جی پلاس

به بهانه خداحافظی اسطوره تنیس؛ من سرنا ویلیامز هستم

تنیسور آمریکایی در ۴۰ سالگی و پس از فتح ۲۳ گرند اسلم از دنیای تنیس خداحافظی کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: سرنا ویلیامز، یکی از پرافتخارترین ورزشکاران جهان بامداد شنبه برای آخرین بار در زمین حاضر شد. تنیسور ۴۰ ساله در دور سوم  اپن آمریکا برابر آیلا تاملیانوویچ قرار گرفت و با شکست ۲ بر یک از دنیای تنیس خداحافظی کرد.

ورزشکار آمریکایی در طول این دوران باشکوه قهرمان ۲۳ گرند اسلم شد. ویلیامز کوچک در حالی که هنوز وارد دنیای حرفه ای نشده بود از چهار سالگی فتح عناوین را شروع کرد. او در سال ۱۹۹۷ نگاه ها را به خود معطوف کرد چون در رقابت های شیکاگو به عنوان زن شماره ۳۰۴ جهان توانست تنیسور شماره هفت و چهار جهان را شکست دهد و راهی نیمه نهایی شود. ویلیامز نخستین گرند اسلم خود را در حالی به دست آورد که تنها ۱۸ سال داشت. او در سال ۱۹۹۹ همچنین چهار عنوان دیگر فتح کرد اما ۲۰۰۲ بهترین سال برای تنیسور آمریکایی بود، جایی که برنده سه گرند اسلم پیاپی شد؛ رولان گاروس، ویمبلدون و اپن آمریکا. از یازده تورنمنتی که شرکت کرد هشت بار جام قهرمانی را بالای سر برد و رکورد بی نظیر ۵۶ برد و پنج شکست را به ثبت رساند. این عملکرد فوق العاده موجب شد برای ۵۷ هفته در صدر رنکینگ باقی بماند. البته بهترین رکوردش در این زمینه ۳۱۹ هفته است. 

قهرمانی های ویلیامز ادامه داشت؛ هفت اپن استرالیا، دو رولان گاروس، شش ویملبدون و چهار اپن آمریکا را به دست آورد تا در یک قدمی مارگارت کورت، پرافتخارترین تنیسور در فتح گرند اسلم (۲۴) قرار بگیرد. با این حال هرگز نتوانست به رکورد تنیسور استرالیایی برسد. سرنا آخرین قهرمانی اش را در اپن استرالیا ۲۰۱۷ تجربه کرد در حالی که دخترش الیمپیا را باردار بود. پس از آن به خاطر آسیب دیدگی های متعدد افت کرد و نتوانست به دوران اوج خود برگردد. تنیسور آمریکایی در طول دوران ورزشی اش ۹۸ فینال را تجربه کرد و ۷۳ عنوان را بالای سر برد که در این زمینه پنجمین تنیسور برتر به حساب می آید. کورت با ۹۲ قهرمانی در رتبه نخست قرار دارد‌. ویلیامز تنها در یک زمینه بالاتر از تنیسور پرافتخار استرالیایی است که آن فتح اپن استرالیا است. سرنا هفت بار در آن رقابت ها قهرمان شد اما کورت چهار بار جام را بالای سر برد. 

یکی از تاثیرگذارترین افراد در زندگی سرنا، خواهر بزرگترش ونوس است. هر دو زیر نظر پدرشان که مربی تنیس است توانستند وارد دنیای حرفه ای تنیس بشوند‌. سرنا نخستین شکست خود در فینال گرند اسلم را برابر خواهرش در سال ۲۰۰۱ تجربه کرد اما خیلی زود آن را جبران کرد و در سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ هر شش فینال گرند اسلم را با پیروزی برابر ونوس به پایان رساند. دو خواهر تنها رقیب هم نبودند و در تورنمنت های زیادی در کناز هم بازی کردند. آن ها در مسابقات دو نفره ۲۲ عنوان به دست آوردند. نخستین گرند اسلمشان را در سال ۱۹۹۹ در رولان گاروس کسب کردند و در ادامه ۱۳ بار دیگر قهرمان شدند. خاطره انگیزترین پیروزی شان به المپیک سیدنی برمی گردد که مدال طلا را برگردن آویختند. سرنا و ونوس در المپیک پکن و لندن هم موفق به انجام این کار شدند. سرنا در لندن در رقابت های انفرادی هم مدال طلا را به دست آورد تا درخشان ترین المپیک خود را تجربه کند. 

ویلیامز کوچک در آستانه ۴۱ سالگی تصمیم گرفت در کشورش و در رقابت هایی که در آن لحظات بی نظیری را به ثبت رساند برای همیشه از دنیای تنیس خداحافظی کند. او اکنون می تواند وقت بیشتری را صرف فرزند و خانواده اش کند و به علایق دیگرش همچون سینما، موسیقی، مد و فرمول یک بپردازد.

 

 

سرنا ویلیامز

سرنا ویلیامز
ریچارد ویلیامز و دخترش سرنا در سال 1991
سرنا ویلیامز
سرنا ویلیامز وخواهرش ونوس در رقابت های قهرمانی تنیس در کیس بیسکین لباس آتشنشانی بر تن کردند

 

سرنا ویلیامز
سرنا نخستین گرند اسلم خود را در اپن آمریکا 1999 به دست آورد
سرنا ویلیامز
خواهران ویلیامز در المپیک 2000 سیدنی مدال طلا را بر گردن آویختند
سرنا ویلیامز
سرنا در سال 2002 ویمبلدون را فتح کرد
سرنا ویلیامز
سومین قهرمانی تنیسور آمریکایی در ویمبلدون در سال 2009 رقم خورد
سرنا ویلیامز
آخرین گرند اسلم سرنا در اپن استرالیا 2017 به ثبت رسید
سرنا ویلیامز
ویلیامز از داور فینال اپن آمریکا 2018 خشمگین است چون کارلوس راموس به او هشدار داد که از سمت مربی اش به او کمک شده است. سرنا با نتیجه 2 بر صفر مغلوب نائومی اوساکا شد
سرنا ویلیامز
سرنا قهرمانی در تنیس اوکلند 2020 را با دخترش الیمپیا جشن گرفت
سرنا ویلیامز
حضور تنیسور آمریکایی در رقابت های فرمول یک موناکو 2021
سرنا ویلیامز
ویلیامز چند روز پس از این که اعلام کرد در اپن آمریکا بازنشسته می شود در رقابت های سینسیناتی حاضر شد و در دور نخست با نتیجه 2 بر صفر از اما رادوکانو شکست خورد

 

 

دیدگاه تان را بنویسید