جی پلاس

آمار برجسته یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر رکوردهای تاریخی و آمار برجسته ای به ثبت رسید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: در نخستین مرحله حذفی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر درخشش دروازه‌بان ها قابل توجه بود و رکوردهای قابل توجهی در این زمینه به ثبت رسید. در این مرحله هم شگفتی رخ داد و مهاجم های فرانسوی توانستند تاریخ سازی کنند. در ادامه به آمار برجسته یک هشتم نهایی اشاره می شود. 

صفر گل مقابل اسپانیا در دیدار برابر مراکش ثبت شد. تیم لوییس انریکه پس از ۱۲۰ دقیقه ناکامی در باز کردن دروازه حریف، هر سه پنالتی خود را در ضربات پنالتی از دست داد. پیش از این یک بار در جام جهانی چنین اتفاقی افتاده بود. سوییس در سال ۲۰۰۶ نه در ۱۲۰ دقیقه و نه در ضربات پنالتی موفق به گلزنی شد.

یک گل و دو پاس گل به نام دومفریس در دیدار هلند و آمریکا به ثبت رسید. او نخستین مدافع تاریخ جام جهانی است که در مرحله حذفی چنین رکوردی ثبت می کند. در این بازی همچنین یک آمار جالب به ثبت رسید. بلیند دومین گل هلند را به ثمر رساند. او در به ثمر رسیدن گل سوم تیمش تاثیر گذار بود و به دومفریس پاس گل داد. در تاریخ جام جهانی پیش از این دیده نشده بود که دو مدافع به هم پاس گل بدهند. 

۲ ضربه پیاپی پنالتی را دومینیک لیاکوویچ در دیدار کرواسی و ژاپن مهار کرد. تاکنون هیچ دروازه بانی نتوانسته بود در جام جهانی این کار را انجام دهد.  لیاکوویچ در مجموع توانست سه ضربه پنالتی را مهار کند. پیش از او ریکاردو پرتغالی در سال ۲۰۰۶ برابر انگلیس سه پنالتی گرفت. سپس دنیل سوباسیچ کروات در سال ۲۰۱۸ مقابل دانمارک این رکورد را تکرار کرد. یک روز بعد از عملکرد عالی لیاکوویچ، بونو دروازه‌بان مراکش توانست دو پنالتی را برابر بازیکنان اسپانیا مهار کند. تیم آفریقایی برای نخستین بار در تاریخ فوتبال خود در ضربات پنالتی پیروز شد. همچنین برای اولین بار به یک چهارم نهایی جام جهانی صعود کرد. 

۳ گل را گونسالو راموس در دیدار پرتغال و سوییس به ثمر رساند تا نخستین هت تریک جام جهانی ۲۰۲۲ به ثبت برسد. بازیکن پرتغالی به جای کریستیانو رونالدو در ترکیب اصلی قرار گرفت. مهاجم ۲۱ ساله بنفیکا سومین بازیکن جوانی لقب گرفت که در جام جهانی هت تریک می کند. پیش از او پله برزیل در 17 سالگی و ادموند کونن آلمانی در 19 سالگی در جام جهانی هت تریک کردند. راموس همچنین یک پاس گل داد. آخرین باری که یک بازیکن سه گل به ثمر رساند و یک پاس گل داد به جام جهانی ۱۹۹۴ بر می گردد که اولگ سالنکو روس برابر کامرون این رکورد را به ثبت رساند.

۴ بار برزیل در نیمه اول دروازه کره جنوبی را باز کرد. برای اولین بار سلسائو در مرحله حذفی جام جهانی چنین جشنواره گلی راه انداخت. پیش از این تنها یک بار در مرحله گروهی توانسته بود در ۴۵ دقیقه نخست چهار گل به ثمر برساند. این اتفاق برابر مکزیک در سال ۱۹۵۴ رخ داد. 

۹ گل تاکنون کیلیان ام‌باپه در جام جهانی به ثمر رسانده است. مهاجم فرانسوی با دبل برابر لهستان توانست از رکورد مارادونا پیشی بگیرد. ام‌باپه ۲۳ ساله جوانترین بازیکن تاریخ جام جهانی لقب گرفت که در یازده گل (پاس گل یا گل) نقش داشته است و از رکورد گرد مولر ۲۴ ساله در سال ۱۹۷۰ عبور کرد. همچنین او اولین بازیکن تیم ملی فرانسه است که در هفت گل پیاپی تیمش نقش داشته است (پاس گل یا گل). 

۲۶ بازیکن برزیل در این تورنمنت بازی کردند. تیته در دیدار برابر کره جنوبی به دروازه بان سوم تیم هم فرصت بازی داد تا تمام شاگردانش حداقل چند دقیقه در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بازی کرده باشند.  

۳۹ سال و ۲۸۳ روز از سن په په می گذشت که مدافع پرتغالی گلزنی کرد. او دروازه سوییس را باز کرد تا مسن ترین گلزن مرحله حذفی جام جهانی لقب بگیرد. په په از رکورد روژه میلا که در ۳۸ سالگی در جام جهانی ۱۹۹۰ گلرنی کرده بود گذشت. 

۵۲ گل اولیور ژیرو برای تیم ملی فرانسه به ثمر رسانده است. او برابر لهستان اولین گل بازی را به نام خود ثبت کرد تا با پیشی گرفتن از تیری آنری بهترین گلزن تاریخ کشورش شود. 

۷۶ دقیقه از دیدار کره جنوبی و برزیل می گذشت که تیم آسیایی یکی از گل ها را جبران کرد. سونگ هو با یک شوت قدرتمند از پشت محوطه جریمه دروازه آلیسون را باز کرد. ۱۵ گل از ۳۹ گل کره جنوبی در تاریخ جام جهانی از پشت محوطه جریمه به ثمر رسیده است، یعنی ۳۸ درصد گل هایش. هلند با ۱۹ درصد از ۲۳۲ گل نزدکترین تیم به کره در این زمینه است. 

۷۷ دقیقه از بازی استرالیا و آرژانتین گذشته بود که فرناندس به اشتباه دروازه آلبی سلسته را باز کرد تا نخستین گل تاریخ استرالیا در مرحله حذفی جام جهانی به این شکل به ثبت برسد. 

۱۰۰۰ بازی به نام لیونل مسی پس از قرار گرفتن در ترکیب اصلی آرژانتین به ثبت رسید. ستاره آلبی سلسته ۱۶۹ بار برای آرژانتین، ۷۷۸ بار برای بارسلونا و ۵۳ بار برای پاری‌سن ژرمن به میدان رفت. مسی در این بازی (برابر استرالیا) گلزنی کرد و با ۹ گل از دیگو آرماندو مارادونا دومین گلزن برتر آرژانتین در تاریخ جام جهانی پیشی گرفت. لئو اکنون تنها یک گل با باتیستوتا فاصله دارد. ستاره آرژانتینی همچنین برای نخستین بار در مرحله حذفی جام جهانی گلزنی کرد. هشت گل قبلی اش در مرحله گروهی به ثمر رسیده بود. 

 

دیدگاه تان را بنویسید