هاشمی: ورزش نباید در قهرمانی خلاصه شود

سرپرست وزارت ورزش و جوانان از لزوم استفاده از ظرفیت پیشکسوتان و بزرگان این حوزه گفت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ کیومرث هاشمی که میهمان برنامه ورزش و مردم بود، اظهار داشت: در ابتدا از حمید سجادی تشکر می‌کنم که دو سال زحمت کشید. هر دو، سه روز یک بار با او تماس می‌گیرم. برنامه‌های ما برگرفته از سیاست هایی است که در قانون اهداف و وظایف وزارت ورزش در مجلس تصویب شده است. 31 وظیفه و هدف برای ما تعریف شده که می توانیم امیدوار باشیم که گام های موثری در کشور برداشته می شود. در کنار آن بیانیه  گام دوم، برنامه هفتم، مصوبات شورای انقلاب فرهنگی و ... نیز وجود دارند. ما سیاست‌های خود را براساس این اسناد فرادستی جلو می‌بریم و امیدواریم با کمک دولت و خانواده بزرگ ورزش اقدامات خوبی انجام بدهیم. چیزی که مهم است، استفاده از ظرفیت پیشکسوتان و بزرگان ورزش است. باید از این ظرفیت‌های خوب بیشتر استفاده کنیم. آن چیزی که به عنوان خروجی ما خواهد بود، صحبت مقام معظم رهبری است؛ یعنی امید و غرور و انسجام مردمی. باید خروجی ما بر این اساس باشد.

وی درباره کوچک بودن بودجه چانه ورزش در کشور و گلایه های برخی روسای فدراسیون ها و همین موضوع کیفی سازی کاروان اعزامی به هانگژو بر اساس مسائل مالی گفت: همه ورزش، ورزش قهرمانی نیست. یکی از رسالت‌های اصلی ما در وزات ورزش توسعه ورزش همگانی است. در این زمینه غفلت صورت گرفته و تقصیر یک نفر هم نیست. برای مثال در بحث دانش‌آموزان ما چند آمار می‌دهم؛ از هر 3 دانش‌آموز ما یک دانش‌آموز دچار چاقی است. از هر 4 نفر نیز یک نفر دچار ناهنجاری وضعیتی است. این بدان معناست که ما در عمومی کردن ورزش بی‌توجهی کرده‌ایم. آموزش و پرورش وظیفه قهرمانی ندارد اما فعالیت‌هایش به سمت شناسایی استعدادها نیز می‌رود. پرورش و حمایت از این استعدادها وظیفه باشگاه‌های ما است. فدراسیون‌های ما وظیفه استعدادیابی به آن معنا ندارند و این وظیفه باشگاه‌ها است و در اینجا یک حلقه مفقوده وجود دارد.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: ما 15 هزار هیئت ورزشی در کشور داریم که اینها بازوان ما هستند که کار استعدادیابی را انجام می‌دهند و نفرات برتر در اختیار فدراسیون‌ها و باشگاه ها قرار می‌گیرند. وزارت ورزش در اینجا یک نقش حمایتی دارد. بله، بودجه و مسائل مالی  کم است، البته در برخی فدراسیون‌ها این موضوع به خوبی عمل شده است. فدراسیون‌ها البته به جز بودجه دولتی باید درآمدزایی نیز داشته باشند و باید به آن سمت نیز برویم. همچنین شورای عالی ورزش دو وظیفه و هدف اصلی را دنبال می‌کند؛ یکی هماهنگی بین دستگاه هایی است که فعالیت های ورزش و تربیت بدنی را دارند. برای مثال نظام ملی مسابقات نداریم و هر دستگاهی برای خودش مسابقه‌ای را برگزار می‌کند. خروجی این موضوع، این می‌شود که به هدف اصلی نمی‌رسیم. می‌توانیم برگزاری مسابقات را به آموزش و پرورش واگذار کنیم و فدراسیون‌ها وظیفه نظارت را داشته باشند و استعدادیاب‌های خود را اعزام کنند.

هاشمی درباره تشکیل شورای عالی ورزش گفت: در چند سال گذشته برگزار نشده اما به دنبال آن هستیم که حداقل سالی یکی دو بار تشکیل شود. ما قرار نیست در هر استان 55 هیئت فعال را داشته باشیم، در واقع باید آمایش شود تا به رشته مورد نظر در آن استان و شهرستان توجه بیشتری شود. ما به دنبال تشکیل این شورا هستیم و مصوباتی به وجود بیاید و به دنبال اجرای آن مصوبات برویم.

هاشمی گفت: در قانون اهداف و وظایف وزارت ورزش 31 حکم دیده شده که 8 حکم مربوط به ورزش همگانی، 8 حکم به ورزش قهرمانی، 2 حکم به ورزش بانوان، 2 حکم به ورزش تربیتی، 4 حکم مربوط به زیرساخت‌ها و 2 حکم نیز مربوط به ورزش حرفه‌ای است.

وی در واکنش به موضوع معرفی‌اش به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ورزش به مجلس شورای اسلامی گفت: قرار است که این اتفاق بیفتد و ما اعلام می‌کنیم که چه برنامه‌هایی داریم. قرار نیست ورزش صرفاً قهرمانی باشد و در همه ابعاد انجام وظیفه خواهیم کرد. هر چیزی باید سر جای خودش باشد، یعنی حوزه قهرمانی و حوزه همگانی سر جای خودشان باشند. هر کسی کار خودش را انجام بدهد، مشکلی ایجاد نمی‌شود.

وی در خصوص گلایه‌های والیبال در خصوص عدم توجه در بحث بودجه عنوان کرد: یکی از سیاست های مردم این است که به سمت میزبانی به خصوص میزبانی رویدادهایی که حرف برای گفتن داریم و تماشاگر داریم برویم. ارومیه مهد والیبال ایران است و از زمان شروع مسابقات دیدید که زن و مردم به سالن برگزاری مسابقات رفتند و تشویق کردند و شور و نشاطی ایجاد شد. برای میزبانی این مسابقات داورزنی گفت استان مشکلاتی دارد و استاندار با من صحبت کرد. در اولین روزهای شروع کار مبلغ 5 میلیارد برای میزبانی این مسابقات کمک کردیم. سیاست ما گرفتن میزبانی است و باید در این زمینه حمایت شود. ما به دنبال بردن ورزش قهرمانی به سمت میزبانی رویدادهای آسیایی و جهانی هستیم. شاید در چند رشته به دلیل شرایط فرهنگی نتوانتیم میزبانی بگیریم اما در تک رشته‌ای‌ها می‌توانیم این کار را انجام بدهیم و در سیاست ما است.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که دبیر در جذب منابع مالی تمام تلاش خود را انجام می‌دهد، اما توقع حمایبت بیشتر از وزارت ورزش و کمیته المپیک دارد، گفت: سال های سال در بخش های ورزش کار کردم. می‌دانم سهم مدال‌آوری کشتی در جهان، المپیک و بازی‌های آسیایی چقدر است. عدالت محوری به این معنا نیست که بودجه به تناسب بین رشته ها پخش شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: یعنی بر اساس مدال آوری باید بودجه توزیع شود. نگاه ما این  است در بحث ورزش قهرمانی مدال را بخریم و بگویم اگر کشتی در المپیک مدال کسب کرد، این مدال آنقدر ارزش دارد و این عدالت را رعایت می‌کند. می‌دانم 61 درصد مدال‌های ما در المپیک مربوط به کشتی است و در توضیح منابع باید به کشتی توجه کنیم. زمانی رئیس کمیته ملی المپیک بودم و علیرضا دبیر نایب رئیس کمیته ملی المپیک و رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی بود و آن زمان بیشترین اعتبار فدراسیون ها را برای کشتی گذاشته بودم که نقدهای می‌شد.

وی تصریح کرد: عدالت این است که باید به کشتی بیشتر توجه شود. دبیر در این مدت زحمات زیادی کشیده است و یکشنبه یکی از پروژه های آنها افتتاح خواهد شد. تکواندو و وزنه‌برداری نیز به همین شکل و رشته‌های مدال‌آور المپیک محدود است. سه رشته کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری در مدال المپیک استمرار داشتند که تیراندازی نیز اضافه شده است و کاراته نیز یک دوره بود که خارج شد. در المپیک 2012 نیز دوومیدانی و احسان حدادی بود که خارج شد. سرآمد این رشته‌ها کشتی است و وقتی می‌بینم کشتی 25 درصد کل مدال‌های بازی‌های آسیایی را گرفته است یعنی پیام این است باید به کشتی توجه شود. در رویدادهایی که به عنوان بازی‌های برگزار می‌شود عملکرد دولت‌ها است، اما در رویدادهای تک رشته‌ای عملکرد فدراسیون است. وقتی کشتی در المپیک مدال بگیرد خواهند  گفت عملکرد جمهوری اسلامی و این موضوع برجسته می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید