یادداشت جی پلاس/

قهرمانی یوزها در آسیا؛ تکلیف یا رویا؟

چیزی به آغاز جام ملت ها نمانده؛ جامی که حسرت برای به دست آوردنش از عمر خیلی از هواداران فوتبال بیشتر شده است. حسرتی که البته یک دوگانگی پیچیده و بسیار مبهم را پیش روی یوزهای تیم ملی قرار داده است، قهرمانی رویاست یا تکلیف؟

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، تیم ملی فوتبال در شرایطی پا به امارات گذاشته که تاریخ هیچ گاه چنین دو دستگی در حوزه تیم ملی را به یاد نداشته است. جو حاکم بر فوتبال ملی با 7 ماه پیش که جام جهانی برگزار شد، اصلا قابل قیاس نیست. عده ای همچنان تمام قد از کی روش و دستاوردهایش دفاع می کنند و عده ای کاملا آشکار و بدون تعارف منتظرند تیم ملی نتیجه نگیرد تا  به روی سرمربی پرتغالی تیم شمشیر بکشند.

دسته اول، قهرمانی را رویا می دانند؛ بیراه هم نمی گویند. چیزی که بیش از 40 سال به دست نیامده، خصوصیات لازم برای صفت "رویایی" بودن را داراست. تیم ملی در ادوار مختلف با ترکیب ها و نسل های گونانی از بازیکنان قهرمان نشده است. تیمی که دایی، کریمی، عزیزی، مهدوی کیا، باقری و عابدزاده را داشت قهرمان نشد. از این نظر شاید قهرمانی در آسیا را بتوان یک رویا دانست.

دسته دوم اما می گویند قهرمانی تکلیف است. استدلال آنها این است که حضور در نیمه نهایی چیزی است که قبلا هم به دست آمده، با هزینه ای به مراتب کمتر از خرجی که کادر گرانقیمت تیم ملی روی دست فوتبال مان می گذارد. دسته دوم می گویند کی روش هیچ بهانه ای برای قهرمان نشدن نباید داشته باشد. او دومین حضورش در جام ملت ها را تجربه می کند، هر چه خواسته کرده، هر که را خواسته دعوت کرده و هر که را خواسته خط زده؛ هر چه خواسته مصاحبه کرده و به هر که خواسته تاخته است. می گویند او که اختیار تام را دارد در نهایت باید پاسخگوی هر نتیجه ای به جز قهرمانی باشد. 

دودستگی در فوتبال موج می زند. یک دسته آن منتقدان هستند که بخش عمده ای از آنها به واسطه دعوای کی روش - برانکو پرسپولیسی هستند. دسته دوم حامیان تیم ملی که معتقدند تیم ملی همانند پرچم یک کشور مقدس است و هر کسی با هر سلیقه و شخصیتی روی نیمکت آن نشسته باشد محترم و قابل حمایت است.

کارلوس کی روش این روزها تمام تلاشش را می کند تا بتواند نتیجه ای جز قهرمانی (مثلا رسیدن به نیمه نهایی) را یک کارنامه مثبت برای خودش تلقی کند، اما هر چه بیشتر تلاش می کند، کمتر نتیجه می گیرد، هر مصاحبه او با ده اظهارنظر کارشناسان و پیشکسوتان داخلی روبرو می شود. مربی پرتغالی از بد بودن شرایط تمرینی و بازی تدارکاتی می نالد، اما دیگر همه می دانند که داستان بازی های دوستانه و اردوهای تیم ملی چیست. تیم ملی فشار زیادی احساس می کند. فشاری به سنگینی انتظار 80 میلیون ایرانی!

به یقین نمی توان گفت حق با کدام دسته است. قهرمانی رویاست یا تکلیف؟ نمی دانیم چیست اما هر چه هست آرزوی تمام فوتبال دوستان و مردمان ایران زمین است، چه آنهایی که پیرمرد پرتغالی را قبول ندارند و برای رفتنش لحظه شماری می کنند چه کسانی که او را بهترین مربی تاریخ فوتبال ایران می دانند.

 

 

 

برنامه کامل جام ملت های آسیا + مسیر تیم ها تا فینال و تصاویر ورزشگاه ها

بررسی شرایط و حریفان احتمالی ایران تا فینال جام ملت های آسیا

"سون" و "جهانبخش" با ارزش ترین های جام ملت های آسیا + ارزش 23 ملی پوش ایران

دیدگاه تان را بنویسید