یادداشت جی پلاس

بازگشت تیام به چه قیمت؟ / دومین خسارت سنگین در انتظار آبی ها؟!

گسترش دلالی و هدر رفتن پول های میلیاردی در فوتبال ایران به یک داستان غم انگیز و در عین حال خنده دار تبدیل شده است!

لینک کوتاه کپی شد

سرویس ورزشی جی پلاس، مصطفی معدنی ثانی: باشگاه استقلال پس از تحمل خسارت 15 میلیارد تومانیِ ناشی از اخراج عجیب وینفرد شفر، ظاهرا اکنون قصد دارد مامه تیام مهاجم فصل گذشته خود را بار دیگر به خدمت بگیرد. انتقالی که اگر صورت بگیرد، احتمالا شاهد یک هدر رفت واقعی و تمام عیار از بودجه باشگاه استقلال و پول بیت المال باشیم.

مسئولان باشگاه استقلال باید توضیح دهند که اگر مامه تیام بازیکن با کیفیتی است، چطور شد که فصل گذشته با وجود داشتن آمار مناسبی در گلزنی، با جدایی او موافقت کردند یا بخاطر قرارداد ضعیف و عدم عمل به تعهداتشان، نتوانستند مانع جدایی این بازیکن از جمع آبی ها شوند!

استقلال برای مذاکره با تیام باید دلارهای زیادی خرج کند، چرا که باشگاه اماراتی عجمان بر خلاف استقلال قرارداد سفت و محکمی با تیام امضا کرده که باعث می شود جدایی او از این تیم به راحتی ممکن نباشد. اتفاقی که در استقلال نیفتاد و تیام به واسطه بندهایی که در قراردادش بود توانست به راحتی از جمع آبی ها جدا شود.

مدیران باشگاه در زمان جدایی تیام اعلام کردند که این بازیکن، برای تمدید قرارداد مبلغ هنگفتی را درخواست کرده که در توان باشگاه نیست. این که استقلال در آن زمان این مبلغ را داشته یا نه مشخص نیست، اما آیا واقعا خرید مجدد تیام هزینه کمتری نسبت به تمدید قرارداد سال گذشته او دارد؟

دلالی در تمام رده های فوتبال ایران به شدت در حال گسترش است اما عجیب این که نه کسی بابتش پاسخگوست و نه کسی مواخذه می شود. دلالان با جدا کردن بازیکنان خوب از تیم ها و معرفی بازیکنان بی کیفیت سودهای میلیاردی به جیب می زنند. جدایی بازیکنانی مانند تیام و حضور بازیکنان بی کیفیتی مانند نیومایر و الحاجی گرو در استقلال نمونه کوچکی از این عملیات خروج و ورود بود که هر دو برای استقلال به شدت گران تمام شد.

نهادهای مسئول و ناظر هم بدون توجه به این مسائل، هر ساله قرارداد بازیکنانی که صرفا مدارک لازم مانند ITC، تست پزشکی و ... را دارند به راحتی ثبت می کنند، گویی که خود ذینفع ماجرا هستند! از طرفی هیچ گونه نظارتی مبنی بر چگونگی معرفی به باشگاه، به رسمیت شناخته شدن ایجنت ها و ... صورت نمی گیرد. نتیجه این سوءمدیریت ها درجا زدن فنی فوتبال ایران از هر نظر و ایجاد گردش مالی میلیاردی در فوتبال مملکت اما با هدف پنهان هدر رفت پول دولتی بسیاری، از این طریق خواهد بود.

در شرایطی که نرخ ارز چند برابر شده و همین مساله هزینه تیم های مدعی لیگ برتر را به بیش از 50 میلیارد تومان افزایش داده، لزوم نظارت بر حضور بازیکنان خارجی بیشتر از گذشته احساس می شود چرا که فقط یک بازیکن یک میلیون یورویی (که در فوتبال جهان بازیکن با کیفیتی هم نیست) می تواند به تنهایی بیش از 15 میلیارد تومان هزینه روی دست باشگاه ها بگذارد.

در چنین شرایطی که عملا هیچ یک از باشگاه ها درآمدزایی ندارند و هر سال با تراز منفی و با اتکا به کمک های دولتی و غیردولتی به زحمت می توانند دخل و خرج خود را یکسان کنند، نیاز به اعمال قوانین محدود کننده در جذب بازیکنان خارجی و توجه بیشتر به بازیکنان بومی کم سن و سال بیش از گذشته احساس می شود.

دیدگاه تان را بنویسید