یادداشت جی پلاس

چرایی لغو سفر سرپرست فدراسیون والیبال! / اعتراض به آمریکایی ها یا مخالفت وزارتخانه؟

سرپرست فدراسیون والیبال که این روزها در تلاش است بتواند صندلی این فدراسیون را به عنوان رییس تصاحب کند، اعلام کرد که به خاطر رفتاری که با تیم ملی در آمریکا شد سفرش به این کشور را لغو می کند؛ اما آیا واقعیت همین است؟!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، تیم ملی والیبال ایران چند روز پیش راهی شیکاگو آمریکا شد تا در مرحله نهایی لیگ ملت های والیبال شرکت کند اما رفتار نامناسب آمریکایی ها با بازیکنان ایران در بدو ورود به این کشور و البته معطلی 4 ساعته تیم ملی در فرودگاه باعث اعتراضاتی شد تا جایی که وزارت امور خارجه رسما به این موضوع اعتراض کرده است.

فدراسیون والیبال ایران هم به آری گراسا رییس فدراسیون جهانی والیبال نامه زده که درباره این مسئله پیگیری لازم را انجام بدهد.

اما ماجرای حاشیه ای سفر ملی پوشان به آمریکا به اینجا ختم نمی شود. افشین داوری سرپرست فدراسیون والیبال که مدت هاست از مدت زمان قانونی سرپرستی اش گذشته و همین موضوع اعتراضاتی را هم به همراه داشته؛ قصد داشت همراه تیم ملی به آمریکا برود.

سفر افشین داوری به شیکاگو که به گفته خودش ضروری بود، لغو شد و سایت فدراسیون والیبال اعلام کرده که داوری به دلیل اعتراض نسبت به رفتاری که با ملی پوشان ایران صورت گرفته به آمریکا نمی رود.

افشین داوری در این باره می گوید: البته هیچ گونه بازجویی از بازیکنان ایران در فرودگاه آمریکا نشده است. ما قبل از اینکه ویزا صادر شود پیگیر موضوع بودیم. چون سال‌های گذشته از نوع برخورد آمریکایی‌ها تجربیاتی داشتیم، قبل از حضور در آمریکا با فدراسیون جهانی، فدراسیون آمریکا و کمیته بین المللی المپیک مکاتبه داشتیم. اتفاق‌های خوبی در این حوزه افتاد و هیچ کدام از بازیکنان ما برخلاف سال گذشته بدون ویزا نماندند.

وی افزود: مکاتبات موجب شد که مثل سال قبل انگشت نگاری از بازیکنان ما در فرودگاه آمریکا انجام نشود. اما انتظاراتی داشتیم که برآورده نشد. ما خودمان در تهران میزبان بودیم همه تیم‌های میهمان را از جایگاه تشریفات وارد کردیم. توقع داشتیم این اتفاق برای تیم ایران هم در آمریکا می‌افتاد اما این اتفاق نیفتاد. چهار ساعت بازیکنان را معطل کردند اما بی احترامی به آنان نشد و فقط فرم‌هایی را پر کردند. در مقابل ما هم روز یکشنبه نامه زدیم و از فدراسیون والیبال آمریکا و فدراسیون جهانی توضیح خواستیم. حتی گفتم من قرار است بیایم اما اگر اینطور باشد شرافت کشورم را زیر سوال نمی برم و در اعتراض به معطلی بازیکنانم نمی آیم. امروز هم چون دیدم پاسخ آن‌ها کافی نیست، تصمیم گرفتم سفرم را به آمریکا لغو کنم. با وجود اینکه نیاز است کنار تیم باشم اما شخصاً در این مسابقات شرکت نخواهم کرد.

به گزارش جی پلاس، قطعا این اعتراض درست، مهم و ارزشمند است اما به نظر می رسد نرفتن افشین داوری به آمریکا دلیل دیگری هم دارد. از چند روز پیش که خبر رفتن او به آمریکا رسانه ای شد برخی معتقد بودند رفتن داوری همراه تیم در حالی که سرپرست همراه شان است، امری غیر ضروری است. امیر خوش خبر که سال ها در کنار تیم ملی بود حتی بیش از روسای فدراسیون گذشته تجربه دارد و به راحتی می تواند امور مربوط به تیم را انجام بدهد. برهمین اساس برخی عقیده داشتند سفر داوری به شیکاگو  دلایل منطقی ندارد و با توجه به شرایط فعلی لزومی برایش نیست.

بعد از این اعتراضات، گویی وزارت ورزش و البته دیگر مسئولان مانع این سفر پرحاشیه او شده اند؛ به هر حال هزینه سفر داوری به آمریکا هم زیاد خواهد بود و شاید جزء گرفتن چند عکس یادگاری احتمالی روی سکو همراه با تیم ملی سود دیگری در پی نخواهد داشت. در سال های گذشته در بسیاری از سفرها رییس فدراسیون همراه تیم ملی نبود و شاید برای دیدن بازی های فینال و یا بسیار مهم برای مدت کوتاهی راهی کشور میزبان می شدند. قطعا وزارت ورزش و البته شخص داورزنی به خوبی می داند که در کدام سفر نیاز به حضور سرپرست قانونی یا غیرقانونی فدراسیون هست و در کدام سفر نیست.

شاید اگر علت واقعی لغو سفر داوری صرفا اعتراض به رفتار نادرست آمریکایی ها بود او می توانست یک شیوه اعتراضی دیگری که بازتاب بیشتری دارد انجام بدهد و احتمال محکومیت میزبان را بالا ببرد.

دیدگاه تان را بنویسید