گزارش جی پلاس

کمیته اخلاق با چه قانونی حق برکناری فتاحی را داشت؟/ تاج هنوز هم پنهان است!

در حالی که اتفاقات ناخوشایندی در اهواز رخ داد اما رییس فدراسیون فوتبال هنوز هم هیچ واکنشی نسبت به این اتفاقات نداشته است!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس  ورزشی جی پلاس؛ فینال جام حذفی نه برای یک روز، یک هفته و یک ماه بلکه تا سال های سال جزء خاطرات بد فوتبال ایران خواهد بود و به این زودی ها از ذهن نمی رود.

اتفاقاتی که در ورزشگاه تازه تاسیس فولاد رخ داد جای هیچ گونه بحث و توضیحی را نگذاشت؛ حتی عذرخواهی! نوعی بی نظمی که سال های سال است در فوتبال رخ می دهد و در هفته های اخیر هم شاهد آن بودیم از مهم ترین علل حوادث تاسف بار فولاد آره نا بود.

زمانی که در بندانزلی، اهواز، تهران، تبریز و اصفهان این حواشی به وجود آمد و مسئولان بدون توجه به رسیدگی، آن را به زمان دیگری موکول کردند؛ می توانستیم وقوع یک حادثه وحشتناک را پیش بینی کنیم. نابینا شدن، شکستن سر، دعوا، خونریزی، کتک، فحش، شکستن صندلی، بلیت فروشی نامناسب، گاز فلفل، 50-50 شدن تماشاگران، گیت ورود تماشاگران، رسیدگی به این پرونده در اسرع وقت، برخورد با متخلفان و ... تنها بخشی از اتفاقات این روزهای فوتبال ایران است که البته سابقه دیرینه دارد؛ بدون حتی یک شادی و لحظات خوشی که خراب نشود!

مصاحبه های پرتنش متعدد از سوی مسئولان ورزشی، مربیان، مدیران عامل باشگاه ها و بازیکنان درباره اتفاقات مختلف، مهندسی کردن نتایج، دست های پشت پرده و... فضای فوتبال ما را کثیف تر از قبل کرده و در عین حال هیچ مقام ناظری نمی گوید که باید برای تمام ادعاها و حرفهایتان سند داشته باشید! و طبیعی هست تجمیع رفتارها و واکنش های کلامی پرخاشگرانه، پاشنه آشیل اتفاقات تلخ بعدی هم می شود.

تنها یک روز بعد از برگزاری فینال لیگ قهرمانان اروپا در مادرید و چندروز بعد از فینال لیگ اروپا در باکو، فینال جام حذفی ایران اینگونه شد. احتیاجی به دیدن کامل فینال لیگ قهرمانان و فینال جام حذفی نیست؛ تنها با نگاه کردن به چند عکس و چند ثانیه فیلم می توان فهمید که تفاوت ها زمین تا آسمان است.

سردرگمی 2 ساعته مردم در روز یکشنبه 12 خرداد را می توان یک امتیاز منفی در کارنامه مسئولان فدراسیون دانست؛ زشتی که به این زودی ها فراموش نمی شود و تا مدت ها با یادآوری اش همه لبخند تلخی برلب خواهند داشت. در فدراسیون هم هیچ کسی  نبود که پاسخگوی مردم باشد؛ یک نفر از مسئولان  فدراسیون فوتبال حاضر نبودند توضیحی درباره اتفاقات بدهند. تنها کاری که مسئولان ورزشی انجام دادند، خارج کردن فریب گونه مردم از ورزشگاه به بهانه لغو مسابقه بود تا مکان اختصاصی تماشاگران داماش خالی شود! با وجود اینکه هیچ کسی نسبت به حق داشتن داماشی ها شک ندارد اما زشت بودن این نیرنگ را نمی توان نادیده گرفت. افرادی که بلیت خریده بودند با یک فکر غلط مجبور شدند بعد از ساعت ها نشستن بیرون بروند و در مسیر بفهمند که فینال برگزار شده است!

مرتضی تورک در کمیته اخلاق بعد از چند ساعت در اقدامی که مشخص نیست در حیطه وظایف او بود یا خیر اعلام کرد که سعید فتاحی تا اطلاع ثانوی از فعالیت محروم است و بهاروند و طالقانی نیز باید توضیحاتی ارائه کنند! اگر چه به نظر می رسد این اطلاعیه صرفا برای ساکت کردن چند ساعته منتقدان و به نوعی کم کردن شعله انتقادات است؛ اما سوالی که پیش می آید این است که آقای تاج شما کجا بودید؟!

روابط عمومی فدراسیون فوتبال اعلام کرد که مهدی تاج برای حضور در کنگره فیفا خارج از ایران حضور دارد که در اینجا چند سوال مهم مطرح می شود:

اول: رییس فدراسیون چرا هنگام فینال جام حذفی به سفری که نسبت به برنامه های داخلی، ضرورت چندانی نداشت، رفت؟!

دوم: مگر تاج در مکانی خارج از این کره خاکی بوده، که به هیچ عنوان پاسخگو نیست؟! آیا او حتی از اتفاقات هم مطلع نشده؟! پس چرا هنوز هم واکنشی نشان نداده است؟!

سوم: علی کفاشیان، نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال که تمام سال را بنابر اساسنامه عملا بیکار است و فقط هنگام ضرورت و در نبود رئیس فدراسیون باید به عنوان جانشین وارد عمل شود، در این ماجرا حضور نداشت؟!

چهارم: مگر در حیطه وظایف کمیته اخلاق فدراسیون بود که بخواهد یک مسئول اجرایی را تا اطلاع ثانوی که عملا همان برکناری هست را محروم کند؟!

کمیته اخلاق فدراسیون همانطور که از اسمش نیز مشخص است رسیدگی به تخلفات انضباطی و اخلاقی آن هم خارج از میادین را برعهده دارد.

ضمن اینکه این کمیته ماهیت سببی و ثانویه دارد؛ یعنی صرفا پس از دریافت شکایت، گزارش های واصله یا درخواست رئیس فدراسیون، می تواند صرفا رسیدگی های حقوقی و قضایی به مسائل با ریشه اخلاقی را تازه آن هم بعد از بررسی های لازم، انجام دهد.

بنابراین کمیته اخلاق که خودش باید الگو و نماد عمل و احترام به قانون باشد، این اختیار را نداشته که راسا یک مقام اجرایی از مسئولیتش عزل کند!  پس تشکیلات دبیرکلی فدراسیون چکاره است؟ جالب آنجاست که سازمان لیگ که فتاحی یکی از مدیرانش است، خودش سلسله مراتب و بخش حقوقی جداگانه دارد! آیا کمیته اخلاق دستور کسی که پشت ماجرا پنهان شده (مثلا رئیس فدراسیون) را اجرا کرد؟

می توان حدس زد که احتمالا آن اطلاعیه به خواست مدیر پنهان شده ای فراتر از رئیس کمیته اخلاق، به آن نهاد دیکته شد، آن هم صرفا برای آرام سازی منتقدان و نجات از قضاوت افکار عمومی. یک اقدام عجیب که با سوءاستفاده از عدم آگاهی عموم نسبت به قوانین فوتبال رخ داد!

همینطور اینکه اصلا مسابقه دیگری در کار نیست که برکناری یک یا چند مسئول اجرایی، هزینه ای برای فدراسیون داشته باشد!

متاسفانه فدراسیونی که به شدت از  ضعف مدیریتی رنج می برد و در چنین مواقعی صرفا مدیران میانی را قربانی می کند، با اتفاقات دیشب و اعلام موضع غیرقانونی از طریق کمیته اخلاق، نشان داد حتی در بیان تصمیم های بی خاصیت و عوام پسند هم رفتاری منفعل و بزدلانه دارد!

در این میان تنها افراد غیرمسئول هستند که قربانی می شوند. افرادی که برای دیدن یک فینال باید 2 ساعت در سردرگمی بمانند اما هیچ اتفاقی رخ ندهد؛ هیچ کسی پاسخ روشنی ندهد و بدتر از همه اینکه فرد در دل خودش می داند که این مسائل ادامه دارد و قطعا شب های دیگر فوتبال هم مثل همان شب اهواز تاریک خواهد بود.

 

** در همین زمینه بخوانید:

روایتی از شب بی نظیر فوتبال ایران!

صندلی هایی که سر مامور امنیتی شکست + تصاویر

پرسپولیس قهرمان عجیب ترین جام حذفی ایران شد +عکس و فیلم

صندلی شکسته، دعوا و خونریزی در فینال جام حذفی +عکس و فیلم

واکنش فتاحی به محرومیتش: این مسائل برایم مهم نیست!

شایعه لغو برای خالی شدن صندلی؟/ فینال جام حذفی برگزار می شود +فیلم

حمله به خلیلی با میلگرد! / صدای برانکو هم درآمد

برگزاری فینال جام حذفی در هاله ای از ابهام!/ بازگشت بازیکنان به رختکن؛ درخواست بیرانوند برای جابه جایی هواداران /فیلم

سوسک و ملخ در فینال جام حذفی ایران!

هیچ چیز در ورزشگاه فولاد آره نا مناسب نیست! /فیلم

فینالی که در ایران دو روز طول کشید!/ شب خاکستری فوتبال ایران در اهواز+ عکس و فیلم

تمام جزییات اتفاقات شب گذشته از زبان مالک داماش

با خاطیان فینال جام حذفی در هر سمتی برخورد می‌شود

جام قهرمانی را از دست پرسپولیس گرفتند! + عکس

ویدیوی عجیب ترین اتفاق فینال جام حذفی

هرج و مرج باورنکردنی روی سکوی قهرمانی در جام حذفی/ ویدیو

فتاحی:فدراسیون و سازمان لیگ مقصر نبودند/ از برگزاری فینال صد در صد راضی نیستم!

دیدگاه تان را بنویسید