسورها در رابطه با فدرر و نادال هم صدق می کند. جوکوویچ ۲۷ پیروزی برابر فدرر کسب کرده است و تنیسور سوییسی ۲۳ برد. نواک ۳۰ بار نادال را شکست داده و 29 بار به او باخته است.

بیشترین درصد در کسب پیروزی در تاریخ 

دیگر آمار قابل توجه جوکوویچ تعداد بالای پیروزی هایش است. تنیسور صربستانی از ۱۲۸۷ بازی ۱۰۷۶ دیدار را با برد به پایان رسانده است، یعنی ۸۳.۶۰ درصد. نادال با ۱۰۶۸ برد و ۲۲۰ شکست در جایگاه دوم قرار دارد. میانگین پیروزی های تنیسور اسپانیایی ۸۲.۹ درصد است. 

صدرنشین در فتح عناوین در میان تنیسورهایی که هنوز بازی می کنند

قهرمانی در اپن آمریکا تعداد عناوین نوله را به ۹۶ رساند. نادال فاتح ۹۲ جام شده است. جوکوویچ در میان تمام تنیسور ها تنها جیمی کانرز و فدرر را بالاتر از خود می بینید. کانرز ۱۰۹ عنوان و فدرر ۱۰۳ جام فتح کردند. 

بیشترین حضور در فینال های گرند اسلم بدون در نظر گرفتن جنسیت 

جوکوویچ که در سال ۲۰۲۳ به تمام فینال های گرند اسلم صعود کرد تاکنون ۳۶ فینال را در این رقابت ها تجربه کرده است. او در این دیدارهای نهایی ۲۴ پیروزی و ۱۲ شکست را به ثبت رساند. در جایگاه دوم بخش مردان نام فدرر با ۳۱ فینال دیده می شود. نادال در ۳۰ فینال گرند اسلم حضور داشته است. در بخش زنان کریس اورت ۳۴ بار به دیدار نهایی راه یافت. 

تنها تنیسوری که سه گرند اسلم از چهار گرند اسلم را در چهار فصل فتح کرد

مرد شماره یک جهان در سال های ۲۰۱۱، ۲۰۱۵ و ۲۰۲۱ تنها یک جام با پوکر در گرند اسلم فاصله داشت. او دوباره این کار را در سال ۲۰۲۳ تکرار کرد، کاری که هیچ تنیسوری موفق به انجامش نشده بود. 

 

دیدگاه تان را بنویسید