جی پلاس

گسترش سبک برخورد "دبیرانه" با رسانه در فوتبال؛ احترام سیری چند؟

همین چند وقت پیش بود که برخورد نامناسب علیرضا دبیر با یک خبرنگار سوژه شد و حالا این رفتار به شکل دیگری از سوی مدیران فوتبالی تکرار می شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ احترام به خبرنگار؛ این کلیشه نخ نما شده ای است که سال هاست ورد زبان مدیران ورزشی به خصوص اهالی فوتبال شده و همیشه در شرایط مختلف از آن صحبت می کنند؛ البته در این سال ها مرزهای این احترام جا به جا شده و وقتی به صحبت های مدیران گوش می دهید، بیشتر بوی منت از آن به مشام می رسد تا احترام به معنای واقعی کلمه!

کافی است به دو مورد اخیر که در ماه های اخیر رخ داده رجوع کنید. چندی پیش حبیب کاشانی، مدیر تیم امید وقتی درباره تعیین سرمربی تیم امید سخن می گفت، به خود اجازه نداد از خودرو هم پیاده شود و با همان حالت نشسته روی صندلی، چند میکروفون به سمت صورت او هجوم برده و کاشانی هم اعلام کرد تنها به دلیل تعامل با رسانه ها و به احترام خبرنگاران توقف کرده است! جمله ای که بیشتر به منت گذاری شبیه است تا احترام، چرا که مطمئنا این وظیفه مدیر است که بیاید و در مقابل رسانه ها به مثابه یک اتاق شیشه ای، واضح و شفاف از عملکردش بگوید. به خصوص برای امثال کاشانی که اصلا کسی نمی داند خروجی مدیریت شان چیست و چه گلی به سر فوتبال زده اند که اینگونه منت هم می گذارند؛ در حالی که این مدیر و فوتبالیست و ورزشکار است که برای گزارش عملکرد باید به رسانه پاسخگو باشد نه اینکه با نشستن روی صندلی، بخواهد تعریف جدیدی از احترام را نشان دهد.

مورد جدید تر اما، مربوط به حجت کریمی سرپرست مدیرعاملی استقلال است که گویی او هم از روی دست کاشانی نسخه برداری کرده و رفتار او را تکرار می کند. کریمی روز گذشته در حالی که رسانه ها قصد مصاحبه با او را داشتند، از خودرو پیاده نشد تا چندین میکروفون به سمت او هجوم ببرد و این بار کریمی حتی در زبان هم سخنی از احترام به خبرنگاران نگفت؛ در حالی که همه این افراد از ریز و درشت همیشه مدیون رسانه ها و خبرنگاران هستند.

البته ذکر این نکته هم لازم است که بخشی از این مشکلات، به خود رسانه ها و خبرنگاران بر می گردد که بدون حفظ شان و منزلت خود، برای جذب چند کلیک بیش تر مدام به دنبال مدیران هستند و وقتی مدیری به خود اجازه نمی دهد از خودرویش پیاده شود، مقابل او صف می بندند تا از همان شیشه کوچک خودرو با او حرف بزنند در حالی که این رسانه نیست که به این افراد نیاز داشته باشد، بلکه این مدیران و ورزشکاران هستند که محتاج رسانه اند و باید آداب برخورد با آن را بدانند اما نه مدیر سواد برخورد با رسانه را دارد، و نه برخی رسانه ای ها شیوه برخورد با مدیری که توهین می کند را می دانند!

دیدگاه تان را بنویسید