گزارش جی پلاس در آستانه آغاز جام جهانی ۲۰۱۹-چین

آغاز ماراتن المپیکی شدن در جام جهانی/ رقابت بسکتبال ایران درچین برای رسیدن به توکیو +معرفی تیم ها و برنامه

تیم ملی بسکتبال ایران از 9 شهریور رقابت خود را در جام جهانی چین که حکم انتخابی المپیک را هم دارد آغاز می کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، تیم ملی بسکتبال ایران با هدایت مهران شاهین طبع باید در رقابت های جام جهانی 2019 چین به مصاف سه تیم اسپانیا، پورتوریکو و تونس برود. این مسابقه ها به این دلیل که رقابت برای کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو است اهمیت فراوانی دارد. قهرمان این رقابت ها به همراه تیم برتر هرقاره به المپیک می رود؛ البته رقابت های انتخابی بین قاره ای هم بعد از این رقابت ها برگزار می شود و کار تیم ها در آن رقابت ها برای کسب سهمیه سخت تر است.

تیم ملی ایران با اسپانیا، پورتوریکو و تونس در گروه C رقابت ها حاضر است. دو تیم اول گروه های هشتگانه به دور بعد صعود می کنند و دیگر تیم ها برای کسب رده های هفدهم تا سی و دوم به رقابت با یکدیگر می پردازند.

اسپانیا

با وجود اینکه تیم ملی اسپانیا به عنوان یکی از بهترین تیم های جهان بسکتبال به شمار می رود اما این تیم برای رسیدن به عناوین مهم خیلی موفق نبوده است. آن ها در 12 دوره حضور خود در المپیک هیچ گاه طعم قهرمانی و رسیدن به مدال طلا را نچشیده اند و 3 نقره و یک برنز را کسب کرده اند. در جام جهانی هم این تیم تنها در سال 2006 در کشور ژاپن به عنوان قهرمانی رسید.

سن میگوئل، گارسیا، لوپز،آبالد، ژابیر، فراندنس، ادگار، ناچو، کویینو، سباس، واسکز، باریرو، بریزوئلا و خاویر با سرمربی گری سرجیو اسکاریولو ایتالیایی اعضای تیم ملی اسپانیا را در جام جهانی چین تشکیل می دهند.

در تاریخ بسکتبال اسپانیا پاو گسول با 3599 امتیاز، عنوان امتیازآورترین بازیکن را در اختیار دارد. خوان کارلوس ناوارو هم با 253 بازی رکورددار بازی ملی در این تیم است.

اسپانیا در حال حاضر در رده دوم رنکینگ فدراسیون جهانی قرار دارد.

پورتوریکو

شاگردان کاسیانو که به نظر می رسد مهم ترین حریف تیم ملی ایران برای صعود به دور دوم هستند در 9 دوره بازی های المپیک حاضر شده اند و در سال 1964 در توکیو در جایگاه چهارم این بازی ها قرار گرفتند. این تیم هم چنین 13 دوره در جام جهانی حاضر بوده که در سال 1990 در کشور آرژانتین بهترین نتیجه تاریخ خود را کسب کرد و در رده چهارم رقابت ها قرار گرفت.

در تاریخ این کشور بیشتر مربیان پورتوریکویی در تیم ملی به کار گرفته شده اند اما مربیانی از آمریکا و اسپانیا هم سابقه نشستن روی نیمکت این تیم را دارند.

گری براون، جیان کلاول، جان هالند، خورخه دیاز، ایوان گاندیا، آنخل رودریگز، خاویر موخیکا، رومن کلمنته، تایلر دیویس، کارلوس ریورا، الکساندر فرانکلین، ریکی سانچز، کریستوفر بریدی، دیوید هورتاس، امانوئل آندویار، دوان کولیر و آیزیا پینیرو بازیکنان پورتوریکو هستند که ادی کاسیانو هدایت آن ها را برعهده دارد.

جی جی باره آ کاپیتان و مهم ترین بازیکن تیم ملی پورتوریکو به دلیل مصدومیت آشیل از لیست تیم ملی کشورش برای جام جهانی کنار گذاشته شده است.

شاگردان کاسیانو در رده شانزدهم رنکینگ جهانی قرار دارند.

تونس

در گروه C رقابت ها کمتر کسی روی تونس حساب باز کرده است و سه تیم دیگر تصور می کنند یک بازی از پیش برنده برابر این تیم آفریقایی دارند. تونس با عمر ابادا، محمد عباسی، مکرام بن‌رمهان، زید چنوفی، مراد المبروک، مختار غیازا، محمد حدیدانه، نذار نیوا، صلاح مجیری، عمر مولی، میشائیل رول و رجحان سلیمانه در این دوره از رقابت ها حاضر است.

آن ها یک بار در المپیک و دوبار هم در جام جهانی حاضر بودند.  تونسی ها در المپیک 2012 لندن یازدهم شدند.ماریا پالما از پرتغال سرمربی گری این تیم را برعهده دارد.

تیم ملی بسکتبال تونس رده 51 جهان را در اختیار دارد.

ایران

تیم ملی بسکتبال ایران که هم اکنون در رده بیست و هفتم جهان قرار دارد با سرمربی گری مهران شاهین طبع در جام جهانی 2019 چین شرکت می کند. با توجه به اینکه بهترین تیم آسیایی این رقابت سهمیه المپیک می گیرد ایران تلاش می کند با چین میزبان برای رسیدن به این سهمیه رقابت کند؛ هرچند نمی توان دیگر تیم های آسیایی را دست کم گرفت.

صمد نیکخواه‌بهرامی، حامد حدادی، محمد جمشیدی، بهنام یخچالی، سجاد مشایخی، محمد حسن‌زاده، مایک رستم‌پور، آرون گرامی‌پور، آرمان زنگنه، میثم میرزایی، حامد حسین‌زاده و رسول مظفری بازیکنان ایران در جام جهانی هستند.

تیم ملی ایران برای اولین بار در سال 1948 راهی المپیک شد و در این رقابت ها با 5 باخت و 2 برد چهاردهم شد. بعد از 60 سال بازهم ملی پوشان ایران توانستند پای به مهم ترین رقابت بسکتبالی جهان بگذارند و سهمیه المپیک 2008 پکن را کسب کردند. ایران در پکن با 5 باخت در رده یازدهم قرار گرفت.

بسکتبالیست های ایران در جام جهانی هم سابقه طولانی ندارند و آن ها برای اولین بار در سال 2010 موفق به حضور در این تورنمنت شدند. ایران در رقابت هایی که به میزبانی ترکیه برگزار می شد نوزدهم شد. در دوره بعد و در سال 2014 نیز بسکتبال ایران در اسپانیا با یک پله سقوط بیستم شد.

3 قهرمانی، یک نایب قهرمانی و یک سومی نیز کارنامه تیم ملی ایران در قهرمانی آسیاست. در بازی های آسیایی هم ایران دو نقره و دو برنز را درکارنامه دارد.

 

برنامه بازی های گروه C جام جهانی:

شنبه 9 شهریور

ایران- پورتوریکو ساعت 13

اسپانیا- تونس ساعت 17

دوشنبه 11 شهریور

تونس- ایران ساعت 13

پورتوریکو- اسپانیا ساعت 17

چهارشنبه 13 شهریور

پورتوریکو-تونس ساعت 13

ایران- اسپانیا ساعت 17

 

پرافتخارترین تیم های جام جهانی بسکتبال:

1- آمریکا؛ 5 طلا، 3 نقره و 4 برنز

2- یوگوسلاوی؛ 5 طلا، 3 نقره و 2 برنز

3- شوروری؛ 3 طلا، 3 نقره و 3 برنز

4- برزیل؛ 2 طلا، 2 نقره و 2 برنز

5- آرژانتین؛ یک طلا و یک نقره

6- اسپانیا؛ یک طلا

دیدگاه تان را بنویسید