به گزارش ایرنا، محمود خدادوست روز شنبه در نخستین جشنواره ملی طب ایرانی در همدان بیان کرد: استفاده از ظرفیت طب سنتی یک رویکرد جهانی است.
وی یادآوری کرد: سازمان بهداشت جهانی در سال 1987 استفاده از طب سنتی در نظام بهداشت را توصیه کرد و خواستار ادغام طب سنتی در نظام بهداشت شد.
مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: ایران 600 سال پرچمدار طب سنتی بود و از سال 86 این رشته وارد دانشگاه شد اما در نظام سلامت ادغام نشد.
خدا دوست وجه تمایز طب سنتی ایرانی و طب رایج را در بخش حکمی دانست و گفت: ایران کشوری غنی از گیاهان دارویی است و می توان از این ظرفیت برای طب سنتی بهره گرفت.
وی بیان کرد: بوعلی سینا نخست کتاب 'شفا' را در باب طبیعیات و بلایا به رشته تحریر درآورد و سپس قانون را نوشت که انتخاب عناوین برای کتاب با توجه به زمان تالیف آنها حائز اهمیت است.
مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: طبق گفته حکیم سید اسماعیل جرجانی، رشته پزشکی به واسطه وجود تفاوت های فردی یک هنر محسوب می شود چراکه هرگز در جهان خلقت دو تن با مزاج یکسان یافت نمی شود.
خدادوست افزود: طب سنتی در گذشته مغفول مانده بود اما در یک دهه گذشته فعالیت موثری در این راستا صورت گرفته است.
وی ادامه داد: یکی از اقدام های مثبت توسعه منطقی و ضابطه مند طب سنتی است و در این راستا برگزاری جشنواره هایی در تراز جشنواره خوارزمی و رازی برنامه ریزی شد.
مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: دو سال پیش در شورای سیاستگزاری طب سنتی، برگزاری جشنواره‌ طب ایرانی طرح موضوع و نخستین جشنواره به میزبانی همدان برگزار شد.
خدادوست افزود: جشنواره طب ایرانی هر سال بر یک محور و موضوع برگزار و از پیشکسوتان شاخص انتخاب و تجلیل می شود.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.