یادداشت جی پلاس

کولاکوویچ را به سرنوشت کواچ دچار نکنیم!

تیم ملی والیبال ایران با کسب مقام هشتمی به کارش در جام جهانی 2019 ژاپن پایان داد تا با عملکردی متوسط این رویداد را به پایان برساند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، ملی پوشان والیبال ایران پس از یک دوره مسابقات فشرده در لیگ ملت ها و پس از آن انتخابی المپیک، پا به مسابقات جام جهانی گذاشتند و با کسب 4 پیروزی و 7 شکست هر چند نمایش پرفروغی نداشتند اما بهترین رتبه ایران در این رقابت ها یعنی هشتمی را تکرار کردند.

در شرایطی که ایران در حال حاضر در رتبه هشتم بهترین تیم های والیبال دنیا در رده بندی فدراسیون جهانی قرار دارد، کسب عنوان هشتمی نمی تواند یک نتیجه فاجعه آمیز به شمار رود، با این حال برخی کارشناسان و حتی رسانه ها به انتقاد از کادر فنی پرداخته و معتقدند ضعف فنی کولاکوویچ در ثبت 7 باخت موثر بوده است. این در شرایطی است که مجموعه والیبال از راس آن یعنی نحوه اداره فدراسیون گرفته تا بخش های بعدی دچار اشکالات جدی است اما تمام ایرادها به پای کادر فنی نوشته می شود.

فضای ایجاد شده علیه کولاکویچ بی شباهت به آنچه که چند سال پیش بر سر اسلوبودان کواچ آمد، نیست. کسی که پس از ولاسکو عهده دار هدایت تیم ملی ایران شده بود و والیبال ایران بهترین رتبه اش در لیگ جهانی که امروزه با نام لیگ ملت ها برگزار می شود، با قرار گرفتن در رتبه چهارم با این مربی به دست آورد.

نداشتن چهره کاریزماتیک (برخلاف ولاسکو)، انفعال، تماشاگر بودن، محو بازی شدن، عدم جوانگرایی و چندین چند مساله دیگر از جمله انتقاداتی بود که به کواچ وارد می شد. مربی صربستانی مدت زیادی در ایران دوام نیاورد و چمدانش را بست و راهی کشورش شد.

کواچ مدتی بعد هدایت تیم ملی کشورش را بر عهده گرفت و اخیرا در مسابقات قهرمانی اروپا صربستان را به مقام قهرمانی قاره سبز رساند. در یک اتفاق جالب توجه و عجیب همان کارشناسانی که زبان به انتقاد از کواچ گشوده بودند و او را برای هدایت تیم ملی ایران کوچک می دانستند به یک باره با چرخش 180 درجه ای عنوان کردند که این کواچ خوب است اما آن کواچ خوب نبود!

در این میانه رسانه ملی که رقابت های تیم ملی والیبال در رویدادهای مختلف را پوشش می دهد، بارها و بارها به انتقاد از کولاکویچ پرداخته و او را فاقد استانداردهای لازم برای هدایت تیم ملی دانسته است. مجربان و گزارشگران پس از باخت در هر بازی، بدون توجه به قدرت، کارنامه و سابقه حریف، این مربی مونته نگرویی را عامل باخت معرفی می کنند اما در سوی مقابل پیروزی ها را به پای بازی خوب ملی پوشان می نویسند.

با توجه به تاثیر زیاد صحبت های گزارشگران و کارشناسان تلویزیونی بر مخاطبان، خصوصا مخاطبان غیرتخصصی و عام، هیچ بعید نیست که پرونده کولاکوویچ نیز (همانند کواچ) بسته شود و پس از این که این مربی به کشور دیگری رفت و موفقیتی کسب کرد، بدون ذره ای از تک و تا افتادن عنوان شود که " نه! این کولاکوویچ با آن کولاکوویچ فرق می کند!"

کارشناسان و اهالی رسانه به جای نقد غیرمنصفانه از کولاکوویچ بهتر است این واقعیت را بپذیرند که والیبال ایران جزو 5-6 تیم برتر جهان نیست و با تیم هایی نظیر برزیل، ایتالیا، لهستان، روسیه، آمریکا و فرانسه اختلاف کلاس دارد. پس بهتر است به جای استمرار در انتقاد از مربیان و یا بعضا بازیکنان به بررسی مشکلات داخلی والیبال که از قضا کم هم نیست بپردازند.

در حال حاضر اصلی  ترین مشکل والیبال ایران همانی است که سعید معروف در رقابت های قهرمانی آسیا گفت؛ بی سروسامانی فدراسیون. فدراسیونی که امروز با انتخاب علی فتاحی به عنوان سرپرست همان راهی را می رود که افشین داوری چندماه پیش رفت. بدون آن که خبر از زمان برگزاری انتخابات باشد فقط افراد و مسئولان تغییر می کنند.

قاعدتا زمانی که فدراسیون تا این حد دچار مشکل است نمی توان انتظار داشت کادرفنی و بازیکنان که در رقابت های پرتعدادی شرکت کردند بتوانند با آرامش و بدون دغدغه کار کنند. در حال حاضر آسان ترین را،ه حمله به سرمربی تیم ملی است اما با یک بررسی می توان به این موضوع توجه کرد که کولاکوویچ نسل طلایی صربستان را ساخت و جوان گرایی فوق العاده ای را در این تیم انجام داد؛ تیمی که در نهایت همراه با گربیچ قهرمان لیگ جهانی شد.

با توجه به مشکلاتی که در رشته های دیگر ورزش ایران وجود دارد می توان فهمید که برخی برنامه ریزی های کلان و مدیریت دچار مشکل هستند و قطعا با تغییر مربی و انتقادات غیرمنصفانه نمی توان به نتیجه مورد نظر رسید؛ آن هم حدود 3 ماه مانده تا رقابت های انتخابی المپیک.

 

دیدگاه تان را بنویسید