جی پلاس

لحظات جنجالی جهان ورزش| بزرگترین رشوه و تبانی های تاریخ فوتبال

بعضی کشورها یا تیم ها برای کسب میزبانی یا نتیجه مورد نظر به دادن رشوه متوسل می شوند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: جهان فوتبال در طول تاریخ با رسوایی های زیادی روبرو شده است. گاهی باشگاه ها، مدیران و افراد برجسته این رشته ورزشی برای رسیدن به اهداف خود به رشوه متوسل می شوند یا تبانی می کنند. این عمل غیرقانونی همیشه با محرومیت های سنگینی همراه می شود و عنوان قهرمانی از تیم ها گرفته می شود، به دسته پایین تر فرستاده می شوند یا فرد مورد نظر از سمتش برکنار و از فعالیت های مربوط به فوتبال محروم می شود. 

لیگ برتر انگلیس 

نخستین فساد در تاریخ فوتبال را منچستریونایتد و لیورپول رقم زدند. در سال ۱۹۱۵ برخی از  بازیکنان دو تیم توافق کردند که شیاطین سرخ سقوط نکند. آن ها در یک بار چنین تصمیمی گرفتند و پس از افشای این موضوع هشت نفر از آن ها برای همیشه محروم شدند. پس از چند سال شش نفر از آن ها به خاطر شرکت در ارتش انگلیس در جریان جنگ جهانی اول بخشیده شدند.

مارسی

فصل ۹۳-۱۹۹۲ برای مارسی خیلی خاص بود. آن ها قهرمان لیگ قهرمانان شدند و تنها تیم فرانسوی لقب گرفتند که جام قهرمانی را در این رقابت ها بالای سر برده اند. با این حال در لیگ رسوایی به بار آوردند. مارسی در آستانه قهرمانی در این بازی ها بود و به پیروزی برابر والنسین نیاز داشت. برنارد تاپیه، رییس باشگاه به سه نفر از بازیکنان والنسین به نام های کریستف روبرت، ژاک گلاسمن و خورخه بوروچاگا پیشنهاد رشوه داد. با این حال گلاسمن قبول نکرد.

مارسی در دقیقه ۲۱ با یک گل از حریفش پیش افتاد (تنها گل بازی) و گلاسمن موضوع رشوه را به مدیر باشگاه اطلاع داد. مارسی قهرمانی در لیگ را به دست آورد و شش روز بعد با شکست میلان فاتح لیگ قهرمانان شد. با این حال تاپیه به دادگاه فراخوانده شد و مشخص شد در ۵، ۶ بازی تبانی کرده است. رییس باشگاه مارسی علاوه بر محکوم شدن به دو سال زندان، ۲۰۰۰ فرانک نیز جریمه شد. بوراچاگا و روبرت هم شش ماه محروم شدند. عنوان قهرمانی را از مارسی گرفتند و به پاری‌ سن ژرمن دادند که آن را قبول نکرد. تیم فرانسوی به دسته دو فرستاده شد و از رقابت های فصل بعد یوفا اخراج شد. 

توتونرو

یکی از بزرگترین رسوایی های تاریخ فوتبال در سال ۱۹۸۰ بین تیم های سری آ و بی ایتالیا اتفاق افتاد. دو تاجر به نام های آلوارو ترینکا و ماسیمو کروچانی اعلام کردند که برخی از بازیکنان تبانی می کنند. پلیس ایتالیا این رسوایی را کشف کرد و متوجه شد تیم های زیادی به این موضوع مرتبط هستند که میلان، لاتزیو، ناپولی و یوونتوس از جمله آن ها بودند. خیلی از بازیکنان محروم شدند و میلان و لاتزیو به دسته دو فرستاده شدند. 

نام بازیکن برجسته این فهرست پائولو روسی بود که سه سال محروم شد. البته این محرومیت به دو سال کاهش یافت. با وجود این محرومیت یوونتوس با مهاجم وینچنزا قرارداد امضا کرد. روسی یورو ۱۹۸۰ را از دست داد اما در جام جهانی ۱۹۸۲ بازی کرد و با شش گلی که به ثمر رساند به ایتالیا در کسب جام کمک کرد. او برنده توپ طلا و کفش طلا شد. 

بوندسلیگا

در فصل ۷۱-۱۹۷۰ خیلی از بازیکنان حاضر در بوندسلیگا تبانی کردند. هورست کانالس، رییس باشگاه اوفنباخ، فایل هایی را نشان داد که خیلی از بازیکنان آماده دریافت رشوه بودند تا اوفنباخ سقوط نکند. سپس مشخص شد در ۱۰ بازی  بوندسلیگا تبانی کردند و بیش از ۵۰ بازیکن از شش باشگاه جریمه شدند. شالکه، هرتا، اوفنباخ، بیلفلد و اشتوتگارت تیم هایی بودند که با جریمه روبرو شدند. در میان بازیکنان نام کلاوس فیشر برجسته بود که یکی از بهترین مهاجم های تاریخ آلمان به حساب می آمد. کانالس از سمتش برکنار شد و در ابتدا از داشتن هر گونه سمت در فوتبال آلمان محروم شد. البته این محرومیت در سال ۱۹۷۶ برداشته شد.

کره جنوبی

 یکی از بزرگترین رسوایی های مربوط به تبانی در کره جنوبی اتفاق افتاد. در سال ۲۰۱۱ فیفا ۴۱ بازیکن که در لیگ این کشور بازی می کردند را مادام العمر محروم کرد. برخی از بازیکنان اعلام کردند که از سازمان مخفی برای شکست خوردن رشوه می گرفتند. ژئونگ ژونگ کوان، یکی از مظونین که جرم خود را پذیرفت خودکشی کرد. 

جام جهانی برزیل

انریکه آلوس، وزیر سابق توریسم برزیل به جرم دریافت رشوه برای ساخت دوناس د ناتال، یکی از ورزشگاه های میزبان جام جهانی ۲۰۱۴ متهم و باعث شد فهرست طولانی از دریافت چنین مبلغ هایی به بهانه رقابت ورزشی آشکار شود. آلوس همچنین به خاطر فساد و پولشویی ۲۴ میلیون دلار دستگیر شد. 

کالچوپولی

بزرگترین رسوایی فوتبال ایتالیا انتخاب داوران مشخص بود که به نفع یک تیم خاص سوت بزنند. این قضیه به کالچوپولی معروف شد. تحقیقات GEA World ایتالیا نشان داد لوچانو موجی و آنتونیو جیرائودو، مدیران یوونتوس با مسئولین فوتبال ایتالیا درباره چگونگی نفوذ در انتخاب داور صحبت می کردند. یوونتوس، میلان، فیورنتینا و لاتزیو به این  رسوایی مرتبط بودند و هر چهار تیم جریمه شدند. قهرمانی بیانکونری در فصل های ۰۵-۲۰۰۴ و ۰۶-۲۰۰۵ گرفته شد و این تیم را به دسته دو فرستادند. آخرین جام به اینتر داده شد. از میلان در فصل۰۶-۲۰۰۵، ۳۰ امتیاز کم شد و فیورنتینا و لاتزیو اجازه حضور در رقابت های اروپایی فصل آینده را پیدا نکردند. کالچوپولی ضربه محمکی به فوتبال ایتالیا زد اما تیم ملی این کشور در همان سال قهرمان جام جهانی آلمان شد. 

میزبانی جام جهانی روسیه و قطر

دوره قبلی جام جهانی به میزبانی روسیه در سال ۲۰۱۸ برگزار شد و امسال قطر میزبان این رقابت ها خواهد بود. درست است که جام جهانی ۲۰۱۸ یکی از بهترین های تاریخ فوتبال بود اما وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد فیفا برای اهدای این دو میزبانی رشوه دریافت کرده است. جام جهانی قطر به دلایل دیگر نیز با اعتراضات زیادی همراه شد. به خاطر گرمای این کشور برخلاف دوره های گذشته این رقابت ها در پاییز برگزار می شود. همچنین برای آماده سازی ورزشگاه ها خیلی از کارگران خارجی جان خود را از دست دادند‌. 

فیفا

در سال ۲۰۱۵ تعداد زیادی از اعضای فیفا به رشوه، فساد و پولشویی متهم شدند. اعلام شد که این سازمان بیش از ۱۵۰ میلیون دلار رشوه دریافت کرده است که ۱۱۰ میلیون دلار برای برگزاری کوپا آمه ریکا ۲۰۱۶ در آمریکا بوده است. خیلی از اعضای فیفا در کنگره ماه می ۲۰۱۵ در زوریخ دستگیر شدند. این رسوایی لکه ننگی برای بزرگترین سازمان فوتبال جهان بود و موجب شد سپ بلاتر از سمتش (ریاست فیفا) استعفا دهد. نام برجسته دیگری که به این رسوایی مرتبط بود میشل پلاتینی بود که در آن زمان ریاست یوفا را بر عهده داشت. اسطوره فوتبال فرانسه به دریافت ۲ میلیون دلار پول غیرقانونی متهم شد. پلاتینی توسط کمیته اجرایی فیفا از تمام فعالیت های مرتبط با فوتبال تا سال ۲۰۲۳ محروم شد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید