جی پلاس/

نگاهی به آمار لیگ ملت های والیبال در آستانه هفته چهارم/ قدرت نمایی ایران در تمام بخش ها

تیم ملی والیبال ایران در پایان هفته سوم مقتدرانه آمار و ارقام برتر را به خود اختصاص داده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، هفته چهارم رقابت های لیگ ملت های والیبال در شرایطی از جمعه آغاز می شود که ایران در پایان هفته سوم (9بازی) مقتدرانه آمار و ارقام برتر را به خود اختصاص داده است.

بیشترین پیروزی: ایران و برزیل با 8 برد صاحب بیشترین تعداد پیروزی هستند. این معیار مهم ترین ملاک ارزیابی تیم ها در جدول رده بندی و حتی مهم تر از امتیاز است. به عبارت دیگر 3 پیروزی 5 گیمه ارزش بیشتری از 2 پیروزی 3-0 و یک باخت دارد حتی اگر آن شکست 5 گیمه باشد. ناگفته پیداست که تیمی که بیشترین پیروزی را به دست آورده طبیعتا آمار کمترین باخت را نیز در اختیار دارد.

بیشترین امتیاز: از آنجایی که در صورت تساوی در تعداد پیروزی، امتیاز تعیین کننده برتری تیم هاست این آمار نیز اهمیت خاصی دارد. ایران با کسب 7 پیروزی 3 امتیازی، یک پیروزی 2 امتیازی (برابر لهستان) و یک شکست یک امتیازی (برابر برزیل) در مجموع با 24 امتیاز بهترین عملکرد را داشته است. برزیلی ها که از نظر تعداد برد و باخت مشابه ایران هستند به دلیل 5 گیمه بودن بسیاری از بردهایشان سه امتیاز کمتر دارند.

قاطعترین پیروزی: بلندقامتان والیبال ایران از 8 دیداری که پیروز شده اند، در 5 بازی با نتیجه قاطع 3-0 به برتری رسیده اند و یک ست هم به حریفان نداده اند. آماری که هیچ تیمی موفق به ثبت آن نشده است. پس از ایران برزیل 4 بازی را با نتیجه قاطع پیروز شده است. تیم های آمریکا، صربستان، بلغارستان و آلمان هم تیم هایی هستند که هیچ دیداری را 3-0 پیروز نشده اند.

نسبت ست برنده به بازنده: در صورت تساوی در تعداد برد و امتیازات، این ملاک تفاوت تیم ها را در جدول مشخص می کند. ایران در حال حاضر تنها تیم جدول با نسبت ست بیشتر از 3 است (3.714). این آمار تا پیش از بازی با لهستان برای ایران 4 بود اما از دست دادن دو ست برابر این تیم باعث شد آمار به کمتر از 4 کاهش پیدا کند. با این حال هیچ یک از تیم ها به این آمار نزدیک هم نشده اند. برزیل ایتالیا و روسیه با آمار 2.6، 2.2 و 2 پایین تر از ایران قرار گرفته اند و این شاخص برای سایر تیم ها کمتر از 2 است.

بیشترین ست برنده: در این شاخص آماری هم ایران با 26 ست برنده (در نه بازی) به همراه برزیل در رتبه اول قرار دارد. البته 26 ست برنده ایران کاملا ارزش بیشتری دارد، چرا که برزیل تعداد زیادی از بازی هایش را در 5 ست به پایان برده است. به عبارت دیگر ایران از مجموع 33 ست، در 26 ست به پیروزی رسیده و برزیل این تعداد ست برنده را از بازی در 36 ست به دست آورده است. روسیه، ایتالیا، فرانسه، صربستان و لهستان، تیم های دیگری هستند که در بیش از 20 ست مقابل حریفان پیروز شده اند.

کمترین ست بازنده: این شاخص آماری نیز برتری مطلق ایران را نشان می دهد. ملی پوشان کشورمان تنها تیم رقابت ها هستند که تعداد ست های باخته شان یک رقمی و برابر 7 است. با توجه به انجام 9 بازی، میانگین کمتر از یک ست از دست رفته در هر بازی نشانگر عملکرد مقتدرانه والیبالیست های ایرانی است. پس از ایران برزیل و ایتالیا با 10 ست واگذار کرده در رده های بعدی قرار دارند.

نسبت امتیاز: در این شاخص برزیل و ایتالیا با نسبت 1.146 و 1.128 اول و دوم هستند و ایران با نسبت 1.099 در رده سوم قرار دارد. دلیل این مساله رها کردن ست هایی است که در آن اختلاف امتیاز زیاد شده و بازیکنان با توجه به قطعی بودن باخت آن ست را جدی نگرفته اند و انرژی خود را برای ست بعدی ذخیره کرده اند. مانند ست دوم بازی برزیل (25-16)، ست سوم بازی لهستان (25-18).

 

دیدگاه تان را بنویسید