گفت وگوی جی پلاس با بانوی شماره یک شطرنج ایران؛

خادم الشریعه: مشکل ویزا دارم! / تا استاد بزرگ نشوم خیالم راحت نمی شود

شطرنج باز شماره یک بانوان ایران برنامه فشرده ای برای تکمیل نورم های GM و کسب عنوان استاد بزرگی دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، سارا خادم الشریعه که تقریبا تمام اولین های شطرنج بانوان را به نام خود ثبت کرده برنامه ای سنگین و فشرده برای کسب عنوان استاد بزرگی دارد. او که اولین استاد بین المللی تاریخ شطرنج ایران به شمار می رود، قصد دارد با تکمیل نورم های GM، نخستین استاد بزرگ بانوی ایران لقب بگیرد.

عنوان Grand Master بالاترین درجه رسمی (تایتل) فدراسیون جهانی شطرنج است. به دست آوردن این عنوان که به اشتباه مصطلح استاد بزرگی آقایان نامیده می شود، نیاز به کسب سه نورم (عملکرد بر اساس معیارهای مشخص در تورنمنت ها) و عبور از ریتینگ 2500 دارد. از آنجایی که تعداد بانوانی که در سراسر جهان این عنوان را دارند بسیار اندک است و بیش از 95 درصد استادان بزرگ شطرنج جهان را مردان تشکیل می دهند این عنوان به اشتباه درجه استاد بزرگی آقایان نامیده می شود، اما هر شطرنجبازی در صورت احراز شرایط لازم (چه مرد چه زن) می تواند این عنوان را به دست بیاورد.

خادم الشریعه با ریتینگ 2490، فاصله کمی با ریتینگ 2500 دارد. از سه نورم لازم، نیز دو نورم در مسابقات قبلی گرفته و به این ترتیب برای کسب عنوان استاد بزرگی نیاز به 10 واحد افزایش ریتینگ و کسب یک نورم باقی مانده دیگر دارد و برای رسیدن به این هدف برنامه فشرده ای را تدارک دیده است.

خادم الشریعه در گفت وگو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، درباره برنامه هایش برای رسیدن به این هدف اظهار کرد: بعد از مدتی که بازی فکری نداشتم، دو ماه فشرده را پیش رو دارم تا بتوانم به اهدافم دست پیدا کنم. البته متاسفانه با مشکل ویزا روبرو شده ام. چرا که ویزایم شش ماه است منقضی شده و ویزای جدید هنوز صادر نشده است. اگر این مشکل حل شود در مسابقات زیادی شرکت خواهم کرد. در حال حاضر با مربی شخصی ام که فرانسوی است همچنان همکاری می کنم تا بتوانم سطحم را ارتقا ببخشم.

او ادامه داد: اولین مسابقه رقابت های آیل آو من (Isle of Man) است که در انگلیس برگزار می شود. سطح این رقابت ها بسیار بالاست و اکثر بازیکنان برتر جهان در بخش آقایان از جمله کارلسن قهرمان و کاروآنا نایب قهرمان جهان در آن حضور دارند. من نیز با دعوت برگزار کننده و با وایلد کارت سهمیه حضور را به دست آوردم. پس از آن نیز جام کارپف برگزار می شود که بازی ها در فرمت رپید (سریع) است و بازیکنان برجسته ای در آن حضور دارند.

نفر سیزدهم حال حاضر شطرنج بانوان جهان در توضیح ادامه برنامه هایش به جی پلاس گفت: پس از یک هفته استراحت رقابت های شطرنج جام باشگاه های اروپا برگزار می شود و من با تیم کایسا ایتالیا در این رقابت ها حضور خواهم داشت. از آن جایی که روی میز یک بازی خواهم کرد، فرصت رویارویی با بازیکنان بزرگی را پیدا می کنم.  پس از آن نیز در یک دوره مسابقات جدول بسته حضور خواهم داشت. در این رقابت ها بازیکنانی که سابقه قهرمانی در رده های سنی را دارند، از جمله نیهال سارین حضور خواهند داشت. با توجه به میانگین ریتینگ حدودی 2500-2550 تورنمنت خوبی خواهد بود.

خادم الشریعه ادامه داد: پس از آن به یک دوره مسابقات promotional در چین با عنوان جام ژی آن دعوت شدم. این مسابقات با هدف گسترش شطرنج در چین برگزار می شود و بازیکنان برتر بانوان جهان از جمله هو یفان (نفر اول رنکینگ بانوان جهان) و ونجون (قهرمان حال حاضر بانوان جهان) در بخش سریع با هم رقابت می کنند.

استاد بین المللی شطرنج ایران در ادامه تصریح کرد: این مسابقاتی که عنوان کردم تا پایان سال میلادی جاری طول می کشد. پس از آن اگر مسابقات قهرمانی جهان در بخش سریع و برق آسا برگزار شود، شرکت می کنم و پس از آن نیز در مسابقات آزاد جبل الطارق حضور خواهم یافت. تمام تلاشم را می کنم تا در طی این مسابقات فشرده و معتبر آخرین نورم استاد بزرگی ام را به دست بیاورم. با توجه به این که میانگین ریتینگ حریفان بسیار بالاست امید زیادی دارم تا با عملکرد خوب، عنوان استاد بزرگی ام قطعی شود.

خادم الشریعه درباره عدم حضور در مسابقات جایزه بزرگ بانوان که مرحله نخست آن اخیرا با قهرمانی شطرنجباز هندی به پایان رسید، نیز توضیح داد: سهمیه رقابت های گرندپری بر اساس میانگین ریتینگ بازیکنان در طول یک سال به آن ها داده می شود. پارسال در این بازه زمانی ریتینگ من پایین بود و سهمیه به من نرسید، اما برای سال آینده می توانم در این رقابت های معتبر نیز بازی کنم.

نایب قهرمان شطرنج سریع جهان درباره درخشش شطرنج بازان ایران در جام جهانی خانتی مانسیسک هم تصریح کرد: تمام بچه ها عالی کار کردند. طباطبایی در برابر شیونگ خیلی خوب بازی کرد و حیف شد چرا که شانس پیروزی به دست آورده بود. مقصودلو بدشانس بود که در دور دوم با قرعه سختی روبرو شد. بازی کردن با آرونیان برای همه بازیکنان جهان سخت است. فیروزجا هم که عالی بود و خصوصا با بازی درخشانش در برابر حریف روس و قربانی سوار زیبایی که داد، برد درخشانی کسب کرد. احسان قائم مقامی هم با توجه به قرعه سختی که داشت خوب کار کرد و حتی توانست باختش را جبران کند.

خادم الشریعه در پاسخ به این که با توجه به افزایش ریتینگ و سطح بازی اش تصمیمی برای حضور در مسابقات قهرمانی کشور در بخش آقایان گرفته یا خیر، به خبرنگار جی پلاس گفت: فعلا تمرکزم بر روی گرفتن نورم و کسب عنوان استاد بزرگی است و هنوز روی این مساله به جمع بندی نهایی نرسیده ام. در حال حاضر شرایط حساسی دارم و باید به این موضوع سر فرصت فکر کنم. اگر نورم استاد بزرگی بگیرم خیالم تا اندازه ای راحت خواهد شد و دستم برای گرفتن چنین تصمیماتی بازتر می شود.

خادم که سهمیه حضور در مسابقات قهرمانی بانوان جهان را دارد، ادامه داد: این مسابقات سال آینده در بلاروس برگزار می شود. برای آن مسابقات حتما برنامه ریزی دقیق و یک برنامه تمرینی فشرده پشت سر خواهم گذاشت. ضمن این که حتما با خودم مربی خواهم برد. در دوره قبلی که مسابقات در تهران برگزار شد فشار زیادی روی من بود و نتوانستم خوب بازی کنم. اما در این دوره دیگر فشاری روی من نیست و می توانم خوب بازی کنم.

او در پایان با قدردانی از ملی پوشان کشورمان، خاطرنشان کرد: هر وقت مشکل و سوالی دارم با بچه های تیم ملی در میان می گذارم و آن ها نیز همیشه به من کمک کرده اند. ایدنی، مقصودلو، طباطبایی و عسگری زاده کسانی هستند که هر زمان از آن ها کمک خواسته ام دریغ نکرده اند.

دیدگاه تان را بنویسید