گزارش جی پلاس

سلما پارایوئلو، دونده مدال آوری که ستاره جام جهانی فوتبال شد

بازیکن ۱۹ ساله تیم فوتبال زنان اسپانیا که در آستانه ثبت یک رکورد تاریخی قراردارد یک دونده مدال آور بود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: سلما پارایوئلو قهرمان اسپانیا در مرحله حذفی جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۲۳ یک دونده برجسته بود. بازیکن ۱۹ ساله بارها در این رشته عنوان قهرمانی را به دست آورد. او در دو ۱۰۰ متر، ۴۰۰ متر با مانع و بدون مانع و ۴ در ۱۰۰ متر رقابت می کرد‌. در ۱۶ سالگی دو مدال طلا در فستیوال المپیک جوانان اروپا کسب کرد. سلما توانست چند رکورد ملی را در ماده های مختلف به نام خود ثبت کند. او یکی از امیدهای اسپانیا در المپیک به حساب می آمد‌. 

با این حال پارایوئلو به فوتبال هم علاقه زیادی داشت و تصمیم گرفت به این رشته نیز بپردازد. او بازیکن مستعدی بود و در ۱۵ سالگی نخستین بازی اش را برای ساراگوسا در لیگ دسته دو اسپانیا انجام داد‌. در سال ۲۰۱۸ یک سال قبل از کسب دو مدال طلا در فستیوال المپیک اروپا به تیم فوتبال زیر ۱۷ سال دعوت شد و توانست قهرمان اروپا شود. تنها چند ماه بعد به همراه لاروخا قهرمان جهان شد. سپس با ویارئال قرارداد امضا کرد. 

بحران کرونا مسیر زندگی سلما را تغییر داد. او مانند دیگر ورزشکاران مدت زیادی در خانه تمرین کرد بدون این که در مسابقات شرکت کند. در بازگشت به میادین (آوریل ۲۰۲۱) با مصدومیت شدیدی روبرو شد و به خاطر پارگی رباط صلیبی مجبور شد جراحی کند. زمانی که بهبود یافت سخت ترین تصمیم زندگی اش را گرفت و دو را کنار گذاشت تا تمام وقت به فوتبال بپردازد. 

پس از درخشش در ویارئال بزرگترین گام ورزشی اش را برداشت و به بارسلونا پیوست. او برای جام جهانی زیر ۲۰ سال به تیم ملی دعوت شد و در فینال برابر ژاپن درخشید. با دو گلی که به ثمر رساند قهرمانی را برای تیمش به ارمغان آورد و برای دومین بار قهرمانی در جهان را تجربه کرد‌. اکنون در ۱۹ سالگی در آستانه فتح جام جهانی دیگری است و می تواند یک رکورد فوق العاده را به نام خود ثبت کند.

پارایوئلو توسط ویلدا به تیم ملی بزرگسالان دعوت شد. او در تمام بازی های مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۳ و دیدار برابر سوییس در یک هشتم نهایی در ترکیب اصلی حضور داشت و بازی های خوبی از خود به نمایش گذاشت. مقابل هلند در نیمه دوم به زمین رفت و گل پیروزی اسپانیا را در وقت های اضافه به ثمر رساند. در نیمه نهایی برابر سوئد هم گل نخست تیمش را به ثمر رساند و نقش مهمی در صعود لاروخا به فینال داشت.  

اسپانیا فردا (یکشنبه) در فینال برابر انگلیس، قهرمان یورو به میدان می رود و سلما یکی از امیدهای اول گلزنی این تیم به حساب می آید. او می تواند با درخشش در دیدار نهایی به لاروخا کمک کند تا برای نخستین بار فاتح جام جهانی شود. باید دید ویلدا از او به عنوان تعویض طلایی استفاده خواهد کرد یا  ستاره تیمش را از ابتدا به زمین خواهد فرستاد. 

دیدگاه تان را بنویسید