در گفت و گو با جی پلاس؛

مربی پرسپولیس: مقابل السد بهتر از الدحیل بازی می کنیم/ دربی زیبا نبود اما ما بهتر بودیم

مدیر تیم فوتبال پرسپولیس درباره شرایط تیم های پایه فوتبال ایران گفت: مربیان ما هم باید به دنبال ارتقای سطح دانش خود باشند چرا که در این شرایط می توانند بازیکنان بهتری را پرورش بدهند.

لینک کوتاه کپی شد

مصطفی قنبرپور مدیر تیم فوتبال پرسپولیس که سال ها در رده پایه حضور داشت در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس درباره حذف تیم ملی نوجوانان ایران از رقابت های قهرمانی آسیا گفت: به لحاظ نتیجه ما شرایط خوبی را نداشتیم و از این نظر آن چه که می خواستیم را به دست نیاوردیم. من چندین سال در این رده ها بودم. یکی از بهترین دوره هایی که تیم های پایه ما داشتند همان زمانی بود که با آقای دوستی مهر کار می کردیم و بازیکنان در رده های مختلف منتقل شدند و در چندین دوره هم به نتایج درخشانی رسیدند.

او ادامه داد: اینکه همه جا می گویند نتیجه در رده پایه اهمیتی ندارد، خیلی درست نیست. صادقانه می گویم که برخی از تیم ها به دنبال نتیجه هستند و این هم می تواند تا حدی درست باشد. اگر ما به دنبال این هستیم که ناکامی در نتیجه از بین برود و البته حضور مستمر در برخی از رقابت ها داشته باشیم باید استعدادیابی درست داشته باشیم و پرورش درستی هم انجام بدهیم. برای جلو رفتن باید آموزش لازم را در همه رده ها انجام بدهیم.

قنبرپور با بیان اینکه مربیان هم باید آموزش لازم را ببینند، گفت: با تمام احترامی که برای مربیان این رده قائل هستم و من هم روزی همکارشان بودم این است که هنوز به دانش کافی نرسیدیم و باید ارتقا داشته باشیم. چند سال قبل ما با تیم ژاپن یک بازی دوستانه داشتیم و من از مربی این تیم پرسیدم که بعد از بازی و تا زمان باقی مانده تا رقابت ها چه برنامه ای دارد؟ گفت که برای ارتقای دانش خود به اروپا و کشور برزیل می رود.  ما هم برای اینکه نکات جدیدی یاد بگیریم،  باید از خودمان شروع کنیم. اگر از لحاظ فنی پیشرفت کنیم می توانیم بازیکنان بهتری هم پرورش بدهیم.

او ادامه داد: نظر من این است که از مربیانی که استعدادیاب هستند و در آموزش و پرورش کار می کنند هم استفاده کنیم و به آن ها حقوق بدهیم تا انگیزه هم بگیرند. در این شرایط ما همیشه بازیکنان با کیفیت در رده های پایه و امیدهایمان داریم.

قنبرپور درباره وظایف باشگاه ها نیز گفت: قطعا باشگاه ها باید در این زمینه بهتر کار کنند. آموزش مربیان هم می تواند متوجه باشگاه ها باشد. مدیریت باشگاه ها باید نگاه ورزشی داشته باشند و با برنامه ریزی به آینده هم کمک کنند. اگر مدیران باشگاه ها به پایه ها توجه کنند به دانش مربیان خود هم اهمیت می دهند و به همین شکل باعث پیشرفت تیم های پایه خودشان می شوند.

او ادامه داد: توجه به شکل مناسب به رده های پایه صورت نمی گیرد و همه بازیکنان در زمین های خراب کار می کنند. متاسفانه برخی از مربیان هم از الفاظ رکیک در مواجه با بازیکنان استفاده می کنند. . درست است که مربی خوب از نظر فنی خیلی مهم است اما وقتی یک بازیکن را پرورش می دهیم در واقع در بعد اخلاقی او هم تاثیر گذاریم.

مدیر تیم فوتبال پرسپولیس درباره تغییرات کادر فنی در  تیم های پایه نیز گفت: برخی از بازیکنانی نظیر قلی زاده و کاوه رضایی در رده های پایه با ما کار کردند و به صورت سیستماتیک رشد کردند و به دوستی مهر سپرده شدند و در نهایت دیدیم که در آن سال ها ما در هر تورنمنتی که شرکت می کردیم یا قهرمان می شدیم و یا یک نتیجه خوب را به دست می آوردیم. فقط یک بار در ضربات پنالتی به کره شمالی باختیم که همان باعث شد کادر فنی به راحتی کنار گذاشته شود. در واقع تیمی که 3 سال باهم کار کرده بود و بازیکنان چشم بسته به هم پاس می دادند  برهم خورد و به راحتی عذر همه را خواستند. وقتی روی یک مربی سرمایه گذاری می شود باید او را حفظ کنیم. اگر فکر می کنیم یک مربی به دانش بیشتری احتیاج دارد شرایطی را مهیا کنیم که بتواند دوره های فنی خوبی را پشت سربگذارد. با این حال من معتقد هستم اهل فن و کسانی که کارشناس هستند باید مشکلات را شناسایی کنند تا در نهایت تیم های ما به پیشرفت برسند.

او در پاسخ به این سوال که آیا موافق ادامه همکاری فدراسیون با کادرفنی فعلی تیم فوتبال نوجوانان است یا خیر گفت: ما سال های گذشته نتایج درخشانی را کسب کردیم اما همان طور که گفتم به یک باره کادر تغییر کرد. نظر من این است که عباس چمنیان واقعا زحمت کشید  و افتخاراتی هم برای تیم ملی کسب کرد و نباید در این باره زود قضاوت کنیم. شاید او توضیحاتی درخصوص این شکست دارد که قابل قبول باشد. شاید شرایطی که برای پیروزی لازم بوده در تیم فراهم نبوده و این اتفاق رخ داده است. از نظر من باید فدراسیون، کمیته فنی و کادرفنی تیم جلسه ای را باهم برگزار کنند. فرهاد پورغلامی با تیم جوانان نتیجه نگرفت و او را کنار گذاشتند، به همین دلیل می گویم که باید ابتدا توضیحات مربی را بشنویم و بعد تصمیم بگیریم.

قنبرپور گفت: اگر می خواهیم در رده های ملی پیشرفت داشته باشیم باید نونهالان ما سفرهای زیادی بروند. ما همیشه آن ها را به مالزی و تایلند می فرستیم در حالی که باید به اردوهای اروپایی بروند . تیمی که در آن بازیکن 15 ساله اش که 4 سفر اروپایی داشته دیگر دغدغه آسیا را ندارد که صعود می کند یا خیر. در این شرایط مربی تیم ملی بزرگسالان نیز خیلی کار سختی ندارد و مجبور نیست یک بغل پای ساده را به بازیکنانش آموزش بدهد. از نظر من شرایط گوناگونی لازم است تا یک نسل خوب فوتبالی شکل بگیرد.

مدیر تیم فوتبال پرسپولیس در ادامه صحبت های خود در خصوص کیفیت دربی 88 که انتقادهای زیادی را به همراه داشت، گفت: دربی گاهی زیبا می شود و گاهی به این شکل. با توجه به شرایطی که ما داشتیم و تعداد بازیکنانمان کم است تیم واقعا با غیرت بازی کرد . بازی سنگینی با الدحیل و سپیدرود رشت داشتیم و توانستیم هردو بازی را ببریم. به یک ریکاوری ذهنی و فیزیکی لازم داشتیم. واقعا باید بگویم دربی زیبا نبود و با تمام خستگی که تیم ما داشت و با تمام احترامی که برای استقلال قائل هستم فکر می کنم بهتر از آن ها بودیم. بازی درگیرانه ای بود و متاسفانه حسین ماهینی هم آسیب دید.

او درباره بازی السد نیز گفت: برانکو به دنبال این است که در این شرایط بهترین مدیریت را داشته باشد تا با یک ریکاوری خوب به دیدار با السد برویم و بتوانیم از سد این تیم عبور کنیم. ما تلاش می کنیم اتفاقاتی رقم بخورد که در دور برگشت در ورزشگاه آزادی بازی به مراتب بهتر از الدحیل را برابر السد انجام بدهیم و دل هواداران را شاد کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید