گزارش جی پلاس/

خوب، بد، زشت کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی

تیم ملی کشتی فرنگی ایران با کسب سه مدال برنز به مقام چهارمی جهان رسید. عنوانی که با توجه به ناکامی محض سال گذشته پیشرفت تلقی می شود، اما تا روزهای اوج کشتی فرنگی فاصله زیادی دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، فرنگی کاران ایران با ترکیبی از کشتی گیران باتجربه مانند عبدولی و قاسمی با کشتی گیران جوان و جویای نام، راهی قزاقستان شد. ایران هر چند در هیچ یک از اوزان فینالیست نداشت، اما در نهایت با مجموع چهار مدال که همگی برنز بودند به مقام چهارمی رسید. حضور فرنگی کاران ایران در این رقابت ها نکات مثبتی داشت، اما نکات نگران کننده ای در فاصله یک سال مانده به المپیک را نیز در خود جای داده بود.

در سبک وزن نگرانی های جدی وجود دارد. پس از سلطه چندین و چند ساله حمید سوریان در وزن 55 کیلوگرم که توانست مدالهای طلای جهان و المپیک را در این وزن برای ایران بیمه کند، جایگزین مناسبی برای او یافت نشده است. پویاناصرپور نماینده ایران در این وزن بود اما به مقامی بهتر از دهمی نرسید.

اما یکی از اتفاق های خوب درخشش نجاتی فرنگی کار 21 ساله قمی در وزن 60 کیلوگرم بود. او که با قرعه آسانی هم روبرو نشده بود با رسیدن به نیمه نهایی و کسب سهمیه المپیک کار بزرگی انجام داد. هرچند شکست برابر حریف ژاپنی که قهرمان جهان بود، مانع از فینالیست شدن او شد، اما در دیدار رده بندی با کسب مدال برنز حداقل حقش را از مسابقات جهانی گرفت تا یکی از اتفاقات خوب برای ایران رقم بخورد.

در اوزان میانی مانند 67 . 72، 82 کیلوگرم وضعیت برای کشتی فرنگی ایران خوب نیست. از چهره هایی مانند کاویانی نژاد، تاب و طاهری هرچند انتظار مدال نمی رفت اما رتبه هایی مانند 19 و 26 نیز در شان کشتی فرنگی ایران نبود. به نظر می رسد کشتی فرنگی ایران برای  کسب سهمیه در این اوزان هم به مشکل بخورد.

یک وزن بالاتر، گرایی از معدود باتجربه های تیم موفق به تکرار برنز خود شد. گرایی در شرایطی به نیمه نهایی رسیده بود که با توجه به قرعه سوئد انتظار فینالیست شدنش می رفت اما با قبول شکست سنگین هشت امتیازی شد و او هم به فینال نرسید. عبدولی نیز دیگر چهره با تجربه تیم بود که یک برنز از نورسلطان یادگاری آورد. اما مصاحبه هایش نشان می دهد که با توجه به سن و سالش دیگر تمایلی به کشتی ندارد و نمی توان برای المپیک سال آینده رویش حساب کرد.

در سنگین وزن نیز اوضاع برای ایران جالب نیست. امیر قاسمی که دوره گذشته با تصمیم کادرفنی به المپیک نرسید، در این دوره شروع خوبی داشت و حریف روس که قهرمان جهان بود را در دور نخست شکست داد اما با دو شکست در نهایت هفتم شد.

فرنگی کاران ایران در قزاقستان عملکرد متوسطی داشتند و با سه مدال بازگشتند. اما اهالی کشتی و مردم، سه مدال طلای المپیک لندن توسط سوریان، نوروزی و قاسمی را به خوبی در خاطر دارند و به همین دلیل از کشتی فرنگی انتظار بالایی دارند. هر چند تکرار چنین نمایشی در توکیو بسیار بعید به نظر می رسد. هرچند بنا هدایت تیم را بر عهده دارد، اما هیچ یک از چهره های تیم فعلی بدون تعارف در حد و اندازه های تیم المپیک لندن نیستند و نمی توان از آنها انتظار چنین درخششی داشت.

علیرضا دبیر که به تازگی ریاست فدراسیون را عهده دار شده نیز به وضعیت تیم های فرنگی و آزاد واقف است و با لحنی نومیدانه می گوید با توجه به این که تیم های نهم و یازدهم جهان را تحویل گرفته ایم انتظار خاصی نداشته باشید. در چنین شرایطی شاید کاروان ایران وظیفه مدال آوری اش را بر عهده رشته دیگری بیندازد. وزنه برداری و کاراته محتمل ترین گزینه ها هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید