دستیار لهستانی عطایی: رویای المپیک را داریم

تیم ملی والیبال ایران راه سختی را برای رسیدن به رقابت های المپیک 2024 در پیش دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس و به نقل از تسنیم؛ مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا از امروز در ارومیه آغاز می‌شود و تیم ایران در نخستین بازی خود، فردا یکشنبه 29 مرداد به مصاف هنگ‌کنگ می‌رود. پیش بینی و در واقع انتظار فدراسیون ایران، حضور تیم ملی در فینال به همراه ژاپن و البته شکست دادن این تیم است.

مصاحبه وویچخ یاناس، مربی لهستانی تیم ملی را در ادامه می خوانید.

دومین فصل حضور خود در ایران را می‌گذرانید. چرا برای دومین سال متوالی، والیبال ایران را انتخاب کردید؟
امسال هم برای حضور در کادر فنی تیم ملی ایران، دعوت‌ شدم. همکاری من با تیم ایران در سال گذشته خیلی خوب بود. به همین خاطر تصمیم گرفتم به کارم در ایران ادامه دهم و از این بابت خوشحالم.

عکس‌العمل خانواده و دوستان شما بعد از پذیرش پیشنهاد ایران چه بود؟
همه از اینکه شانس همکاری با یک تیم قوی را پیدا کرده‌ام، خوشحال شدند.

بعد از یک سال همکاری نزدیک، شناخت زیادی از والیبال ایران به دست آورده‌اید. والیبال ایران چه مشخصاتی دارد؟
والیبال ایران، بسیار فیزیکی است ولی باید کمی به سمت تکنیکی شدن پیش برود. بازیکنان زیادی از ایران در لیگ‌های اروپایی حضور دارند که وقتی به اردوی تیم ملی برمی‌گردند به سیستم باشگاهی و اروپایی عادت کرده‌اند. بین این دو موضوع باید هماهنگی ایجاد شود.

تفاوت اصلی و مشهود بین والیبال ایران و لهستان چیست؟
والیبال لهستان، تمرکز زیادی روی بازیکنان دارد به این معنی که اگر هر بازیکنی به تنهایی عملکرد خوب و کم نقصی داشته باشد، کل تیم عملکرد بهتری خواهد داشت. این کار در باشگاه‌ها انجام می‌شود. در تیم ملی به بازیکنان گوشزد می‌شود که بدون اشتباه بازی کنند. بازی کم اشتباه، کار را برای تیم ملی راحت‌تر می‌کند.

دلیل جذابیت لیگ والیبال لهستان چیست؟
ستاره‌های زیادی برای سال‌هایی طولانی در لیگ لهستان حضور داشته و دارند. مردم نیز علاقمند به دیدن بازی آنها هستند. لهستان یکی از بهترین تیم‌های جهان است. وقتی تیم ملی برنده می‌شود، لیگ و تیم‌ها را تقویت می‌کند. در این بین از نقش رسانه‌ها نباید غافل بود. تمام بازی‌های لیگ لهستان از تلویزیون پخش می‌شود.

آیا تیم ملی ایران از مسابقات انتخابی برزیل می‌تواند جواز حضور در المپیک را کسب کند؟
هدف ما در این فصل، صعود به المپیک است. در گروه بسیار سختی قرار گرفته‌ایم ولی باید به خودمان ایمان داشته باشیم و هر کاری از دست‌مان برمی‌آید برای صعود به المپیک انجام دهیم. حضور در المپیک،‌ رؤیای ماست و ما این رؤیا را به واقعیت تبدیل می‌کنیم. 

انتظار می‌رفت که لهستان با اضافه شدن ویلفردو لئون، قهرمانی‌های زیادی کسب کند اما این طور نشد. مشکل کجاست؟
این خاصیت ورزش است و بعضی اوقات از این مسائل پیش می‌آید. والیبال نیاز به آرامش، اعتماد و صبر دارد و این طور نیست که همه چیز در یک لحظه مهیا و مشکلات برطرف شود. به تیم ملی فرانسه نگاه کنید؛ آنها 15 سال با یک مربی و ترکیبی مشابه به میدان رفتند تا در نهایت به عنوان قهرمانی المپیک رسیدند.

تیم ملی ایران در لیگ ملت‌های والیبال 2023 با لهستان روبه‌رو شد. چه حسی در این بازی داشتید؟
جدال ایران و لهستان، یک مسابقه عادی برای من بود. من یک مربی حرفه‌ای هستم و کارم را به بهترین شکل انجام می‌دهم. برای یک مربی حرفه‌ای، نام تیم و اشخاص اهمیتی ندارد. بازی سال گذشته مقابل لهستان برای من احساسی‌تر بود چون مسابقه در لهستان برگزار می‌شد.

مقامات و مسئولان ورزش لهستان پیش از شرکت تیم ملی در مسابقات مهم در اردوی تیم حاضر می‌شوند؟
این گونه بازدیدها و ملاقات‌ها معمولاً بعد از مسابقات انجام می‌شود ولی آنها در هر فصل واقعاً به تیم ملی کمک می‌کنند. بازیکنان با تیم ملی قرارداد دارند و وزارت ورزش در دانشگاه آنها را بورسیه می‌کند. همچنین همه مربیان و اعضای کادر فنی نیز با فدراسیون قرارداد دارند و بابت کاری که انجام می‌دهند پول می‌گیرند. دولت همیشه به عنوان حامی در کنار تیم ملی بوده است. یادم می‌آید در یکی از سفرها به خاطر تاخیر زیادی که پرواز تیم ملی داشت، یک هواپیمای اختصاصی برای انتقال تیم ملی به فرودگاه اعزام شد تا بازیکنان معطل نشوند.

مشکلات اصلی تیم ملی ایران در لیگ ملت‌های والیبال 2023 چه بود و چگونه می‌توان آنها را برطرف‌ کرد؟
اولین مشکل ما ویزا بود. بسیار ناامید کننده است که بازیکنان ایرانی به خاطر مشکل ویزا نمی‌توانند مهارت و توانایی خود را در همه کشورها نشان دهند. ایران با وجود این مشکل شبیه یک تیم نبود و برای مثال از پزشکان مختلفی در مسابقات استفاده کردیم که قطعاً نمی‌توانستند جای پزشک اصلی تیم را که شناخت کاملی از بازیکنان داشت، پر کنند. همه تیم‌های بزرگ و حرفه‌ای جهان در این سطح، 2 فیزیوتراپیست،‌ یک پزشک، یک ماساژور و 2 آنالیروز دارند. استفاده از پروازهای بیزینس برای تیم‌های خوب دنیا،‌ عادی است و از پروازهای اکونومی استفاده نمی‌کنند. فراهم آوردن این امکانات هزینه می‌خواهد ولی اگر می‌خواهید جزو بهترین‌های جهان باشید، باید هزینه و سرمایه‌گذاری کنید.

دیدگاه تان را بنویسید