یادداشت جی پلاس

جواب ناسزا قیچی برگردان است نه حرکت مچ! + ویدیو

ستاره برزیلی پاری سن ژرمن به بهترین شکل ممکن به انتقادهای هواداران خودی واکنش نشان داد؛ با یک سوپرگل!

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، از زمانی که شایعه بازگشت نیمار به بارسلونا مطرح شد، قابل حدس بود که این انتقال اگر انجام نشود، فوق ستاره برزیلی روزهای سختی را در فرانسه تجربه خواهد کرد. تمایل نیمار به جدایی و بی علاقگی به ماندن در پاری سن ژرمن باعث شده که هواداران از او خشمگین شوند. نتیجه این خشم هو شدن های پیاپی، سوت و ناسزاهایی بود که نیمار در نخستین بازی خانگی که در ترکیب این تیم بود متحمل شد، اما او به بهترین شکل ممکن جواب انتقادها را داد و با یک سوپرگل در دقایق پایانی باعث پیروزی تیمش شد.

نیمار در این دیدار به جای واکنش منفی نسبت به هوادارانی که به او انتقاد می کردند، با عملکرد فنی خوب خود پاسخ آن ها را داد. رفتاری که می تواند یک الگو برای بازیکنان داخلی خودمان باشد. چرا که به محض دریافت واکنش منفی از سوی هواداران چه هواداران خودی چه هواداران رقیب، عکس العمل تند نشان می دهند و آن کاری را می کنند که نباید.

در فوتبال خودمان بارها دیده ایم که بازیکنان ظرفیت روانی لازم برای مواجهه با انتقادها را ندارند و از کوره در می روند. نمونه های متعددی دیده ایم که بازیکنان با کلام زشت یا حرکات نامتعارف دست یا بدن نسبت به هواداران واکنش نشان داده اند که رفتاری به شدت غیرحرفه ای و مذموم است.

البته کنترل رفتار زیر فشار کار آسانی نیست؛ خصوصا اگر وضعیت بازی نامطلوب باشد و در چنین شرایطی بروز رفتار منطقی کار آسانی نیست، اما بالاخره بین فوتبالیست حرفه ای و افراد عادی باید تفاوتی از این نظر باشد.

نکته اینجاست که این قبیل رفتارها صرفا به فوتبال محدود نمی شود و در سایر رشته ها مانند هندبال، والیبال و بسکتبال نیز چنین رفتارهایی از سوی بازیکنان و حتی ملی پوشان این رشته ها دیده شده است! در آخرین نمونه از این حرکات، علیرضا بیرانوند پس از روبرو شدن با اعتراض احتمالا تند هواداران تراکتور در بازی با پرسپولیس، با حرکت دادن مچ دست خود رفتار ناشایستی نشان داد که البته با محرومیت یک جلسه ای نیز روبرو شد.

نیمار به جای توجه و پاسخ به هو شدن ها و ناسزاها که می توانست به شعله ورتر شدن خشم هواداران منجر شود، ابتدا تلاش کرد تا با عملکرد خوب، دل هواداران را به دست بیاورد. در پایان بازی نیز بدون انتقاد تند از هواداران خواست حداقل به خاطر سایر بازیکنان، از مجموعه تیم حمایت کنند تا بتوانند فصل خوبی را پشت سر بگذارند.

نیمار در شرایطی این رفتار را از خود نشان داد که جزء بازیکنان پرحاشیه فوتبال جهان محسوب می شود. اما حتی یک بازیکن پرحاشیه نیز می تواند در موارد لزوم رفتار حرفه ای از خود بروز دهد.

** سوپر گل نیمار به استراسبورگ:

دیدگاه تان را بنویسید