گزارش جی پلاس

کمترین هزینه و در اسرع وقت دقیقا یعنی چه؟/ تامین خسارت 15میلیاردی اخراج شفر با فروش استعداد جوان به ترکیه؟!

با گذشت حدود یک ماه از اخراج وینفرد شفر، هنوز تکلیف تسویه حساب با او مشخص نشده و ظاهرا این خسارت 15 میلیارد تومانی، به شکل تلخی از جیب مردم تامین خواهد شد!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ نتایج ضعیف استقلال در لیگ قهرمانان آسیا که به حذف از مرحله گروهی انجامید، در کنار عملکرد پرنوسان آبی ها در لیگ که باعث از دست رفتن شانس قهرمانی شد، از دلایلی بود که مدیران باشگاه استقلال تصمیم به قطع همکاری با سرمربی آلمانی خود گرفتند تا مجیدی محبوب نزد هواداران اما بی تجربه سکان هدایت آبی ها را به دست گیرد.

مهم ترین مساله در ماجرای اخراج وینفرد شفر آلمانی و پسرش ساشا، موضوع قرارداد دوساله او بود. مسئولان وقت باشگاه استقلال موفق به امضای قرارداد یک ساله با او نشده بودند و به این ترتیب شفر در زمان اخراج یک سال دیگر از قراردادش مانده بود. قراردادی به ارزش 1.2 میلیون دلار که با مظنه این روزهای نرخ ارز چیزی بالغ بر 15 میلیارد تومان خواهد شد. ضمن اینکه هزینه قطع همکاری با دستیاران خارجی او را هم باید به رقم فوق اضافه کرد.

فتحی پس از برکناری شفر اعلام کرد که داستان جدایی شفر و تسویه حساب با او و پسرش، در اسرع وقت و به گونه ای انجام خواهد شد که کمترین بار مالی را برای استقلال داشته باشد و هواداران نگران نباشند. اما این رفع نگرانی از آن مدل هایی بود که نگرانی ها را بیشتر می کند!

اتفاقات روز بعد در تمرین که با درگیری لفظی شفر و نگهبان زمین تمرین همراه بود، مشخص کرد که نگرانی ها بی مورد نبوده است و فوتبال ایران باز هم قرار نیست حداقل برای یک بار هم که شده طعم جدایی و قطع همکاری مسالمت آمیز را بچشد!

حالا پس از گذشت بیش از یک ماه از اخراج شفر، هنوز تسویه حساب مالی با او انجام نشده و مشخص نیست منظور مدیران استقلال از اسرع وقت چه بوده است! مسئولان باشگاه استقلال البته برای تامین هزینه اخراج شفر از مدت ها پیش دست به کار شده و ستاره جوان و خوش آتیه خود را به باشگاه ترکیه ای فروخته بودند، اما این نحوه تامین اعتبار؛ یعنی اخراج مربی با پول فروش یک استعداد جوان و آینده دار، شاید به مثابه گرم شدن در بیابان با آتش زدن اسکناس باشد!

نکته دیگر این که مدیران باشگاه استقلال قصد ندارند پول فروش اللهیار صیادمنش را تماما خرج پروژه اخراج شفر کنند، چرا که موفقیت های پرسپولیس در سال های اخیر باعث شده که هواداران استقلال نیز درخواست یک مربی خوب خارجی را داشته باشند و دیگر دل به گزینه های وطنی حتی نمونه موفقی مانند قلعه نویی ندهند.

راه و رسم مدیران قبلی فوتبال در اخراج اشخاص، خصوصا چهره های خارجی معمولا این بوده که ماجرا را تا پایان زمان مدیریت خود کش دهند و در نهایت با پایین آمدن از صندلی مدیریت، مدیر جدید می ماند و انبوهی از بدهی ها و مصاحبه هایی در پایان فعالیت که معمولا با این جمله شروع می شود: "زمانی که به باشگاه وارد شدم n میلیارد بدهی معوقه داشتیم!"

15 میلیارد تومان مبلغ زیادی برای فسخ قرارداد یک مربی است، اما تصمیمی است که مسئولان باشگاه استقلال برای ارتزاق از جیب بیت المال گرفته و باید تبعاتش را بپذیرند. در غیر این صورت با نوسان نرخ ارز، تجمیع بدهی، اضافه شدن هزینه های شکایت و تاخیر در پرداخت، ممکن است این مبلغ از 20 میلیارد تومان نیز فراتر برود و علاوه بر مسائل مالی تبعات دیگری از قبیل محرومیت نیز برای باشگاه استقلال به دنبال داشته باشد.

دیدگاه تان را بنویسید