گزارش جی پلاس

هندی ها کرامنیک را شکار کردند/ شطرنج ایران همچنان بدون مربی!

ولادیمیر کرامنیک، اسطوره شطرنج روسیه و جهان وظیفه پرورش 6 پدیده مستعد هندی را بر عهده گرفت و این در حالی است که ستاره های شطرنج کشورمان با وجود ظرفیت بالاتر همچنان بدون مربی هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، ولادیمیر کرامنیک که یکی از اسطوره های شطرنج و حتی ورزش روسیه به شمار می رود، چهاردهمین قهرمان جهان در این رشته ورزشی است که در سال 2000 با پایان دادن به افسانه شکست ناپذیری گری کاسپاروف، قهرمان جهان شد. او چندی پیش در سن 44 سالگی رسما بازنشستگی اش را اعلام کرد. کرامنیک یکی از فنی ترین بازیکنان جهان است که مهارت بسیار زیادی در بازی پوزیسیونی دارد و علاوه بر این تکنیک او در آخر بازی نیز زبانزد است.

تنها گذشت چند ماه از اعلام خبر بازنشستگی این فوق ستاره شطرنج جهان برای هندی ها کافی بود تا برای پرورش استعدادهای کم سن و سال خود سراغ او بروند. طبق توافق صورت گرفته، کمپی تشکیل شده است و کرامنیک شش نوجوان هندی را پرورش خواهد داد تا بتوانند به مدارج بالا دست پیدا کنند. این شش بازیکن هندی ها بین 13 تا 15 سال سن دارند. کرامنیک پس از دریافت این پیشنهاد موافقت کرده که در چهار دوره در بازه های زمانی مختلف با این بازیکنان کار کند.

قهرمان سابق جهان با تمجید از بازیکنان هندی گفت: من فکر می کنم نسل فعلی شطرنج هند، قدرتمندترین نسل شطرنج جهان است. هندی ها چندین و چند بازیکن مستعد و بسیار کم سن و سال دارند که می توانند در آینده به بازیکنان بسیار بزرگی تبدیل و یا حتی قهرمان جهان شوند. من در حال حاضر بازنشسته شده ام و دیگر در رقابت های رسمی بازی نمی کنم.  اما برایم بسیار باارزش خواهد بود که دانشم را در اختیار این بازیکنان جوان قرار دهم تا بتوانند در آینده به موفقیت های زیادی برسند.

البته کرامنیک ظاهرا دستمزد زیادی بابت این دوره ها دریافت خواهد کرد و هندی ها برای تقبل این هزینه دست به دامن اسپانسرهای خصوصی شده اند تا بتوانند از پس دستمزد گران این مربی باکیفیت برآِیند.

شش بازیکنی که فرصت کار کردن با کرامنیک را خواهند داشت عبارتند از: اینیان (2517)، پراگناناندا (2569)،  گوکش (2528)،  مندونا (2401)، سادهوانی (2493) و گوپتا (2493).

کرامنیک در پاسخ به این که در دوره اول چه برنامه ای دارد، می گوید: ابتدا باید در جلسات آغازین با بازیکنان بیشتر آشنا شوم. با آنها بیشتر صحبت می کنم و به سوالاتی که احتمالا در ذهن شان دارند پاسخ خواهم داد. پس از آن بر روی تمام قسمت های شطرنج، شامل شروع بازی، وسط بازی و آخر بازی تمرکز خواهیم کرد. برای این کمپ تدارک بسیار دقیقی در نظر گرفته ام. با آنها درباره نظریاتم در حوزه روانشناسی شطرنج صحبت خواهم کرد. این که چگونه خودم را برای حضور در یک تورنمنت سطح بالا آماده می کردم. درباره اسراری با آنها صحبت خواهم کرد که تنها بازیکنان برجسته جهان، آنها را می دانند. چرا که این اسرار حاصل تجربه بازی کردن در سطح اول جهان است. چند جلسه سخنرانی نیز برای کمپ آماده خواهم کرد. برنامه ای نیز دارم که بچه ها با هم بازی کنند و سپس بازی های انجام شده را به دقت برایشان آنالیز خواهم کرد.

هندی ها برای استفاده از کرامنیک تمام شرایط را نیز پذیرفته اند. از جمله این که کرامنیک به هند نمی رود، بلکه کمپ در جنوا، محل زندگی کرامنیک تشکیل خواهد شد و با توجه به سن و سال بازیکنان، والدین آنها نیز با هزینه اسپانسر در کمپ حضور خواهند داشت. ویشوانتان آناند، قهرمان هندی سابق جهان نیز پس از اطلاع از این مساله با استقبال از حضور کرامنیک حضور او را در پیشرفت بازیکنان هندی بسیار موثر دانست.

در چنین شرایطی ستاره های شطرنج ایران هنوز مربی ندارند! چندی پیش فدراسیون شطرنج با پیتر لکوی مجارستانی که از نظر افتخار و کیفیت، با کرامنیک قابل مقایسه هم نیست وارد مذاکره شد اما سر مسائل مالی با او به توافق نرسید. در چند سال اخیر سوکولوف آن هم به شکل پاره وقت و پروازی در کنار ملی پوشان بوده که اکنون او نیز نیست و البته دیگر با سطح بالای پدیده های شطرنج ایران نیاز به یک مربی بسیار بهتر احساس می شود. 

به گزارش جی پلاس؛ هندی ها در شرایطی ستاره های 14، 15 ساله خود را این گونه حمایت کرده که نگاهی به ریتینگ آنها نشان می دهد که شطرنج بازان ایران بسیار مستعدتر هستند. شش بازیکن هندی که در این کمپ آموزش خواهند دید، ریتینگی حوالی 2500 دارند و این در حالی است که علیرضا فیروزجا در حال حاضر ریتینگ فراتر از 2700 دارد، پرهام مقصودلو و محمد امین طباطبایی نیز حوالی 2650 هستند و همین مساله ثابت می کند که حداقل در شرایط فعلی وضعیت ستاره های ایران بهتر است، اما شاید بعد از پرورش هندی ها توسط یک مربی فوق حرفه ای مانند کرامنیک ورق کاملا برگردد!

ستاره های شطرنج ایران در حال حاضر با وجود ظرفیت بالاتری نسبت به رقبایشان اما همچنان بدون مربی هستند!

** سوپر استار شطرنج ایران زیر ذره بین مفسران و کارشناسان برتر جهان

** محل کمپ هندی ها:

 

IMG_20190819_130337_103

 

دیدگاه تان را بنویسید