جی پلاس

جنجال‌های جهان ورزش| ویلیامز، تنیسوری که داوران را تهدید می کرد

تنیسور آمریکایی نسبت به قضاوت های بحث برانگیز داوران سکوت نمی کرد و گاهی اعتراض خود را به شکل تهدید نشان می داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سرنا ویلیامز یکی از بهترین تنیسورهای تاریخ به حساب می آید که ۲۳ بار فاتح گرند اسلم شد. تنیسور آمریکایی برای ۳۱۹ هفته در جایگاه نخست رنکینگ تنیس زنان قرار داشت. با این حال او در برخی از رقابت های مهم خشم خود را نسبت به تصمیمات داور نمی توانست کنترل کند و جنجال به راه می انداخت. بایکوت کردن و پوشش های خاص نیز از دیگر حواشی ویلیامز بود.  

تهدید کردن داور به مرگ

جنجالی ترین رفتار قهرمان ۲۳ گرند اسلم در نیمه نهایی اپن آمریکا ۲۰۰۹ دیده شد. ویلیامز برابر کیم کلایسترس بلژیکی قرار گرفت. او ست اول را در حالی واگذار کرد که به خاطر راکت شکستن از داور هشدار گرفته بود. در ست دوم زمانی که نتیجه ۶ بر ۵ به نفع کلایسترس بود تنیسور آمریکایی در تلاش بود تا بازی را به تای بریک برساند. با این حال به دلیل خطای پای در دومین سرویس دو امتیاز را به حریفش هدیه کرد. ویلیامز که از این اتفاق خشمگین شده بود به داور خط نزدیک شد و به او گفت: "اگر می توانستم توپ را می گرفتم و آن را در گلویت فرو می کردم." ویلیامز در نهایت به خاطر این خطا بازی را واگذار کرد و به پرداخت ۱۰۵۰۰ دلار جریمه شد. 

کت سوت (لباس گربه ای)

تنیسور آمریکایی ۹ ماه پس از مادر شدن به میادین بازگشت و به خاطر پوشش جنجال آفرید. نایکی، اسپانسر ویلیامز لباس گربه ای را برای رولان گاروس تهیه دید که برگرفته از پلنگ سیاه مارول بود. لباس یکدست سیاه او تا مچ پایش را پوشانده بود. سرنا درباره این طراحی گفت: "از تکنولوژی خاصی بهره برده است که موجب می شود گردش خون بهتر شود. این ویژگی به نفع وضعیت جسمانی مادران پس از زایمان است." با این حال مسابقات این پوشش را نپذیرفت و رییس فدراسیون فرانسه اظهار کرد: "لباس سرنا ویلیامز بیش از این پذیرفته شده نیست. بی احترامی به مسابقات و محل بازی ها است." نایکی نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و در حمایت از ویلیامز در توییترش نوشت: "می توانند لباس یک قهرمان را از تنش در بیاورند اما هرگز نخواهند توانست قدرت های فرا انسانی اش را از او بگیرند."

بایکوت ایندین ولز

سرنا برای ۱۴ سال رقابت های ایندین ولز را تحریم کرد چون در فینال ۲۰۰۱ شعارهای نژادپرستانه علیه او داده شده بود. تنیسور آمریکایی توانست با غلبه بر کلایسترس قهرمان شود اما این بازی تحت تاثیر رفتار زشت برخی از هواداران قرار گرفت. فریاد های تماشاگران که او را "سیاه" می نامیدند از جایگاه ها شنیده می شد. یکی از آن ها ویلیامز را مسخره کرد و گفت: "برگرد به مزارع پنبه." سرنا پس از یک دوره طولانی غیبت در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد در بازی های ماه می شرکت می کند. او در این رابطه گفت: "خیلی برایم سخت بود ساعت هایی که در رختکن پس از قهرمانی گریه می گردم را فراموش کنم. احساس می کردم بازی مهم‌تر را باخته ام که به تنیس مربوط نبود بلکه مهمترین مبارزه برای برابری بود."

دزد نامیدن داور

سپتامبر ۲۰۱۸ فینال تنیس اپن آمریکا بین سرنا و نائومی اوساکا برگزار شد. امپراتوری ویلیامز توسط تنیسور ژاپنی که به دنبال فتح نخستین گرند اسلم خود بود به خطر افتاده بود. قهرمان ۲۳ گرند اسلم ست نخست را با نتیجه ۶ بر ۲ واگذار کرد. در شروع ست دوم کارلوس راموس، داور بازی به خاطر کوچینگ (دریافت دستور عمل از مربی) به سرنا هشدار داد. با این حال تنیسور آمریکایی این اتهام را نپذیرفت. دقایقی بعد ویلیامز که از اوساکا دوباره عقب افتاده بود راکتش را شکست و دوباره جریمه شد. پس از دومین جریمه، سرنا به سمت داور رفت و با خشم او را تهدید کرد. او گفت: "تو یک دروغگو هستی، عذرخواهی کن و با من دیگر صحبت نمی کنی چون تو دزد هستی و از من یک امتیاز دزدیدی." راموس پس از این که تصمیم گرفت دوباره تنیسور آمریکایی را جریمه کند با واکنش ویلیامز روبرو شد. قهرمان ۲۳ گرند اسلم گفت: "خیلی از مردان چنین حرف هایی به داور می زنند و اتفاقی نمی افتد. از من امتیاز کم می کنی چون زن هستم؟" سرنا در ست دوم ۶ بر ۴ مغلوب شد و از کسب جام باز ماند. 

اظهارات ویلیامز درباره نابرابری حواشی زیادی را به وجود آورد. برخی ها با او موافق بودند اما بعضی ها رفتار تنیسور آمریکایی را نادرست می دانستند و آن را نقد می کردند. در چنین شرایطی یک نشریه استرالیایی کاریکاتوری را از اتفاقات فینال منتشر کرد که جنجال ساز شد. در تصویر سرنا خشمگین دیده می شد که در حال شکستن راکت خود است و در انتهای تصویر راموس وجود داشت که از اوساکا می پرسید اجازه می دهی او پیروز شود. افراد زیادی این کاریکاتور را نژاد پرستانه عنوان کردند چون مارک نایت اوساکا را با پوست روشن و موهایی بلوند کشیده بود (تنیسور ژاپنی پوست و موهای تیره دارد). او این اتهامات را رد کرد و گفت: "تنها می خواستم رفتار نادرست ویلیامز را نشان دهم."

توطئه

ستاره تنیس زنان در یک چهارم نهایی اپن آمریکا ۲۰۰۴ در یک بازی جنجالی تحت تاثیر قضاوت های داور خط برابر جنیفر کاپریاتی شکست خورد. رسانه های آمریکایی به شدت داوری را نقد کردند چون چهار توپ که درون زمین فرود آمده بود را بیرون اعلام کرد. سرنا که به شدت از این موضوع عصبانی بود از توطئه صحبت کرد. در نهایت مسئولان برگزاری اشتباه ها را پذیرفتند و ماریانا آلوس، داور خط از ادامه قضاوت در این رقابت ها محروم شد. 

فینال اپن آمریکا ۲۰۱۱

یکی دیگر از درگیری های ویلیامز با داوران در فینال اپن آمریکا ۲۰۱۱ برابر سامانتا استوسور اتفاق افتاد. او ست نخست را ۶ بر ۲ واگذار کرده بود و در شروع ست دوم نتیجه ۳۰ بر ۴۰ بود که پس از ضربه به توپ فریاد زد: "به پیش" این اتفاق قبل از اینکه استوسور به توپ ضربه بزند رخ داد. به همین خاطر اوا اسدراکی، داور بازی امتیاز را از تنیسور آمریکایی گرفت و به استوسور داد. سرنا از اسدراکی خواست تا دیگر به او نگاه نکند. ویلیامز به خاطر این جمله مجبور به پرداخت ۲ هزار دلار به اسدراکی شد. 

دیدگاه تان را بنویسید