گفت و گوی جی پلاس/ مربیان خارجی جدید فوتبال ما چه کیفیتی دارند؟

پیروانی: علت رفتن برانکو و کی روش از ایران فنی نبود/ برخی حاشیه می سازند تا دیده شوند!

سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال امید ایران گفت: مهم ترین دلیل رفتن برانکو و کی روش از فوتبال ایران، فنی و مرتبط با وضعیت فوتبال در ایران نبود.

لینک کوتاه کپی شد

امیرحسین پیروانی در گفت وگو با خبرنگار جی پلاس درباره حضور مربیان خارجی جدید در فوتبال ایران و کیفیت و تاثیر این مربیان، اظهار کرد: ممکن است در سال های گذشته بازیکنانی وارد لیگ ما شده باشند که کیفیت لازم را برخوردار نبودند و لیگ ایران بالاتر از کیفیت آن ها بود؛ اما در خصوص مربیان کمتر پیش آمده مربی بی کیفیتی وارد لیگ کشورمان شود.

سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال امید گفت: دو مربی خوب خارجی برای استقلال و پرسپولیس انتخاب شده ند  که هر دو صاحب سبک هستند و نتایج خوبی را هم گرفته اند. باید بستر مناسب برای این مربی فراهم باشد تا بتوانند موفق باشند.

مشکل برقراری ارتباط، مربیان خارجی را ناموفق می کند

پیروانی با بیان اینکه باید علت موفق نبودن مربیان خارجی را بررسی کرد، افزود: مهمتر از بحث کیفیت مربیان، بررسی علل ناکامی آنها در کسب موفقیت است. در 2 دهه اخیر مربیان صاحب کارنامه و افرادی که گذشته موفقی داشتند به ایران آمدند اما درصد بالایی از آن ها موفق نبودند.

او ادامه داد: آری هان و وینگادا از جمله مربیان خوبی بودند اصلا در ایران موفق نبودند. مربیان باید شرایط لازم برای برقراری ارتباط و آشنایی با فرهنگ ما را داشته باشند. مهم ترین مشکل این مربیان به نظرم ضعف در برقراری ارتباط با بازیکنان ایرانی بوده است. مربیان ناموفق خارجی با فرهنگ ایران و البته امکانات موجود در فوتبال ما آشنایی کافی نداشته اند. معتقدم همین مشکل برقراری ارتباط باعث ناکامی بسیاری از مربیان خوب خارجی شده است.

برانکو ایرانیزه شده بود!

پیروانی با اشاره به موفقیت های برانکو با تیم پرسپولیس در سال های اخیر، به جی پلاس گفت: علاوه بر مسائل فنی و کیفیتی، به نظر می رسد برانکو کاملا ایرانیزه شده بود. او دو سال به عنوان دستیار بلاژویچ، 4 سال به عنوان سرمربی تیم ملی، در ایران بود و شناخت کاملی از وضعیت فوتبال ما داشت. در کل مربیان کروات، شناخت خوبی از ما دارند و معمولا تحکم نیز در شیوه کاری آنها نیست. با این حال یکی از مهم ترین عوامل موفقیت برانکو شخصیت خود این مربی و تجربه گران بهایش بود. در کل مربیانی که به مانند برانکو و حتی وینگو بگوویچ که سال های زیادی در ایران بودند شناخت خوبی کسب کرده اند، تا حدودی هم موفق بودند.

مشکلات پرداخت، مهم ترین دلیل رفتن کی روش برانکو

او درباره علت رفتن برانکو، کی روش و مربیان موفق خارجی از ایران، تصریح کرد: شاید پیشنهاد مالی بهتر و البته عدم انگیزه از مهم ترین دلایل باشد. برانکو چهارسال با پرسپولیس بود و سه بار قهرمان لیگ برتر شد و شاید انگیزه لازم را برای ادامه فعالیت نداشت. البته محدودیت هایی که به لحاظ پرداخت دستمزد، برای این مربی وجود داشت هم تاثیر فراوانی در رفتنش داشت. کی روش هم 8 سال با تیم ملی ایران بود و قطعا این دو مربی به مانند دیگر مربیان دوست دارند فضای جدیدی را تجربه کنند . با این حال می توانم بگویم مهم ترین دلیل رفتن این مربیان مشکلات مربوط به پرداخت دستمزدهایشان بود که در کارشان تاثیرفراوانی گذاشته بود.

تاثیر ویلموتس بر فوتبال ایران؟

او درباره مارک ویلموتسT سرمربی تیم ملی و کیفیت او نیز اظهار کرد: مدتی  در تراکتورسازی کنار لینکنز بودم که ویلموتس هم قبلا با او همکاری داشته است. از تفکرات این مربی به خوبی باخبر بود و اتفاقا نقاط مشترک فنی هم باهم دارند. در صحبت هایی که با لیکنز داشتم ویلموتس را از لحاظ اخلاقی و فنی کاملا تایید کرد. به نظر من هم از مدتی که به ایران آمده ارتباط خوبی برقرار کرده و بازیکنان هم او را دوست دارند.

پیروانی در ادامه افزود: نکته مثبت او این است که تصمیم گرفته فوتبال ما را از تفکر دفاعی به سمت هجومی ببرد و این بخش را پررنگ تر از قبل کند. در سال های گذشته تیم ملی بیشتر در ساختار دفاعی تمرکز داشت اما به نظر می رسد ویلموتس به فوتبال هجومی علاقه بیشتری دارد. با این حال صحبت درباره عملکرد این مربی حداقل به 6 ماه زمان نیاز دارد اما فکر می کنم و امیدوار هستم این مربی می تواند تاثیر مثبتی روی فوتبال ما داشته باشد.

برخی حواشی فوتبال ایران ساختگی است

پیروانی همچنین در پاسخ به این سوال که حواشی  فوتبال ایران می تواند عامل مهمی برای رفتن مربیان و حتی بازیکنان خارجی شاغل در فوتبال کشور باشد، به جی پلاس گفت: در همه جای دنیا فوتبال حاشیه دارد اما در فوتبال ایران پررنگ تر است. ما یک سری حاشیه های ساختگی داریم که باعث می شود ذهن ها از مسیر اصلی به جای دیگری معطوف شود. در بسیاری از اختلافات افراد به خاطر دیده شدن برخی مسائل را مطرح می کنند. یا از نظر آن ها، این نوعی مدیریت است که مثلا مربی در زمان باخت حرف هایی را می گوید که موضوع شکست به کلی فراموش می شود.

دیدگاه تان را بنویسید