در گفت و گو با جی پلاس

صمد مرفاوی: ناکامی در هفته اول لیگ قهرمانان بد بود اما می توان جبران کرد/ جدایی فوتبال از سیاست فقط حرف است

کارشناس فوتبال گفت: درست است که در هفته اول تیم های ایرانی امتیازات زیادی را از دست دادند اما اگر در بازی های آینده منطقی و هوشیارانه کار کنند، می توانند موفق باشند.

لینک کوتاه کپی شد

صمد مرفاوی سرمربی اسبق تیم فوتبال استقلال در گفت وگو با خبرنگار جی پلاس درباره باخت 3 بر صفر این تیم در هفته اول لیگ قهرمانان آسیا اظهار کرد: گروه استقلال واقعا سخت است و همه تیم های الهلال، العین و الدوحیل قدرت زیادی دارند . اینکه استقلال در بازی اول شکست خورد اصلا خوب نیست اما اگر در بازی بعدی اشتباهات کمتری داشته باشد می تواند امیدوار بماند. بازی اول خیلی مهم است و اگر استقلال با تفکری به زمین می رفت که بتواند یک مساوی کسب کند، بهتر بود.

او ادامه داد: در نیمه دوم شرایط تیم بد شد و سه گل خورد. همین نتیجه می تواند کار استقلال را در ادامه سخت کند. بازهم من عقیده دارم جا برای جبران وجود دارد و استقلال با این شکست هم می تواند نتایج لازم را در ادامه کسب کند.

کارشناس فوتبال درباره توقف ذوب آهن و پرسپولیس در خانه نیز اظهار کرد: اینکه سه تیم ما رقابت ها را خوب شروع نکردند و نتیجه خوبی نگرفتند شکی نیست. پرسپولیس و ذوب آهن در خانه خود می توانستند برنده باشند و بازی اول هم که به لحاظ روحی و روانی بسیار مهم است را از دست دادند. با این حال باید این نکته را در نظر گرفت که این یک اتفاق طبیعی در فوتبال است که تیم ضعیف تر در خانه حریف قدر خود بتواند با یک کار دفاعی خود به یک امتیاز برسد و حتی برنده هم باشد. بنابراین نمی توان گفت چون یک تیم میزبان است باید ببرد و تیم میهمان حتما بازنده است.

او ادامه داد: نکته مهم این است که در ادامه مرحله گروهی امتیازات لازم نصیب نمایندگان ایران شود. تفکر تیم های ایرانی باید این باشد که امتیازات لازم را کسب کنند و جزء دو تیم صعود کننده به مرحله حذفی باشند. درست است که در هفته اول تیم های ایرانی امتیازات زیادی را از دست دادند اما باید در بازی های آینده باید منطقی و هوشیارانه کار کنند.

مرفاوی درباره بازی دوم استقلال در برابر العین هم به جی پلاس گفت: درست است العین در بازی نخست شکست خورده اما واقعا آنها تیم خوبی دارند؛ در عین حال استقلال در آزادی می تواند با هوادارانش شرایط خوبی را داشته باشد و از حمایت آنها نهایت استفاده را ببرد. در دوره های قبل استقلال برابر العین کمی مشکل داشت اما می تواند هفته آینده از شرایط میزبانی خود استفاده کند.

این کارشناس فوتبال با بیان اینکه هزینه باشگاه های عربی و حتی شرق آسیا باعث شده این تیم ها از لحاظ روحی و فنی شرایط خوبی داشته باشند، تصریح کرد: طبیعی است تیم هایی که هزینه می کنند و بازیکنان خوب به خدمت می گیرند می توانند شرایط متفاوتی را نسبت به حریف داشته باشند. تجربه و انگیزه ای که به واسطه حضور یک بازیکن یا یک مربی با کیفیت در تیم ایجاد می شود به دیگر بازیکنان هم منتقل می شود و کل تیم انگیزه زیادی را کسب می کنند. اگر ژاوی با سابقه ای که در اسپانیا دارد در السد بازی می کند،  روی همه تیم تاثیر می گذارد.

او ادامه داد: رئال مادرید به واسطه حضور رونالدو و تاثیرگذاری زیاد او به فینال لیگ قهرمانان می رسید و یا پرتغال با رونالدو ادامه می دهد اما بدون حضور او در فینال قهرمان می شود، این از تاثیر شخصیت او روی تیم است. تیم های عربی بازیکنان خوبی را به تیم هایشان می آوردند؛ بازیکنانی که نه فقط به خاطر کیفیت فنی، بلکه به خاطر شخصیت شان به آن ها کمک می کنند. بازیکنانی به این تیم های می آیند که قدرت رهبری زیادی دارند.

مرفاوی درباره بازیکنان خارجی که در سه تیم ایران در لیگ قهرمانان آسیا حاضر هستند، به جی پلاس گفت: تیام در مدت زمان کمی که در استقلال بود با وجود اینکه خیلی هم جزء بازیکنان تاپ نبود اما تاثیر زیادی روی تیم گذاشت و در رقابت های آسیایی برای استقلال خوب بازی کرد. اما ما برای خرید بازیکنان خارجی چقدر هزینه می کنیم؟ ما نمی توانیم با هزینه کم بازیکنان بزرگ را بیاوریم و وقتی این توان را نداریم باید با آن کنار بیاییم.

او در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه متاسفانه ساختار فوتبال ما به گونه ای است که نمی تواند به اندازه کافی هزینه کند و سودآوری داشته باشد، افزود: باشگاه های ما فقط بدهی دارند و اصلا حرفه ای نیستند و کار از ریشه، نادرست است و ساختاری وجود ندارد. قطر که قهرمان آسیا شد علتش چه بود؟ این بود که با برنامه و هدف رو به جلو رفتند. باشگاه ها و ورزشگاه های کشورهای دیگر را نگاه کنید و با لیگ برتر خودمان مقایسه کنید.

مرفاوی درباره عدم میزبانی تیم های ایران در برابر نمایندگان عربستان هم به جی پلاس گفت: اینکه می گویند سیاست و ورزش از هم جدا هستند، فقط یک حرف است. اگر اینگونه بود که کار به این جا کشیده نمی شد و قطعا ایرادی در کار است. این موضوع به ضرر فوتبال ماست. سه دوره است که این اتفاقا رخ داده و تیم های عربستانی به ایران نمی آیند اما ما نتوانستیم موضوع را حل کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید