گزارش جی پلاس

سیاه و سفید فوتبال ایران در سال 97

در سال 97 اتفاقات فوتبالی مهمی برای تیم ملی و البته باشگاه ها رخ داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، سال 1397 برای فوتبال ایران شلوغ و پرترافیک بود؛ جام جهانی و جام ملت های آسیا مهمترین رویداد فوتبالی برای تیم ملی ایران بود. اما در بخش باشگاه ها نیز اتفاقات مهمی نظیر فینالیست شدن پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا رخ داد.

 

دبل پرسپولیس در قهرمانی لیگ

تک گل وحید امیری در دیدار برابر پدیده در مشهد دومین قهرمانی پیاپی قرمزها در لیگ برتر را به ارمغان آورد. شاگردان برانکو سه هفته زودتر از پایان رقابت ها قهرمانی خود را در لیگ قطعی کردند تا یکی از مقتدرانه ترین قهرمانی های تاریخ لیگ را به دست بیاورند. پرسپولیس به صورت میانگین از هر بازی 2.2 امتیاز کسب کرد. با وجود رفتن مهدی طارمی اما علی علیپور به خوبی جای خالی او را پرکرد و آقای گل لیگ هم شد. قرمزهای پایتخت چهار شکست را در لیگ متحمل شدند و با 48 گل زده و 15 گل خورده بهترین خط حمله و بهترین خط دفاع را از آن خود کردند.

Persepolis_Championship_Celebration_2017-18_(3)

 

قهرمانی استقلال در جام حذفی

بعد از نشستن وینفرد شفر روی نیمکت استقلال این تیم شرایط بهتری را به دست آورد و توانست فصل را با سومی لیگ و کسب سهمیه لیگ قهرمانان به پایان برساند. اما این پایان کار استقلال نبود و این تیم توانست در جام حذفی به مقام قهرمانی برسد.

آبی ها ابتدا در برابر گل گهر سیرجان با نتیجه 2 بر یک به برتری رسید و به یک هشتم نهایی راه یافتند. در این مرحله نیز با نتیجه مشابه دور قبل، نساجی را شکست دادند. در ادامه حریفان غیر لیگ برتری استقلال، این تیم با 3 گل ایرانجوان بوشهر را از پیش رو برداشت و به نیمه نهایی رسید. در نیمه نهایی در یک بازی جنجالی شاگردان شفر با نتیجه 2 بر یک صنعت نفت آبادان را از پیش رو برداشتند و به فینال رسیدند. در فینال هم خونه به خونه با یک گل مغلوب استقلال شد. این هفتمین قهرمانی استقلال در جام حذفی بود.

 

01299994

 

معضلی به نام سوپرجام

در سال های اخیر برگزاری سوپرجام ایران یکی از جالب ترین بازی ها بوده است. گاهی برگزار شده و گاهی هم مسئولان نیازی به برگزاری آن ندیدند! به هر صورتی که بود قرار شد چهارمین سوپرجام ایران میان پرسپولیس و استقلال در تاریخ 29 تیر برگزار شود؛ رقابتی که به نظر مهیج بود. اما این سوپرجام هیچ گاه برگزار نشد. استقلال اعلام کرد که در تاریخ مقرر در اردوی ترکیه است و خواستار تغییر زمان برگزاری مسابقه شد. با عدم موافقت پرسپولیس و با توجه به اینکه استقلال اعلام کرد در آن زمان تیمش در ایران نیست، بازی سه بر صفر به نفع قرمزها اعلام شد. اما استقلالی ها آن را قبول نکردند و این پرونده را به دادگاه حکمیت ورزش بردند تا رای آن اعلام شود.

سوپر جام ایران

نایب قهرمانی قرمزها در لیگ قهرمانان آسیا

به دلیل شرایطی که تیم فوتبال پرسپولیس در نقل و انتقالات داشت و نمی توانست بازیکن بخرد و همچنین سیل مصدومانش، کمتر کسی به موفقیت این تیم در لیگ قهرمانان آسیا امید داشت. پرسپولیس در مرحله گروهی با تیم های السد، نسف قارشی و الوصل هم گروه بود و توانست با 13 امیتاز به عنوان صدرنشین گروهش به مرحله حذفی برسد.

الجزیره اولین حریف شاگردان برانکو در این مرحله بود که بازی رفت را 3 بر 2 برد اما در بازی برگشت پرسپولیس 2 بر یک برنده شد تا در مجموع با تساوی 4-4 و به دلیل گل زده در خانه حریف قرمزها به مرحله یک چهارم نهایی برسند. الدحیل حریف قدرتمند پرسپولیس در یک چهارم نهایی هم در بازی رفت با یک گل در خانه به پیروزی رسید اما قرمزها با حمایت هوادارانشان در یک بازی به یادماندنی 3 بر یک برنده شدند و به نیمه نهایی رسیدند. فرار در عمق علیپور و گرفتن یک پنالتی در بازی رفت برابر السد در نیمه نهایی باعث برتری یک بر صفر تیمش شد. در بازی برگشت در آزادی حریف خیلی زود به گل رسید تا کار در مجموع به تساوی برسد. در ابتدای نیمه دوم سیامک نعمتی توانست گل مساوی را به ثمر برساند و پرسپولیس در مجموع با نتیجه 2 بر یک راهی فینال شد. دریافت ضربه سر ژاوی در دقایق پایانی بازی برگشت برابر السد توسط بیرانوند یکی از به یادماندنی لحظاتی فوتبالی سال بود.

با وجود اینکه کارشناسان عقیده داشتند کاشیما ژاپن، حریف پرسپولیس در فینال از الدحیل و السد قوی تر نیست اما نماینده ایران نتوانست این تیم را شکست بدهد و نایب قهرمان آسیا شد.

636759179831921189_md

پایان تلخ یک جام جهانی هیجان انگیز

با وجود اینکه برخی از "آقای کافو" به خاطر قرعه ای که در جام جهانی نصیب ایران کرد دلخور بودند اما هم گروهی با قهرمان جهان، قهرمان اروپا و قهرمان آفریقا آن قدرها هم برای ایران بد نبود. گل به خودی دقایق پایانی "عزیز بوهدوز" مراکشی در بازی که شاگردان کی روش در نیمه اول خوش شانس بودند، باعث شد تیم ایران بعد از 20 سال در جام جهانی به پیروزی برسد.

لایی وحید امیری به پیکه، ضربه سر طارمی، خوشحالی نافرجام عزت الهی بعد از لایی به دخیا در مقابل خوش شانسی دیگو کاستا و بدشانسی رضاییان باعث برتری یک بر صفر تیکی تاکا (اسپانیا) بر شاگردان کی روش در بازی دوم شد.

مصاف ایران با قهرمان اروپا (پرتغال) که بهترین بازیکن جهان را در ترکیب داشت یکی از به یادماندنی ترین بازی های تاریخ فوتبال ایران بود. ضربه بیرون پای کوارشما و باز شدن دروازه بیرانوند، گرفتن پنالتی بهترین بازیکن جهان توسط بیرانوند، امیدواری ایران به ادامه مسابقه، کمک VAR به ایران و پنالتی انصاری فرد و در نهایت موقعیت گلی که در دقایق پایانی طارمی از دست داد، مهم ترین اتفاقات این بازی بود. بازی که در نهایت حسرت صعود را به دل ایران گذاشت.

180625202559-cristiano-ronaldo-penalty-miss-super-tease

 

ناکامی در آسیا و خداحافظی کی روش بعد از 8 سال بدون جام

با نمایشی که تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی داشت علاوه بر مردم، بسیاری از رسانه های خارجی هم ایران را شانس اصلی قهرمانی آسیا در امارات می دانستند اما این اتفاق هرگز رخ نداد.

صدرنشینی در گروه، برد مقتدرانه عمان و چین با گرفتن دوباره پنالتی توسط بیرانوند و 5 کلین شیت هم باعث نشد ناکامی چند ساله ایران در جام ملت های آسیا به پایان برسد. یک تعلل به یادماندنی اما تلخ در خط دفاع و از هم پاشیدن تیم سبب شد ژاپنی ها با شکست ایران به فینال برسند.

بازی ایران و ژاپن در نیمه نهایی جام ملت های آسیا آخرین باری بود که کی روش به عنوان سرمربی تیم ملی ایران روی نیمکت نشست و او در کنفرانس خبری از تیم ملی خداحافظی کرد. کی روش هیچ گاه نتوانست با تیم ملی فوتبال ایران به جام برسد.

جام ملت های آسیا - ایران و ژاپن

دعوای خسته کننده کی روش و برانکو

قطعا یکی از ماندگارترین اتفاقات نه چندان خوشایند سریالی سال 97 فوتبال ایران که خیلی خوشایند هم نبود، بحث و جدل میان سرمربی تیم ملی و سرمربی تیم پرسپولیس بود. دو مربی کروات و پرتغالی هرکدام ادعا می کردند که دیگری به دنبال ضربه زدن به او و تیمش است. این اتفاقات تا جایی پیش رفت که کی روش حتی برای فینال لیگ قهرمانان آسیا هم به ورزشگاه آزادی نیامد و حتی بعد از جام جهانی و در همان روسیه مصاحبه ای را علیه برانکو انجام داد. به هرشکلی که بود با رفتن کی روش از ایران این دعواها به پایان رسید اما کمتر هوادار فوتبالی و حتی غیرفوتبالی ایران این جدل ها و بحث های خسته کننده دو مربی که در بسیاری از موارد به توهین هم ختم می شد، را فراموش می کند.

01241075

لیگ هجدهم و چند مدعی پروپاقرص

لیگ هجدهم را می توان یکی از جذاب ترین دوره های لیگ دانست چرا که مدعیان پرشماری برای قهرمانی دارد. سپاهان، پرسپولیس، استقلال، پدیده و تراکتورسازی پنج تیمی هستند که هنوز شانس خوبی برای کسب عنوان قهرمانی دارند و هیچ کدام به راحتی کنار نمی کشند. قلعه نویی، شفر، گل محمدی و لینکز مربیانی هستند که به همراه تیم هایشان تلاش می کنند نوار قهرمانی های پرسپولیس را قطع کنند. البته سپاهان و پرسپولیس که در نیمه نهایی جام حذفی نیز باید رو در روی هم قرار بگیرند، این شانس را دارند دوگانه را کسب کنند.

_MG_8016

دیدگاه تان را بنویسید