گفت و گوی جی پلاس درباره تاثیر ۵ مربی خارجی لیگ برتر

مرتضی محصص: موفقیت کالدرون و استراماچونی مشروط است/ فوتبال ایران مدیریت قوی می خواهد/ شایسته های زیادی خانه نشین هستند!

رییس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال گفت: ما احتیاج به مدیریت قوی در فوتبال داریم و افراد شایسته زیادی داریم که متاسفانه خانه نشین هستند!

لینک کوتاه کپی شد

مرتضی محصص رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال و مدرس فیفا در گفت وگو با خبرنگار جی پلاس، ارزیابی فنی خود را از تاثیر حضور 5 مربی خارجی لیگ برتر نوزدهم یعنی گابریل کالدرون در پرسپولیس، آندره آ استراماچونی در استقلال، مصطفی دنیزلی در تراکتور، اسکوچیچ در صنعت نفت آبادان و وینگو بگوویچ در گل گهر سیرجان را تشریح کرد.

منتظر بازی های زیبای پرسپولیس با کالدرون باشیم

مرتضی محصص درباره انتخاب کالدرون به عنوان سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: در فصل جدید ما رنگ های مختلفی را در لیگ خواهیم داشت؛ این یک تمسخر نیست بلکه به این معناست که ما در لیگ شاهد تفکرات متفاوتی خواهیم بود. شناخت زیادی از کالدرون دارم چون بارها با او هم کلاس بودم و مربی و مدرس خوبی هم هست.  فوتبال آرژانتین روی اصول و انجام فوتبال صحیح قرار گرفته است و حتی تیم آرژانتینی که در کوپا آمریکا سوم شد، همین طور بازی می کرد؛ هر چند به نتیجه ایده آل آنها ختم نشد. بنابراین باید از پرسپولیسِ کالدرون، انتظار بازی های زیبا داشته باشیم اما اینکه آیا به نتیجه هم ختم می شود یا خیر را نمی دانم. با توجه به مهره های خوبی که پرسپولیس دارد و شرایط مربیگری کالدرون مطمئن هستم پرسپولیس در فصل جدید زیبا بازی خواهد کرد.

شرط موفقیت استقلال با استراماچونی؟

او هم چنین درباره استراماچونی سرمربی جدید تیم استقلال اظهار کرد: از استراماچونی اطلاعات خیلی دقیق ندارم اما می دانم هم زمان با مربیانی چون آلگری و ساری کارش را شروع کرد و این مربیان نوآوری هم در فوتبال داشته اند. اگر این مربی ایتالیایی از داخل خوب حمایت شود و از حاشیه دور بماند من مطمئن هستم موفق می شود. مدیرعامل استقلال کار سختی دارد و اگر بتواند این کار را به خوبی انجام بدهد تیمش هم نتیجه می گیرد. این مربیان به محیط شلوغ، حواشی و صحبت های غیرفوتبالی عادت ندارند. اگر این شرایط را از استراماچونی و کالدرون دور کنیم این دو مربی می توانند به فوتبال ایران کمک زیادی بکنند.

 

استقلال در طول فصل بازیکنانی را کنار می گذارد!

محصص ادامه داد: تاکتیکی ترین مربیان جهان ایتالیایی ها هستند چرا که آن ها به دنبال بازیکنانی هستند که بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام بدهند و کسی از آن ها عبور نکند و آن ها بتوانند به راحتی از هر بازیکنی رد شوند. کار با مربیان ایتالیایی به همین دلیل سخت است و شاید استراماچونی در ادامه فصل بازیکنان دیگری هم کنار بگذارد و از ایتالیایی ها استفاده کند.

 

دنیزلیِ منضبط، با جوانی که با iPad و iphone کار می کند، چه رفتاری می کند؟!

این مدرس فیفا درباره تاثیر حضور مربی ترکیه ای روی نیمکت تراکتورساز نیز به جی پلاس گفت: مصطفی دنیزلی شاگرد یوپ آلمانی بوده است و با تفکرات فوتبالی او رشد کرده و تحت تاثیر فاتح تریم هم هست. دنیزلی بسیار مربی با انضباطی است که همین فوتبال را هم می پسندد. دنیزلی روی پست و پوزیشن بازیکنان در زمین تاکید زیادی دارد. او سابقه حضور در پاس و پرسپولیس را دارد و مربی با تجربه ای است. همه می دانند اگر قرار است سر تمرینات دنیزلی دیر بیایند، بهتر است اصلا نیایند! او تفکرات خیلی محکمی در این باره دارد اما باید دید این دیدگاه ها تا چه حد روی جوانی که با iPad و iphone  کار می کنند جواب می دهد. واقعا معلوم نیست چرا که دنیا تغییر کرده است.

 

فاکتور مهم بگوویچ در فوتبال ایران

او همچنین درباره وینگو بگوویچ، سرمربی تیم گل گهر سیرجان هم توضیح داد: وینگو بگوویچ بیش از آن که کروات باشد یک مربی ایرانی محسوب می شود. غیر از اسکوچیچ و بگوویچ که تفکرات نزدیک به هم دارند و از یک فلسفه فوتبالی تبعیت می کنند، بقیه مربیان تفاوت زیادی با هم دارند. بگوویچ سابقه زیادی در فوتبال ایران دارد و در تیم امید هم کار کرده و به خوبی هم فارسی صحبت می کند. امتیاز بزرگ این مربی این است که بازیکنان ایرانی را به خوبی می شناسد و مثلا می داند که اگر بازیکنان ما مورد مهر و محبت قرار بگیرند تا پای جان تلاش می کنند و در زمین هرکاری انجام می دهند اما اگر با خشونت و دیکتاتوری با آن ها برخورد شود، نتیجه نمی گیرد.

 

اسکوچیچ خوب است اما نفت آبادان فقط با مربی بومی موفق می شود

محصص در ادامه در خصوص دیگر مربی کروات حاضر در لیگ برتر ایران که سرمربی صنعت نفت آبادان شده است، نیز اظهار کرد: اسکوچیچ در ملوان بندرانزلی خوب بود و مربی با برنامه ای هم هست و سال ها پیش قبل از انتخاب پیروانی، او برای تیم ملی امید در نظر گرفته شده بود. کار در صنعت نفت آبادان اصلا آسان نیست چرا که هواداران پروپاقرص فوتبالی آبادان انتظار نتیجه دارند. با تمام احترامی که برای اسکوچیچ قائل هستم اما فکر می کنم صنعت نفت با یک مربی بومی می تواند موفق تر باشد.

 

مربیان خارجی سن بالا، برای آینده باشگاه ها ثمری ندارند

رییس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال همچنین درباره معیار انتخاب مربیان خارجی برای تیم ها به جی پلاس گفت: سوال بزرگی که زمان انتخاب مربیان خارجی پیش می آید این است که این مربیان برای آینده باشگاه آمده اند و یا فقط نتیجه گیری مهم است؟ اگر برای گرفتن نتیجه یک مربی انتخاب می شود باید به کارنامه او توجه ویژه ای صورت بگیرد اما اگر برای آینده انتخاب می شود باید سن مربی درنظر گرفته شود. مربی با سن بالا نمی تواند برای آینده یک باشگاه ثمربخش باشد چرا که هر لحظه احتمال تغییر دارد.

محصص افزود:  اینکه چه انتظاری از سرمربی خارجی وجود دارد مهم ترین سوالی است که باید از کمیته فنی یک باشگاه پرسید. جواب این سوال معیار آن ها را مشخص می کند. در واقع تعیین می کند که قرار است مربی با چند نتیجه ضعیف اخراج شود یا این مسائل مهم نیست و آینده برای آن ها مهم است. تیم های حاشیه خلیج فارس این گونه فوتبال را جلو می برند.

 

مورینیو و کلوپ را هم می توانیم بیاوریم

این کارشناس فوتبال با بیان اینکه برای انتخاب مربی بزرگ ابتدا باید شرایط حضورش در ایران مهیا شود، اظهار کرد: فقط قرارداد بزرگ ملاک نیست؛ ما الان می توانیم با کلوپ و مورینیو هم قرارداد ببندیم چرا که کشور فقیری نیستیم و می توانیم آن ها را به ایران بیاوریم اما بستر برای آمدن آن ها فراهم نیست. این مربیان عادت کرده اند که تیم شان دو زمین تمرین خوب و امکانات مورد نظر را داشته باشد اما ما این حداقل ها را نداریم. بنابراین اگر به دنبال مربی بزرگ هستیم باید ببینیم آیا بستر برای آمدن آن ها فراهم هست یا خیر.

حیف شد  "جان توشاک" را از دست دادیم

او ادامه داد: ما در فضای مجازی خیلی پیشرفت کردیم اما اینکه بخواهیم درباره امکانات تیم های حرفه ای در ایران حرف بزنیم کار سختی است. برای مثال مصطفی دنیزلی با وجود اینکه در ایران بوده اما با بشیکتاش و گالاتاسرای هم کار کرده و قطعا یک سری مسائل و کمبود امکانات در ایران او را آزار می دهد. نکته دیگر این است که باید مربی ای انتخاب کنیم که خاصیت انعطاف زیادی داشته باشد. جان توشاک مربی خیلی خوبی بود که فقط مدت زمان کوتاهی در ایران حضور داشت و ما نتوانستیم از او به خوبی استفاده کنیم. او شکست نخورد اما ما ضرر کردیم.  او فرد دانایی بود و ترکیبش با محمد تقوی می توانست عالی باشد اما حیف شد.

فوتبال ایران مدیریت قوی می خواهد/ افراد شایسته خانه نشین هستند

محصص در پایان با تاکید بر اینکه فوتبال ایران نیازمند مدیریت قوی است، به جی پلاس گفت: ما مدیران و مربیان شایسته زیادی داریم که متاسفانه خانه نشین و کسی سراغشان نمی رود. برخی افراد فعال مشروط به شایستگی اما طول می کشد تا بتوانند به سطح مورد نظر ما برسند. فوتبال فقط داخل زمین نیست و مربی سطح بالایی که به ایران می آید باید از او درس زندگی حرفه ای در ورزش هم یاد بگیریم. ژاپنی ها سطح شان بسیار فراتر از آسیاست. آن ها روزی از بهترین های دنیا استفاده کردند و در ادامه حتی آن ها را اخراج هم کردند اما توانستند به خوبی از این مربیان و افراد حرفه ای درس بگیرند.

 

دیدگاه تان را بنویسید