با هدف معرفی و بزرگداشت مفاخر ورزشی ایران؛

کمیته ملی المپیک و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تفاهم نامه امضا کردند

محمود خسروی وفا ،رئیس کمیته ملی المپیک ومحمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به منظور شناساندن و بزرگداشت مفاخر ورزشی ایران ،صبح امروز در محل این انجمن تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ در طول تاریخ تمدن با شکوه سرزمین ایران ، همواره نام و نشان برجا مانده از پهلوانان و قهرمانان ملی عرصه ورزش بر تارک درخشان ایران و جهان مانا و ماندگار شده است . نقش و تاثیر این نامداران به عنوان بخشی از هویت ملی ایران ، باعث بالندگی و فخر و مباهات ایران در گستره جامعه جهانی بوده است . چنانکه نام این بزرگان همچنان پس از گذشت اعصار بر ذهن و زبان مردمان جاری و ساری است . از این رو حفظ، صیانت و توجه و زنده نگه داشتن نام این مفاخر و تلاش برای نشر و گسترش مرام و مسلک آنان و شناساندن سیره علمی و عملی آنها به عنوان میراث پهلوانی و قهرمانی این مرز و بوم و معرفی ایشان در سطح بین المللی به عنوان یکی از اهداف و وظایف ذاتی کمیته ملی المپیک و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران ، موضوع توجه و ایجاد یک تفاهم نامه مشترک را برای رسیدن و دستیابی به این اهداف ضروری نمود. 

بر این اساس تفاهم نامه ای مشترک به منظور ایجاد زمینه های مشترک و استفاده از ظرفیت های طرفین جهت ارتقاء و ایجاد یک رابطه پایدار با بهره گیری از توانائیهای علمی ، فرهنگی ، تحقیقاتی ، ورزشی با رویکرد آثار برجا مانده از پهلوانان و قهرمانان ملی عرصه ورزش و نقش و تاثیر آن بعنوان بخشی از هویت ملی ایران در گستره جامعه ملی و بین الملل فی مابین طرفین منعقد گردید. 
 
دراین مراسم محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: متاسفانه طی سالیان گذشته برای شناسایی و معرفی مفاخر ورزشی اقدام خاصی صورت نگرفته است و ما وظیفه خود می دانیم این ماموریت را در اولویت فعالیت ها قرار داده و در راستای معرفی صفات اخلاقی و پهلوانی چهره های بزرگ ورزشی ایران
بمنظور معرفی سرمشق و الگوهای مناسب برای جوانان این مرز و بوم گام برداریم. 
 
مفاخر ورزشی گرچه نسبت به سایر حوزه ها بواسطه علاقمندی عموم جامعه، رسانه، تبلیغات و روزآمد بودن حوزه شناخته شده تر هستند، اما محدود بودن این ظرفیت در یک ظرف و دوره زمانی آفت این حوزه است و باید زمینه ماندگاری نام و یاد این عزیزان را برای آیندگان فراهم کنید.
 
در ادامه محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی المپیک در این نشست اظهار کرد: کمیته بین المللی المپیک بعنوان بالاترین نهاد ورزشی دنیا بر فرهنگی کردن ورزش تاکید داشته و دارد؛ بسیار خرسندم این ارتباط ویژه بین کمیته ملی المپیک و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور شکل گرفت تا بتوانیم در راستای معرفی پهلوانان و قهرمانان خوشنام ورزشی ایران اقدامات مناسبی را انجام دهیم.
 
وی ادامه داد: گرچه این اقدام و ارتباط خیلی دیر صورت گرفت اما مطمئنم با ظرفیت بسیار خوبی که در ورزش و جامعه ورزشی داریم خیلی زود شاهد اتفاق های بزرگ و ماندگار باشیم؛ تمام تلاش ما در کمیته این است که در کنار برنامه ریزی و فعالیت برای رساندن ورزشکاران به سکوهای قهرمانی و شاد کردن دل مردم در راستای فرهنگی کردن ورزش نیز گام های موثری برداریم. پیشنهاد ما این است کارگروهی بین کمیته و انجمن مفاخر ایجاد شود برای اینکه بندهای تفاهم نامه پیگیری و اجرا شود.
 
از مهمترین مواد این تفاهم نامه می توان به شناسایی و بزرگداشت مفاخر ورزشی ایران و معرفی آنان در سطح ملی و بین المللی ، همکاری در بهره برداری از امکانات موزه، کتابخانه ها و .. ، برکزاری دورههای آموزشی مشترک ،تعریف پروژه های مشترک با هدف حفظ و احیای مواریث و مفاخر ورزشی و فرهنگی کشور ، همکاذی در برگزاری همایش های مشترک ، مشارکت در اجرای برنامه های علمی ، پژوهشی و ورزشی و انتشار و تبادل کتب مربوط به مفاخر ورزشی ایران ؛ اشاره کرد .
 
گقتنی است در این مراسم علاوه بر محمود شالویی رئیس انجمن و محمود خسروی وفا رئیس کمیته ، کاوه خورابه معاون علمی و پژوهشی ، علیرضا حبیبی معاون امور استانها و سپیده موسوی مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی نجمن آثار و مفاخر ورزشی ایران و فرهاد طلوع  کیان مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست و محمود عبدالهی مدیر روابط عمومی کمیته ملی المپیک نیز حضور داشتند . 

دیدگاه تان را بنویسید