گزارش جی پلاس

جنجال های جهان ورزش| اوزیل، بازیکنی که ازدواجش هم سیاسی شد!

هافبک آلمانی به خاطر رفتارهایش همیشه با حواشی مربوط به نژادپرستی روبرو می شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: مسوت اوزیل که به تازگی کفش هایش را آویخته است یکی از هافبک های برجسته تاریخ فوتبال آلمان به حساب می آید و با تیم ملی کشورش در سال ۲۰۱۴ قهرمان جهان شد. او برای تیم های بزرگی همچون رئال مادرید و آرسنال بازی کرد اما همیشه حواشی همراهش بودند. اظهارات و برخی رفتارهای این بازیکن جنجال های زیادی به وجود آوردند که به خداحافظی اش از تیم ملی آلمان منجر شد. 

تیم ملی آلمان

اوزیل در آلمان به دنیا آمده است اما اصالتا ترکیه ای است و این موضوع حواشی زیادی را برایش به وجود آورد. هافبک ژرمن ها پیش از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با رجب طیب اردوغان (رییس جمهور ترکیه) عکس گرفت که پیراهن شماره یازده اوزیل با آرسنال را در دست گرفته بودند. این عکس در آلمان به عنوان حمله به کشورشان محسوب می شد چون آنگلا مرکل (صدراعظم وقت ژرمن ها) و اردوغان رابطه خوبی با هم نداشتند. از بازیکن آلمانی به شدت انتقاد شد و او آن رفتارها را نژادپرستانه خواند. هافبک ژرمن ها در این رابطه اظهار کرد: "من دو قلب دارم؛ یکی آلمانی است و دیگری ترک. در آلمان به دنیا آمدم و رشد کردم اما مردم نمی توانند آن را بپذیرند." او درباره عکسش با اردوغان گفت: "آن ربطی به سیاست و انتخابات نداشت. تنها احترام من را به بالاترین مقام کشور خانواده ام نشان می داد." اوزیل همچنین اردوغان را به عنوان شاهد مراسم ازدواجش با امینه گولسه انتخاب کرد. 

پس از حذف ژرمن ها از مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۸ هافبک سابق وردربرمن از تیم ملی خداحافظی کرد. او می گفت رییس فدراسیون فوتبال آلمان زمانی که تیمش پیروز شود من را آلمانی می داند و هنگام شکست یک مهاجر به حساب می آیم. چهار سال بعد قطری ها از این موضوع بهره بردند تا به ژرمن ها یادآوری کنند نسبت به اوزیل رفتار نژاد پرستانه داشتند. بازیکنان تیم ملی آلمان در دیدار نخست خود در جام جهانی ۲۰۲۲  قطر به نشانه اعتراض به رعایت نکردن حقوق بشر توسط میزبان دستشان را روی دهانشان گذاشتند. در بازی بعد ژرمن ها برابر اسپانیا تعدادی از هواداران قطری با عکس های اوزیل در ورزشگاه حاضر شدند وجواب اعتراض آلمانی ها را به این شکل دادند. 

آرسنال 

اوزیل در سال ۲۰۱۳ به انگلیس رفت تا برای توپچی های لندن بازی کند و در آنجا هم جنجال به راه انداخت. هافبک آلمانی در دسامبر ۲۰۱۹ از شبکه های اجتماعی بهره برد تا به حکومت چین به خاطر رفتارش با ایغورها که مسلمان بودند انتقاد کند و آن را زیر سوال برد. بازیکن آرسنال ایغورها را جنگجویانی خواند که شکنجه و آزار را تحمل می کنند. این انتقاد موجب شد دولت چین پخش بازی های آرسنال را در این کشور ممنوع کند. همچنین نام اوزیل از بازی های ویدئویی حذف شد. برخی از هواداران چینی با سوزاندن پیراهن های بازیکن آرسنال خشم خود را نشان دادند. باشگاه انگلیسی برای این که این موضوع روی روابط تجارتی اش با چین اثر نگذارد در بیانیه ای اعلام کرد آن تنها نظر شخصی اوزیل بوده است. 

چند ماه پیش از آن اوزیل و سیاد کولاشیناتس مورد حمله دو سارق در لندن قرار گرفتند. مدافع آرسنال اجازه نداد دزدان به هدف خود برساند و با وجود تهدید شدن توسط چاقو آن ها را فراری داد. همچنین یکی از سارقان را با مشت زد. پس از این اتفاق هافبک آلمانی و مدافع بوسنیایی تحت حفاظت پلیس قرار گرفتند و نتوانستند بازی کنند. این موضوع ممکن بود منجر به جدایی شان از آرسنال شود. یکی دیگر از جنجال های مرتبط به اوزیل قبول نکردن کاهش ۱۲.۵ درصدی دستمزدش به خاطر بحران کرونا بود‌. او بیشترین دستمزد را در میان هم تیمی هایش می گرفت (نزدیک به ۲۰ میلیون یورو). اوزیل تا سال ۲۰۲۱ با آرسنال قرارداد داشت اما میکل آرتتا (سرمربی توپچی ها) در سال ۲۰۲۰ تصمیم گرفت نام هافبک آلمانی را در فهرست تیم در لیگ برتر انگلیس و لیگ اروپا قرار ندهد. او در ژانویه ۲۰۲۴ لندن ترک کرد و به ترکیه رفت. 

ژوزه مورینیو 

اوزیل پیش از پیوستن به آرسنال برای رئال مادرید بازی می کرد و سه سال در پایتخت اسپانیا بود همزمان با حضور ژوزه مورینیو در این تیم. در یکی از بازی سفیدپوشان سرمربی پرتغالی به شدت از عملکرد هافبک آلمانی عصبانی بود و در بین دو نیمه به او گفت: "فکر می کنی دو پاس زیبا کافی است؟ تصور می کنی اگر ۵۰ درصد از توانایی هایت را به نمایش بگذاری کافی است؟ می دانی در پاس کاری چگونه دیده می شوی؟ نه؟ به تو آموزش خواهم داد!" اوزیل در واکنش به تمسخر مورینیو فریاد زد و گفت: "اگر به این اندازه باهوش هستی، تو بازی کن! بازیکن آلمانی پیراهنش را در آورد، روی زمین انداخت و گفت: "بیا این پیراهن. بپوش و موفق باشی." سرمربی رئال مادرید اظهار کرد: "می خواهی چه کار کنی؟ بروی حمام؟ موهایت را بشوری؟ تنها بمانی؟ یا می خواهی از اینجا بیرون بروی و به هم تیمی ها، من و هواداران نشان دهی که توانایی انجام این کار را داری؟" 

 

دیدگاه تان را بنویسید