در گفت و گو با جی پلاس

صحبت های مرد زخم خورده ایران و جهان| سعید علی حسینی: وزنه برداری اصلا شرایط خوبی ندارد/ با این وضعیت وزنه برداران مجبور به کناره گیری هستند

ملی پوش سابق دسته فوق سنگین وزنه برداری ایران معتقد است این رشته روز به روز از برند بودن فاصله می‌گیرد و امروز هم شرایط خوبی ندارد.

لینک کوتاه کپی شد

سعید علی حسینی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، در خصوص شرایط نامساعد وزنه برداری جهان و هشدار IOC به احتمال حذف این رشته از المپیک اظهار کرد: این موضوع چند سالی است در محافل وزنه برداری شنیده می‌شود؛ کمیته بین‌المللی المپیک به خاطر مدیریتی که فدراسیون جهانی قبلا داشت و هیات اجرایی که اکنون  حضور دارند و اتفاقاتی که رقم زدند اعلام خطر کرده بود که باید تغییر مدیریت و تغییر نگرش در وزنه برداری ایجاد شود. IOC در مورد دوپینگ و اتفاقاتی که افتاد نظر می‌دهد. من به عنوان ورزشکار می‌توانم بگویم وزنه برداری اصلا شرایط خوبی ندارد؛ اگر نگاه کنید ما  از لحاظ برند بودن و اینکه در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم هر روز ضعیف و ضعیف تر می‌شویم که به هر حال این مسئله به  مدیریت چند ساله و دیدگاه‌های هیات اجرایی بر می‌گردد.

او افزود: درست است می‌گویند بوکس هم شکل دارد اما هنوز به لحاظ برند بودن سرجای خودش است ولی وزنه برداری روز به روز محدودتر می‌شود و حتی برای میزبانی هم به مشکل می‌خورد. اگر توجه کنید کشورهای اروپایی کلا چند سال است مسابقات جهانی را برگزار نمی‌کنند چون به لحاظ اقتصادی واقعا به صرفه نیست. وزنه برداری قبلا از لحاظ جذب مخاطب و مسائل اقتصادی جزو رشته‌های برتر دنیا بود اما اکنون در موقعیت ضعیفی قرار  گرفته و هر روز از اینکه جزو ورزش‌های مهم دنیا باشد فاصله می‌گیرد. مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک بهتر از ما مسئله را می‌بینند و این اخطارها نشان می‌دهد که به وزنه برداری علاقه ‌مند هستند و دلسوزی می‌کنند اما اعضای هیات اجرایی و یا افرادی که در فدراسیون جهانی هستند نمی‌دانم چه مسائلی پیش می‌آید که نمی‌توانند در مسیر درست قرار بگیرند به همین خاطر IOC  هم هشدار می‌دهد تا این رشته مانند سابق قوی عمل کند.

او در ادامه تصریح کرد: دقت کنید هر روز انتخابات به تعویق می‌افتد و این یعنی داخل فدراسیون جهانی اختلاف سلیقه، عدم همدلی و وجود گروه‌های مختلف که با یکدیگر در تماس هستند باعث می‌شود انتخابات برگزار نشود. نوشتن اساسنامه با مشکل مواجه شده که این موضوع نشان می‌دهد درون فدراسیون جهانی هنوز مشکلات زیادی وجود دارد. وزنه برداری ایران در انتخابات گذشته این مسائل را گوشزد کرد و می‌توانیم بگوییم پیش بینی‌هایی که شده بود درست از آب درآمد؛ ما در مقابل این نوع نگرش‌ها ایستادیم و اعلام کردیم که مخالف هستیم.

رئیس هیات وزنه برداری اردبیل با اشاره به عدم توجه به استعدایابی تصریح کرد: وزنه برداری در استان‌ها رو به ضعف رفته و دلایل متفاوتی وجود دارد که یکی از آن ها این است که بیشتر مربیان سازنده‌ای که با اشتیاق کار می‌کردند بازنشسته شدند و مربیان جدید به خاطر شرایط اقتصادی ضعیف که هیئت‌ها نمی‌توانند به درستی حمایت کنند، نمی‌توانند مثل سابق عاشقانه کارشان را انجام دهند که همین موضوع باعث می‌شود وزنه برداران دلسرد شوند و پشتوانه سازی در استان‌ها و شهرهایی که ورزشکاران خوبی را تحویل جامعه می‌دادند کاهش یابد. وقتی هیئت استان‌ها نتوانند ورزشکار پرورش دهند قطعا در تیم ملی هم با مشکلاتی مواجه می شویم. فدراسیون با برنامه‌هایی که دارد باید در راستای حمایت از مربیان سازنده اقدام کند؛ من سعی می‌کنم از مربیانی که در استان‌ها هستند به عنوان کمک مربی در تیم ملی استفاده کنم که هم کسب تجربه کنند و هم انگیزه داشته باشند.

سعید علی حسینی در پایان صحبت‌های خود در مورد حضور نداشتن وزنه بردارانی همچون سهراب مرادی، حافظ قشقایی و کیانوش رستمی در مسابقات جهانی که شانس مدال بودند گفت: بحث تیم ملی بزرگسالان متفاوت است و من در جایگاهی نیستم که در مورد نگرش سرمربی تیم ملی  و ورزشکاران صحبت کنم ولی باتوجه به شرایط موجود باید از تمام استعدادها استفاده کنیم تا وزنه برداران با انگیزه بیشتری به تمرینات خود ادامه بدهند. آماده نگه داشتن ورزشکار با توجه به شرایط اقتصادی کار سختی است و قطعا وزنه بردارانی که نتوانند به تیم ملی راه پیدا کنند و خودشان تمرین کنند به خاطر مشکلات مالی و عدم حمایت مجبور می شوند ورزش را کنار بگذارند تا در زندگی به مشکل برنخورند.   

دیدگاه تان را بنویسید