گزارش جی پلاس از آمار یورو ۲۰۲۰

رونالدو آقای گل شد؛ دوناروما برترین بازیکن/ 142 گل در 51 مسابقه؛ ایتالیا بازهم نباخت! +بهترین های جام

تیم ملی ایتالیا در فینال یورو ۲۰۲۰ برابر انگلیس پیروز شد و جام قهرمانی را بالای سر برد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: دیدار نهایی یورو ۲۰۲۰ را انگلیس و ایتالیا برگزار کردند و آتزوری در ضربات پنالتی 3بر ۲ پیروز شد. 

کمتر از دو دقیقه از بازی گذشته بود که لوک شاو دروازه ایتالیا را باز کرد‌. گل این بازیکن در ثانیه ۱۱۷، سریع‌ترین گل فینال‌های تاریخ یورو و دومین گل سریع فینال‌های تاریخ یورو وجام‌جهانی است (پس از گل ثانیه ۸۷ یوهان نیسکنس به آلمان‌غربی، جام‌جهانی ۱۹۷۴).  این گل همچنین دومین گل سریعی بود که در یک مسابقه یورو وجام‌جهانی، وارد دروازه ایتالیا شد (پس از گل ثانیه ۳۱ فرانسس لاکومب از فرانسه در جام‌جهانی ۱۹۷۸). شاو دومین بازیکن منچستریونایتد است که در فینال یورو یا جام جهانی گلزنی می کند. پیش از این پل پوگبا در جام جهانی ۲۰۱۸ در دیدار نهایی برای فرانسه گلزنی کرده بود. 

ایتالیا برای نخستین بار در یورو ۲۰۲۰ از حریف خود عقب افتاد. شاگردان روبرتو مانچینی در تمام بازی ها گل نخست را به ثمر رساندند و پنج پیروزی به دست آوردند. آتزوری تنها برابر اسپانیا متوقف شد. 

لئوناردو بونوچی که گل مساوی را در فینال برابر انگلیس به ثمر رساند دومین بازیکن یوونتوس است که در دیدار نهایی یورو گلزنی می کند. پیش از او میشل پلاتینی در سال ۱۹۸۴ دروازه اسپانیا را باز کرد.  مدافع ایتالیایی با این گل موجب شد یوونتوس از رکورد بارسلونا پیشی بگیرد و بازیکنان تیم تورینی ۱۲ گل در این تورنمنت به ثمر برسانند. رونالدو پنج گل، موراتا سه گل، کیه‌زا دو گل، رمزی و بونوچی یک گل را به نام خود ثبت کردند. پیش از این بهترین رکورد به آبی اناری ها اختصاص داشت که بازیکنان این تیم یازده گل به ثمر رساندند. 

انگلیس و ایتالیا در ۹۰ دقیقه به تساوی یک بر یک دست یافتند تا بازی در وقت های اضافه دنبال شود. رکورد بیشترین بازی با وقت‌های اضافه در جام‌جهانی و یورو: جام‌جهانی ۱۹۹۰ (۱۶ بازی مرحله حذفی)، جام‌جهانی ۲۰۱۴ (۱۶ بازی مرحله حذفی) و یورو ۲۰۲۰ (۱۵ بازی مرحله حذفی). اکنون بازی‌های مرحله حذفی یورو ۲۰۲۰ بیش از آن که در وقت‌های قانونی به پایان برسند، راهی وقت‌های اضافه شده‌اند! (۷ بازی در ۹۰ دقیقه، ۸ بازی در ۱۲۰ دقیقه + پنالتی‌ها)

در این رقابت ها ۱۴۲ گل به ثمر رسید و تنها دو دیدار اسپانیا با سوئد و انگلیس با اسکاتلند گلی نداشت. یازده گل به خودی نیز به ثبت رسید که در تاریخ یورو بی نظیر بود. 

برای دومین بار در تاریخ یورو، قهرمان در ضربات پنالتی مشخص ‌شد‌. اولین (و تا به امروز، آخرین) فینال یورو که به پنالتی‌ها رفت، فینال ۱۹۷۶ بود که با پیروزی ۵ بر ۳ چکسلواکی بر آلمان‌غربی و تولد پنالتی پاننکا همراه شد.

ایتالیا برای دومین بار قهرمان یورو شد و به فرانسه رسید. اسپانیا و آلمان هر یک با سه قهرمانی پرافتخارترین تیم های تاریخ یورو محسوب می شوند.

جورجینیو و امرسون در یک فصل توانستند قهرمان لیگ قهرمانان اروپا و یورو شوند. در تاریخ تنها ۱۴ بازیکن به این افتخار دست یافته اند.

بهترین های جام

جان لوئیجی دوناروما هم به عنوان بهترین بازیکن جام معرفی شد. پس از پیتر اشمایکل در سال 1992، دوناروما به تنها دروازه‌بانی تبدیل شد که عنوان بهترین بازیکن یورو را به نام خود ثبت می کند.

ایتالیا با احتساب این بازی ضمن تداوم رکورد شکست‌ناپذیری‌اش برابر انگلیس در جام‌های بزرگ، سی‌و‌چهارمین بازی بدون شکست متوالی‌اش را به ثبت رساند و رکورد خود را در این زمینه ارتقا داد. آخرین باخت این تیم به ماه سپتامبر سال 2018 برمی‌گردد.

پدری هافبک ۱۸ ساله تیم ملی اسپانیا  به عنوان برترین بازیکن جوان یورو ۲۰۲۰ انتخاب شد. رناتو سانچز (۲۰۱۶) اولین برنده این عنوان بود. او که قبل از آغاز جام تنها ۴ بازی ملی در کارنامه داشت، فقط یک دقیقه از بازی‌های لاروخا در یورو را از دست داد. آمار پدری در یورو ۲۰۲۰: ۶ بازی (۶۲۹ دقیقه)؛ ۴۲۱ پاس صحیح (دقت ۹۲.۳ درصد)؛ ۱۱ خلق موقعیت.

کریستیانو رونالدو، بازیکن پرتغال و پاتریک شیک، بازیکن جمهوری چک با پنج گل زده به عنوان بهترین گل‌زنان یورو ۲۰۲۰ نام گرفتند. البته رونالدو در این رقابت‌ها پاس گل بیشتری نسبت به شیک داد.

آمار کامل مسابقات:

تعداد بازی: 51 بازی

تعداد گل: 142 گل

میانگین گل در هر بازی: 2.79 گل

میانگین دقیقه برای هر گل: 32 دقیقه

بهترین گل حمله: ایتالیا و اسپانیا با با 13 گل زده

بیشترین درصد میانگین تصاحب توپ: اسپانیا با 66.8 درصد

بالاترین دقت پاس: اسپانیا با 89.3 درصد

بیشترین موقعیت گلزنی: ایتالیا با 128 موقعیت

بیشترین حمله: اسپانیا با 432 حمله

بیشترین تکل: ایتالیا با 99 تکل

بیشترین بازپس‌گیری توپ: ایتالیا با تعداد 294

بیشترین مهار توپ: سوئیس با 21 مهار

بیشترین کلین شیت: انگلیس با 5 کلین‌شیت

بیشترین خطا: ایتالیا با 93 خطا

بهترین گلزن: کریستیانو رونالدو با 5 گل

بیشترین پاس گل: استیون زوبر از سوئیس با 4 پاس گل

سریعترین بازیکن: لئوناردو اسپیناتزولا با سرعت 33.8 کیلومتر

بیشترین دوندگی: جورجینهو با 86.6 کیلومتر

بیشترین ضربه به چارچوب: پاتریک شیک با 9 ضربه

بهترین درصد پاس صحیح: ریس جیمز از انگلیس با 99 درصد

بیشترین تکل: مارکو وراتی با 30 تکل

بیشترین بازپس‌گیری توپ: مانوئل آکانجی از سوئیس با 46 بار

بیشترین مهار توپ: یان زومر از سوئیس با 21 مهار

بیشترین دقایق بازی: جان لوئیجی دوناروما از ایتالیا با 719 دقیقه

بیشترین خطا: توماس دلینی از دانمارک با 15 خطا

دیدگاه تان را بنویسید