گزارش جی پلاس؛

سخنان مشکوک تاج بوی تهدید می دهد؟

رئیس فدراسیون فوتبال هرچند در لفظ فصل الخطاب بودن قانون را می پذیرد اما لحن صحبت او بعضا به سمتی می رود که بوی تهدید می دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ قانون ممنوعیت استفاده از بازنشستگان که مجلس به منظور افزایش اشتغال زایی به تصویب رسانده، مدتی است در فوتبال وارد شده. طبق قانون مهدی تاج - رئیس فدراسیون فوتبال یکی از بازنشسته هایی است که حضور او روی صندلی ریاست فدراسیون فوتبال با اشکال روبرو شد؛ هرچند واکنش هایی را در رد این اشکال به همراه داشت. یکی غیردولتی بودن و در واقع مردم نهاد بودن فدراسیون فوتبال طبق اساسنامه و دیگری تبصره مربوط به استثنای قانون برای جانبازان با شرایط خاص.

مهدی تاج در آخرین مصاحبه اش عنوان کرده که در برابر قانون تسلیم است و نظر نهایی قانون هر چه باشد را می پذیرد اما در ادامه صحبت هایش مواردی را مطرح می کند که از آن بوی تهدید به مشام می رسد!

تاج با اشاره به گذشته و تعلیقی که در سال 85 رخ داد می گوید نباید اجازه بدهیم فوتبال ما به عقب بازگردد. صحبتی که به طور غیرمستقیم تهدیدآمیز به نظر می رسد.

فیفا به عنوان بزرگترین نهاد فوتبالی جهان به شدت بر روی عملکرد فدراسیون های عضو نظارت می کند و در صورت مشاهده هر گونه دخالت از سوی نهادهای غیرفوتبالی، جرایمی از جمله تعلیق و محرومیت را برای کشورها در نظر می گیرد. اتفاقی که یک بار در دهه گذشته برای فوتبال ایران رخ داده و حالا تاج به نوعی تهدید می کند که اگر به دلیل قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، از صندلی ریاست فدراسیون فوتبال پایین بیاید شرایطی به وجود می آید که می تواند باعث تکرار آن تعلیق شود.

این اهرمی است که البته نه فقط تاج، بلکه سایر فدراسیون های عضو کمیته بین المللی المپیک نیز بارها از آن سود جسته اند. اما یک مساله مهم وجود دارد که معمولا مغفول می ماند. تاج اگر واقعا همان گونه که در مصاحبه اش می گوید تابع قانون است و در برابر آن تسلیم می شود، می تواند در راستای این قانون پذیری رسما استعفا کند. در این صورت نه فیفا نه هیچ نهاد دیگری کاری به کار فوتبال ایران نخواهد داشت.

فیفا صرفا در مواردی ورود می کند، که عزل و نصبی با فشار از بیرون صورت گرفته باشد. اما اگر استعفای رسمی و قانون از سوی تاج صورت پذیرد، در این صورت مجمع مجددا تشکیل خواهد شد و به دلیل استعفای کتبی و رسمی رئیس فدراسیون، رئیس جدید را انتخاب خواهد کرد. فیفا نیز با توجه به برگزاری انتخابات در مجمع، رئیس جدید را به رسمیت خواهد شناخت و مشکلی با آن نخواهد داشت. 

داستان سال 85 نیز به این دلیل بود که برکناری صفایی فراهانی مستقیما توسط سازمان تربیت بدنی انجام شد و این مساله دخالت آشکار در امور فوتبالی به شمار می رفت و خود صفایی فراهانی نیز این مساله را به فیفا اعلام کرد در غیر این صورت اگر جدایی صفایی فراهانی داوطلبانه می بود، محرومیتی گریبانگیر فوتبال ایران نمی شد.

فیفا تنها در یک صورت به مساله جدایی تاج از فدراسیون فوتبال ورود خواهد کرد؛ این که پس از کنار رفتن تاج، دلیل این جدایی دولت معرفی شود، اما چنان چه صحبتش رفت تاج اگر می خواهد تابع قانون باشد و از طرفی واقعا نگران تعلیق شدن فوتبال ایران است می تواند با یک نامه استعفا به تمام جنجال ها پایان دهد.

دیدگاه تان را بنویسید