گزارش جی پلاس

تاثیر مهم عراق بر آینده شطرنج ایران

تیم زیر 16 سال عراق در المپیاد جهانی شطرنج از رویارویی با رژیم صهیونیستی خودداری کرد. اقدامی که می تواند فرصت مناسبی برای شطرنج ایران باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، تیم ملی شطرنج ایران در فاصله تنها چند روز مانده به رقابت های المپیاد نوجوانان جهان (زیر 16 سال) از حضور در این رویداد انصراف داد و رئیس فدراسیون اعلام کرد به دلیل مشکلات مالی و برخی ملاحظات دیگر ایران به ترکیه نخواهد رفت.

در دور نخست رقابت های المپیاد جهانی نوجوانان، عراق با قرعه رژیم صهیونیستی روبرو شد، اما بازیکنان این تیم حاضر به رقابت با حریف خود نشدند تا بحث عدم رویارویی با شطرنج بازان این رژیم بار دیگر مطرح شود. امتناع عراقی ها از بازی با حریف اسرائیلی می تواند برای شطرنج ایران و مسئولان ورزش کشور یک فرصت مناسب باشد.

کشورهایی که با به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی حاضر به رقابت با این تیم نشدند، در عرصه شطرنج چندان حرفی برای گفتن نداشته اند و اکنون عراق در امپیاد نوجوانان بود که با چنین اتفاقی مواجه شد. شطرنج در غرب آسیا و آفریقا (غیر از مصر) و در کشورهای اسلامی به غیر از ایران توسعه یافته نیست و شطرنج بازان کشورهای اسلامی عملا فرصت رویارویی با حریفانی از این رژیم را پیدا نمی کردند که بخواهند از حضور در مسابقات انصراف دهند، از این رو نمایندگان کشورمان عملا تنها کسانی بودند که از حضور برابر این حریفان امتناع می کردند و همین مساله دستاویزی برای افرادی مانند نایجل شورت، نایب رئیس فیده (فدراسیون جهانی شطرنج) شده بود تا با پیش کشاندن این بحث عملا به جنگ با شطرنج ایران برخیزند.

المپیاد جهانی شطرنج بزرگ ترین رویداد تیمی شطرنج جهان است که تقریبا تمام کشورهای عضو فیده در آن حضور دارند و هر دو سال یک بار برگزار می شود، اما تا آخرین دوره رقابت ها یعنی سال 2018 در باکو قرعه ممنوعه برای رژیم صهیونیستی اعمال می شد و اتفاقا لیست پر و شلوغی هم داشت. در المپیاد جهانی اخیر در باتومی هم کشورهای افغانستان، الجزایر، بحرین، بنگلادش، جیبوتی، اندونزی، ایران، عراق، اردن، کویت، لبنان، لیبی، مالزی، موریتانی، مراکش، عمان، پاکستان، فلسطین، قطر، عربستان سعودی، سومالی، سودان، سوریه، تونس، امارات متحده عربی و یمن اعلام کردند که حاضر به رقابت با رژیم صهیونیستی نیستند و این تیم قرعه ممنوعه برای تمام این تیم ها بود تا در قرعه کشی بهم برخورد نکنند، اما مدتی است که قانون قرعه ممنوعه برداشته شده و این می تواند در المپیاد جدید که سال آینده برگزار می شود یک معضل جدی باشد.

کشورهایی که نامشان ذکر شد، غیر از ایران، بازیکنان فعال و با ریتینگ بالا ندارند و به طور مستمر در رقابت های آزاد شرکت نمی کنند. تنها امارات است که یک بازیکن باکیفیت به نام "سالم صالح" با ریتینگ 2600+ دارد و این بازیکن هم با بازیکنان اسرائیل روبرو می شود. به این ترتیب در بحث عدم رویارویی با بازیکنان اسرائیلی تمام فشار متوجه بازیکنان ایرانی بود و حال با حرکتی که بازیکنان عراق انجام دادند، تا حدی فشار از روی ایران کاسته می شود. چرا که در نظر گرفتن محرومیت و یا مجازات احتمالی برای عدم رویارویی با رژیم صهیونیستی زمانی که کشورهای بیشتری را شامل شود نسبت به زمانی که فقط یک کشور یعنی ایران باشد، بسیار سخت تر خواهد بود و فیده را برای اعمال تصمیم های سخت گیرانه محدود خواهد کرد.

بازیکنان ایران به احتمال فراوان زین پس در رقابت هایی که امکان رویارویی با بازیکنان رژیم صهیونیستی را دارند شرکت نخواهند کرد. در طول سال رقابت های آزاد زیادی برگزار می شود و این امکان وجود دارد که پیش از مسابقات با توجه به استارت لیست، مسابقات را انتخاب کرد. بنابراین با در نظر گرفتن این مساله احتمال رویارویی با بازیکنان رژیم صهیونیستی بسیار کاهش می یابد. اما در هر حال امتناع عراق از رقابت با رژیم صهیونیستی، فرصت مناسبی پیش روی شطرنج و مسئولان ورزش کشور قرار داده تا با رایزنی و همسو شدن کشورهای هم موضع علیه این رژیم، فیده را به چالش مجدد ایجاد قرعه ممنوعه بکشاند.

دیدگاه تان را بنویسید