بررسی علل ناکامی تیم ملی نوجوانان در گفت و گو با جی پلاس؛

علی دوستی مهر: فوتبال ایران هیچ الگویی در رده پایه ندارد/فقط به تیم ملی بزرگسالان توجه می کنیم!

مربی با سابقه تیم های پایه فوتبال ایران گفت: ما در خصوص کار در رده پایه هیچ الگوی مشخصی نداریم و تا زمانی که این کار صورت نگیرد در مسیر پیشرفت قرار نمی گیریم.

لینک کوتاه کپی شد

علی دوستی مهر یکی از پرافتخارترین مربیان فوتبال پایه ایران که سابقه دو مرتبه حضور در جام جهانی نوجوانان و هدایت تیم ملی جوانان را در کارنامه دارد در گفت وگو با خبرنگار جی پلاس، درباره علل ناکامی تیم ملی نوجوانان در رقابت های قهرمانی آسیا که در گروهی با حضور تیم های اندونزی، ویتنام و هند، نتوانست راهی مرحله بعدی شود و همچنین مشکلاتی که در فوتبال پایه ایران وجود دارد، صحبت کرد.

باید الگوی مشخصی داشته باشیم

علی دوستی مهر با بیان اینکه باید در رده فوتبال پایه الگوی مشخصی داشت، گفت: قبل از مسابقه های قهرمانی نوجوانان آسیا هم گفته بودم که ما باید در رده های پایه الگو داشته باشیم. یا باید بگوییم ما خودمان بهترین هستیم و الگوی خودمان را ادامه بدهیم یا اینکه کشورهای موفق نظیر هلند و اسپانیا را که تفکرات فنی ما شبیه به آن هاست را الگو قرار دهیم. تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد نمی توانیم بگوییم که کشور ما در مسیر پیشرفت قرار گرفته است.

او ادامه داد: برخی می گویند فوتبال پایه مقر سازندگی است و ما می خواهیم فقط بازیکن تربیت کنیم تا بعدا بتوانند پشتوانه فوتبال باشند. این تفکر اصلا به دنبال نتیجه نیست. هلند مهد فوتبال پایه است و زمانی که اسم بازیکن ساختن می آید از آژاکس نام می برند. در این جا باید این سوال را پرسید که هلند چندبار قهرمان فوتبال پایه در جهان شده است؟ کشورهای اروپایی به دنبال سازندگی هستند و می خواهند استرس کسب نتیجه را از بازیکنانش دور کنند.  بازیکن 14 ساله در اروپا بیش از 100 بازی بین المللی دارد. این بازیکنان زمانی که بزرگ می شوند به راحتی در هفته 3 بازی انجام می دهند. وقتی این تفکرات وجود دارد پیشرفت می کنند.

به دنبال زیرسوال بردن مربیان نباشیم

مربی تیم های پایه فوتبال با بیان اینکه گاهی فقط به دنبال زیرسوال بردن مربیان هستیم، به جی پلاس گفت: زمانی که تیمی نتیجه نمی گیرد ما دنبال این هستیم که ببینیم کدام مربی نتیجه نگرفته است تا کمیته ای تشکیل بدهیم و آن  را زیر سوال ببریم. به نظر من صعود نکردن تیم ملی ربطی به سرمربی ندارد. همه مربیان زحمت کشیده اند و مخلصانه کار می کنند. واقعا مربیان با عشق در تیم های پایه کار می کنند. ما نباید به دنبال یک مقصر در ناکامی جوانان و نوجوانان باشیم.

او ادامه داد: تا زمانی که در فوتبال و در باشگاه ها به دنبال نتیجه گرایی باشیم همین آش و همین کاسه است. اگر شانس بیاوریم یک سال نتیجه می گیریم و در غیر اینصورت به موفقیت نمی رسیم. ما 40 سال است که به المپیک نرفتیم  و تا زمانی هم که فقط به دنبال نتیجه گرایی باشیم و تیم بزرگسالان را تنها ویترین مان بدانیم این موضوعات تکرار می شود. ما نباید همه چیز را صرف بزرگسالان و لیگ برتر کنیم. در حال حاضر همه چیز برای تیم ملی بزرگسالان است و با این شرایط رشد نمی کنیم.

باشگاه ها به جای شعار دادن باید عمل کنند

دوستی مهر درباره اهمیت کار باشگاه ها در این زمینه نیز تصریح کرد: ژاپنی ها در رده پایه کار می کنند و نتیجه اش به بزرگسالان می رسد. باشگاه های ما هم در این زمینه وظایفی دارند. آن ها باید از پایه شروع کنند؛ نه اینکه فقط شعار بدهند. باشگاه ها بعضا 20 میلیارد بودجه دارند و حداقل باید یک چهارم آن ها را صرف تیم های پایه خود بکنند.

او در ادامه صحبت های خود خاطرنشان کرد: با وضعیت فعلی می توان گفت مربیان پایه ما از گذشته تاکنون در راه خدا کار می کنند و تیم های کمی هستند که برای آن ها ارزش قائل می شوند. تا روزی که این توجه ها صورت نگیرد و بهترین وضعیت به بخش پایه اختصاص داده نشود، باشگاه ها در رده پایه بازیکنان را به فستیوال های خوب اروپایی نفرستنند و...، همین روند در فوتبال پایه ادامه دارد.

فقط به تیم بزرگسالان چسبیده ایم!

علی دوستی مهر درباره اینکه آیا باید کادر فنی تیم ملی نوجوانان تغییر کند یا خیر، به جی پلاس گفت: نباید کوته فکری کنیم. آدم های کوچکی هستند که در این شرایط به دنبال تضعیف مربی هستند. باید به دنبال راهکار باشیم تا تیم هایمان در هر بخشی موفق باشند.  همان طور که در ابتدا گفتم ما الگوی مشخصی نداریم و فقط باید به فکر سازندگی باشیم. تیم های پایه ما باید طوری کار کنند که ثمره اش در تیم بزرگسالان دیده شود. اگر بازیکنانی چون صادق محرمی، سردار آزمون، سعید عزت اللهی، علی قلی زاده و کاوه رضایی عملکرد خوبی دارند و در سن کم به باشگاه های اروپایی هم رفته اند و برخی هم که به مانند عالیشاه و بیرانوند کیفیت خوبی از خود به نمایش گذاشتند، به این خاطر است که در رده پایه در فستیوال های خوبی شرکت کردند.

او در ادامه تصریح کرد: زمانی که من در تیم ملی بودم برخی از بازیکنان سابقه بیش از 150 بازی بین المللی را داشتند. بنابراین اگر بازیکنان ما بتوانند از سن 10 سالگی در رویدادهای خوب شرکت کنند و همه چیز را از سن پایه یاد بگیرند، همه چیز تغییر می کند. با این تجربه ها بازیکن به موقع خوابیدن و تمام رفتارهای حرفه ای را یاد می گیرند. این تجربیات حتی برای مربیان و سرپرست تیم ها هم مثمر ثمر است. متاسفانه ما فقط به تیم بزرگسالان و لیگ برتر چسبیده ایم اما تیم های پایه ما حتی زمین ندارند و فقط خدا و امام زمان آن ها را نگه داشته است.

نباید تیم نوجوانان را به حال خود رها کرد

دوستی مهر با بیان اینکه برای تیم ملی نوجوانان زحمات زیادی کشیده شده است، خاطرنشان کرد: با این بازیکنان کار شده و ثمره سال ها کار در نونهالان است. مربیان برای این تیم  زحمت کشیدند و فدراسیون هم سرمایه گذاری زیادی برای این تیم کرده است. نمی توان این تیم را رها کرد. تیم جوانان که حذف شد الان کجاست؟ آن ها رها شده اند و برای همین است که می گویم الگو نداریم. این تیم نباید به حال خود رها شود.

فقط به دنبال نتیجه گرایی نباشیم

او در پایان به جی پلاس گفت: اگر یک مربی ضعیف کار کرده، کمیته ای آن را انتخاب کرده است. اگر این انتخاب کارشناسی صورت گرفته باید از آن حمایت کنند و کاری کنند تا در رده جوانان به نتیجه ختم شود. یک بار هم که شده محض رضای خدا به دنبال نتیجه گرایی نباشیم. مدیرعامل های تیم ها به دنبال نتیجه گرایی در ورزش پایه نباشند و سیاست کلی ورزش این را مهم بشمارد. باید به دنبال فوتبال زیبا و سازندگی باشیم تا رشد کنیم. نوجوانان حذف شد اما آسمان به زمین نیامده است. کار باید ریشه ای تر باشد و ببینیم از تیم های پایه مان چند بازیکن به بزرگسالان می رسد؟ زمانی که ثمره تیم های ملی پایه ما به طور گسترده در فوتبال اروپا و در تیم بزرگسالان دیده شود، آن زمان می توانیم بگوییم در فوتبال پیشرفت کرده ایم.

دیدگاه تان را بنویسید