گزارش جی پلاس

ایران- افغانستان؛ تلاش برای آماده سازی تیم یا ثبت پیروزی پرگل در کارنامه؟!

کادرفنی تیم ملی در اقدامی جالب توجه در بازی مقابل افغانستان از بازیکنان لژیونر استفاده کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، تیم ملی فوتبال ایران در اولین بازی خود در تورنمنت پرحاشیه کافا به مصاف افغانستان رفت و با نتیجه پرگل 6 بر یک به پیروزی رسید تا یک پیروزی پرگل به کارنامه امیر قلعه نویی اضافه شود. حضور ایران در این تورنمنت با حواشی فراوانی همراه بود و بسیاری شرکت در این مسابقات را در حد نام تیم ملی را نمی دانستند و معتقد بودند که در فاصله کم باقی مانده تا جام ملت های آسیا باید به فکر بازی های بزرگ بود. در واقع به دلیل اینکه تیم ملی فرصت زیادی برای انجام بازی تدارکاتی قبل از جام ندارد، عقیده بر این بود که باید از موقعیت های موجود برای انجام با کیفیت ترین بازی استفاده کرد؛ نه اینکه به بازی بی کیفیت مقابل تیم های درجه سه آسیا اکتفا شود.

به هرشکل ایران به قرقیزستان رفت تا مقابل افغانستان و تیم میزبان قرار بگیرد. در حالی که تصور می شد ایران مقابل افغانستان با ترکیب غیراصلی خود به میدان برود اما قلعه نویی تصمیم عجیبی گرفت و حتی از لژیونرهایی چون طارمی، آزمون، جهانبخش و عزت اللهی هم بهره ببرد!

قلعه نویی قبل از این مسابقه درباره ترکیب ایران گفت: "در تورنمنت ها بازی های اول مهم است و ما با احترام به تیم افغانستان وارد بازی می‌شویم!"

اینکه در تورنمنت ها بازی اول اهمیت دارد و گاهی حتی تیم های بزرگی مقابل تیم های ضعیف تر دچار مشکل می شوند کاملا درست است اما نه برای کافا! این ادعا برای رقابت های مهمی در حد جام جهانی صدق می کند نه برای این مسابقات که خود مهدی طارمی هم اعلام کرده بود "از لحاظ فنی گفتم که کافا به ما کمک نمی‌کند"!

نکته دیگر در صحبت های قلعه نویی مربوط به حضور با ترکیب اصلی به خاطر احترام به حریف است؛ در حالی که خود افغان‌ها به دلایل مختلفی با تیم دوم خود به میدان رفتند و حتی بازی مقابل ایران اولین بازی ملی تعدادی از بازیکنان شان بود! بنابراین اینکه برای احترام به حریف پایین تر از سطح خود روند آماده سازی تیم ملی را تغییر بدهیم به نظر اتفاق منطقی نیست و اولویت اول منافع تیم ملی ایران است.

اما صحبت های عجیب قلعه نویی در توجیه استفاده از بازیکنان لژیونر در بازی مقابل افغانستان در پایان بازی هم ادامه داشت و گفت: در این بازی‌ها اگر با همه توان بازی نکنید، بازی سخت می‌شود!

سوالی که باید پرسید این است که ایران با چنین ظرفیت بالایی در فوتبال آسیا که ادعای شانس قهرمانی برای آسیا را دارد باید در غیبت طارمی و جهانبخش و این قبیل بازیکنان مقابل تیم دوم افغانستان به مشکل بخورد؟! و سرمربی تیم اینگونه کیفیت تیمش را زیر سوال ببرد؟

تیم ملی جمعه باید در دومین بازی خود به مصاف قرقیزستان برود و در نهایت همه چیز برعهده کادرفنی و شخص امیرقلعه نویی است که چه کسی را در ترکیب بگذارد اما در فوتبال حرفه ای امروز دنیا تیم های قدرتمندتر از بازی مقابل رقبای ضعیف برای هماهنگی بازیکنانی که کمتر کنار هم به میدان رفتند استفاده می کنند؛ نه برای بازیکنانی که سال هاست کنار هم بازی می کنند. اینکه گاهی بزرگان جهان در بازی های تدارکاتی با تیم های کوچک با تمام توان و حتی ستاره های خود به میدان می روند برای زمانی است که در قرارداد این بازی درج شده که بازیکنان بزرگ به میدان بروند و اتفاقا فدراسیون ها بابت آن هم پول خوبی دریافت می کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید