گزارش جی پلاس

لحظات جنجالی جهان ورزش| پر حاشیه ترین انتقال های تاریخ فوتبال

در طول تاریخ جا به جایی مهمی در فصل نقل و انتقالات اتفاق افتاده که برخی از آن ها به یک جنجال تبدیل شده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، همیشه در فصل نقل و انتقالات جا به جایی های برجسته ای اتفاق می افتد که در این میان برخی از آن ها با حاشیه و جنجال زیادی همراه می شوند. امضای قرارداد با تیم رقیب، تخلف در قوانین، انتقال های گرانقیمت و حتی مذهب ممکن است تنش به وجود آورد. گاهی این جا به جایی ها برخلاف رضایت ستاره های جهان فوتبال انجام می پذیرد و سرنوشت آن ها را تغییر می دهد. 

لوییس فیگو (رئال مادرید)

لحظات جنجالی جهان ورزش

دوران "کهکشانی ها" از نوکمپ شروع شد. فلورنتینو پرس برای ریاست باشگاه رئال مادرید در سال ۲۰۰۰ نامزد شد. او قول امضای قراراداد با لوییس فیگو، ستاره تیم رقیب را داده بود. در نهایت مبلغ بند آزاد سازی هافبک پرتغالی را پرداخت کرد و فیگو آخر هفته ها در سانتیاگو برنابئو پا به توپ شد. بازیکن پرتغالی به یک خائن در نزد هواداران بارسلونا تبدیل شد. زمانی که به نوکمپ می رفت تنش بالا می گرفت و اشیای زیادی از جمله یک سر خوک به سمتش پرتاب شد. افراد زیادی پیوستن فیگو به رئال مادرید را جنجالی ترین انتقال تاریخ فوتبال می دانند.

روبرت لواندوفسکی و ماریو گوتسه (بایرن مونیخ)

لحظات جنجالی جهان ورزش

دورتموند و بایرن مونیخ دو رقیب قدیمی در آلمان محسوب می شوند. اغلب باواریایی ها ستاره های زردپوشان را نشانه می گیرند و در زمان مناسب با آن ها قرارداد امضا می کنند که جنجال به راه میفتد. در سال ۲۰۱۴ لواندوفسکی پس از پایان قراردادش با دورتموند به بایرن پیوست. یک سال قبل از آن گوتسه با رفتن به مونیخ موجب خشم هواداران زرد پوش شد و آن ها او را خائن نامیدند. چند روز پیش هم اتفاق عجیبی رخ داد و زوله، مدافع بایرن با دورتموند قرارداد امضا کرد! باید دید واکنش طرفداران بایرن به تصمیم بازیکن آلمانی چه خواهد بود. 

رابین فان پرسی (منچستریونایتد)

لحظات جنجالی جهان ورزش

هافبک هلندی در سال ۲۰۰۴ به آرسنال پیوست و پس از درخشش در این تیم توانست بازوبند کاپیتانی را هم در اختیار داشته باشد. با این حال می خواست باز هم پیشرفت کند و تصمیم گرفت در تیم دیگری پا به توپ شود. انتخاب فان پرسی منچستریونایتد بود. آرسنال برای این که از این انتقال پولی به دست آورد هافبک هلندی را یک سال پیش از پایان قراردادش فروخت. او پس از هشت فصل توپچی ها را ترک کرد و در یونایتد دو قهرمانی را تجربه کرد (لیگ برتر و جام خیریه ۲۰۱۳). 

گونسالو ایگواین (یوونتوس)

لحظات جنجالی جهان ورزش

رابطه هواداران ناپولی با آرژانتینی ها خاص است. ایگواین در این تیم درخشید و در فصل ۱۶-۲۰۱۵ با به ثمر رساندن ۳۶ گل رکورد سری آ را شکست. این عملکرد فوق العاده موجب شد یوونتوس ۹۰ میلیون بند آزاد سازی ایگواین را بپردازد تا گرانترین انتقال تاریخ ایتالیا و یکی از مهمترین های جهان فوتبال رقم بخورد. بانوی پیر که برای این جا به جایی ۱۲۰ میلیون هزینه کرده بود تنها در دو فصل نخست توانست از گل های مهاجم آرژانتینی بهره ببرد. پس از آن ایگواین افت کرد و به صورت قرضی برای میلان و چلسی بازی کرد. 

لیونل مسی (پاری‌سن ژرمن)

لحظات جنجالی جهان ورزش

ستاره آرژانتینی پس از قهرمانی با آرژانتین در کوپا آمه‌ریکا به تعطیلات رفت و سپس با بارسلونا برگشت تا قراردادش را تمدید کند اما بر خلاف انتظار باشگاه کاتالانی اعلام کرد که امکانش وجود ندارد. هواداران آبی اناری ها نمی توانستند باور کنند دیگر اسطوره تیم خود را در نوکمپ نخواهند دید. مسی بهت زده و با چشمانی گریان خانه همیشگی اش را ترک کرد و به پاری‌سن ژرمن پیوست. مهاجم آرژانتینی برای نخستین بار در بیست و نهم آگوست ۲۰۲۱ با پیراهنی غیر از بارسلونا به میدان رفت. 

ماریو بالوتلی (میلان)

لحظات جنجالی جهان ورزش

مهاجم ایتالیایی زمانی که برای اینتر بازی می کرد علاقه اش را به میلان نشان داد و پیراهن تیم رقیب را پوشید. این حرکت عجیب بالوتلی در میان دیگر رفتارهای جنجالی اش قرار گرفت. رابطه بد بازیکن ایتالیایی با ژوزه مورینیو موجب شد اینتر را ترک کند و در انگلیس برای منچسترسیتی بازی کند. بالوتلی پس از سه سال حضور در لیگ برتر انگلیس در نهایت به خواسته اش رسید و با پیراهن میلان به میدان رفت.

کارلوس توس (منچسترسیتی)

لحظات جنجالی جهان ورزش

مهاجم آرژانتینی در منچستریونایتد همه عناوین را به دست آورد اما ناگهان در سال ۲۰۰۹ تصمیم گرفت در داربی منچستر پیراهن آبی آسمانی ها را بر تن کند. هواداران یونایتد از توس خشمگین شدند. هرگز از او استقبال خوبی در اولدترافورد نشد. توس در سیتی سه قهرمانی دیگر را تجربه کرد و در ۱۱۳ بازی ۵۸ گل به ثمر رساند. 

روبرتو باجو (یوونتوس)

لحظات جنجالی جهان ورزش

هجدهم می ۱۹۹۰ هواداران فیورنتینا بدترین خبر ممکن را شنیدند؛ ستاره تیمشان با قراردادی به ارزش ۱۰ میلیون یورو به یوونتوس پیوست. گرانترین انتقال تاریخ در حالی به ثبت رسید که باجو اعلام کرد بر خلاف میلش فیورنتینا را ترک می کند. مدیران باشگاه می خواستند از طریق این جا به جایی پول فراوانی به دست آورند و مشکلات مالی تیم را حل کنند. تنها دو روز قبل از رسمی شدن امضای قرارداد مهاجم ایتالیایی با بانوی پیر، یوونتوس در جام یوفا برابر فیورنتینا پیروز شد. هواداران فیورنتینا احساس می کردند تحقیر شده اند در عرض ۴۸ ساعت هم جام را از دست دادند و هم اسطوره تیمشان را. آن ها خشم خود را با آتش زدن پیراهن شماره ۱۰ باجو و یک اتومبیل نشان دادند. در ادامه درگیری با پلیس منجر به زخمی شدن ۵۰ نفر و دستگیری ۵۱ نفر شد. 

آندره‌آ پیرلو (یوونتوس)

لحظات جنجالی جهان ورزش

هافبک ایتالیایی از شروع قرن ۲۱ به عنوان مغز متفکر میلان بزرگ در میدان حضور داشت. پس از ۱۰ سال تصمیم گرفت به عنوان بازیکن آزاد به یوونتوس برود. دوران افول روسونری شروع شده بود در حالی که پیرلو همچنان به درخشش خود ادامه می داد اما در تورین. در یوونتوس توانست چهار قهرمانی در سری آ، دو سوپرجام ایتالیا و یک جام حذفی را به دست آورد. 

خاویر ماسچرانو (MSI)

لحظات جنجالی جهان ورزش

زمانی که وستهام با هافبک آرژانتینی و توس قرارداد بست هر دو بازیکن برای کورینتیانس بازی می کردند. مشکل از آنجا آغاز شد که لیگ برتر انگلیس متوجه شد هیچ یک از این دو بازیکن هرگز به وستهام تعلق نداشتند و متعلق به شرکتی به نام MSI هستند. باشگاه وستهام به خاطر زیر پا گذاشتن قوانین به پرداخت هشت میلیون یورو محکوم شد. 

ریوالدو (بارسلونا)

لحظات جنجالی جهان ورزش

امضای قرارداد هافبک برزیلی با بارسلونا یکی از جنجالی ترین جا به جایی های اواسط دهه ۹۰ بود. آبی اناری ها در لحظه آخر فصل نقل و انتقالات توانستند ریوالدو را به دست آورند. بازیکن برزیلی که فصل فوق العاده ای با دپورتیوو لاکرونیا داشت و با به ثمر رساندن ۲۱ گل نقش مهمی را در سومی تیمش در لالیگا ایفا کرد حتی فرصت پیدا نکرد با هم تیمی هایش خداحافظی کند. ضربه سختی برای دپورتیوو بود. بارسلونا در آن زمان ۴۰۰ میلیون پسو هزینه کرد تا مبلغ بند آزاد سازی ریوالدو را پرداخت کند که در آن زمان رقم قابل توجهی بود. بازیکن برزیلی در کاتالونیا به یکی از ستاره های جهان فوتبال تبدیل شد. 

موریس جانستون (رنجرز)

لحظات جنجالی جهان ورزش

انتقال مهاجم اسکاتلندی از سلتیک به رنجرز تنها جا به جایی بازیکن بین دو رقیب قدیمی نبود جنگ مذهب هم بود. در باشگاه رنجرز امضای قرارداد با بازیکن کاتولیک ممنوع بود. جانستون هرگز تصور نمی کرد روزی پیراهن رنجرز را بر تن کند. توافق میان او و باشگاه تا روز معارفه پنهان ماند و زمانی که مراسم برگزار شد هواداران دو تیم خشمگین شدند. پس از ۱۳۰ سال برای نخستین بار احساس هواداران دو تیم یکی بود. طرفداران سلتیک جانستون را خائن نامیدند و برخی از هواداران رنجرز اعلام کردند دیگر طرفدار این تیم نخواهند بود‌. تنش در نخستین دربی بالا گرفت و مهاجم اسکاتلندی به مرگ تهدید شد. زمانی که او گل پیروزی تیمش را به ثمر رساند با تمام وجود مقابل هواداران رنجرز خوشحالی کرد. از آن پس باشگاه رنجرز با تعداد زیادی بازیکن کاتولیک قرارداد امضا کرد. 

آلفردو دی استفانو (رئال مادرید)

لحظات جنجالی جهان ورزش

امضای قرارداد با مهاجم آرژانتینی-اسپانیایی به کمک  دیکتاتوری فرانکو ممکن شد. دی استفانو در سال ۵۳ برای میوناریوس بازی می کرد و همزمان دو باشگاه بزرگ اسپانیا یعنی بارسلونا و رئال مادرید با او مذاکره می کردند. تیم کاتالانی توانست بازیکن آرژانتینی را بخرد اما در یک حرکت دور از انتظار فدراسیون فوتبال اسپانیا و حکومت قانون را تغییر دادند و تعداد بازیکنان خارجی هر تیم را کاهش دادند. بر این اساس دی استفانو بازیکن آزاد شد. آن ها دوباره قانون را برگردادند و رئال مادرید با مهاجم آرژانتینی قرارداد امضا کرد و دی استفانو به یکی از اسطوره های باشگاه تبدیل شد. پیوستن دی استفانو به سفیدپوشان انتقال قرن لقب گرفت. 

نیمار (بارسلونا و پاری‌سن ژرمن)

لحظات جنجالی جهان ورزش

از سال ۲۰۱۱ تیم های بزرگ اروپایی به دنبال امضای قرارداد با مهاجم برزیلی سانتوس بودند. نیمار یک بار در تست های پزشکی رئال مادرید حاضر شد اما در نهایت تابستان ۲۰۱۳ به بارسلونا پیوست. راسل، رییس وقت آبی اناری ها اعلام کرد برای این جا به جایی ۵۷ میلیون یورو هزینه کرده است اما آن رقم واقعی نبود و تخلفاتی در این انتقال انجام شده بود. فلورنتینو پرس اظهار کرد که چون ارزش مهاجم برزیلی را ۱۵۰ میلیون یورو اعلام کرده بودند به همین خاطر از امضای قرارداد با این بازیکن صرف نظر کرده است. چهار سال بعد پاری‌سن ژرمن دست به اقدام عجیبی زد و مبلغ بند آزاد سازی نیمار که ۲۲۲ میلیون بود را پرداخت کرد تا گرانترین انتقال تاریخ فوتبال رقم بخورد. 

ساموئل اتوئو (بارسلونا)

لحظات جنجالی جهان ورزش

مهاجم کامرونی در نخستین سال های حضورش در اروپا با پیراهن رئال مادرید بازی می کرد اما هرگز نتوانست در ترکیب اصلی این تیم جای بگیرد و به مایورکا پیوست. البته در صورت انتقال این بازیکن به تیم دیگری نیمی از مبلغ به رئال مادرید داده می شد. اتوئو روزهای درخشانی را در مایورکا سپری کرد اما پس از پنج سال سفیدپوشان حاضر نشدند این بازیکن را دوباره به خدمت بگیرند. در نهایت مهاجم کامرونی بارسلونا را انتخاب کرد و مادرید از این جا به جایی ۱۲ میلیون یورو به دست آورد. با این حال سفیدپوشان از گل های اتوئو آزار دیدند و مهاجم کامرونی پس از قهرمانی با آبی اناری ها با کنایه درباره مادرید صحبت کرد. 

دیدگاه تان را بنویسید