سید حبیب الله موسوی بهار شامگاه پنجشنبه در آیین روز پزشک و دارو ساز افزود: با توجه به وضعیت کنونی کشور انتظار می رود در حوزه خدمات پزشکی منابع و مصارف به خوبی کنترل و مدیریت شود.
وی ادامه داد: مدیریت مشکل تامین دارو و اقلام مصرفی و خدمات جانبی علوم پزشکی شامل داروخانه ها، آزمایشگاه ها، رادیولوژی و مشاوره ها به قلم پزشکان وابسته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: پزشکان و متولیان حوزه بهداشت باید بهترین و کم هزینه ترین روش ممکن را برای درمان بیماران انتخاب کنند تا جایی که در صورت ضروری نبودن، ویزیت و آزمایشی برای بیمار تجویز نشود.
موسوی بهار با تاکید بر اهمیت تجویز دقیق تعداد دارو یادآوری کرد: چندی پیش پس از عمل جراحی یک کودک 2 ساله توصیه شد که برای کاهش درد مثانه این بیمار قرص اکسی بوتینین به مقدار اندک تجویز شود.
وی ادامه داد: اما پس از مراجعه مادر کودک متوجه شدم به جای 10 عدد 50 عدد قرص اکسی بوتینین برای یک کودک 2 ساله تجویز شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه طبق قانون داروخانه ها مجاز به پس گرفتن دارو نیستند تاکید کرد: پزشکان بدانند که بیماران داروهای اضافی را به جای مصرف، دور می ریزند.
موسوی بهار ادامه داد: بنابراین با تجویز داروی بیش از حد منطقی برای مراجعه کنندگان در حقیقت دارو را از بین می بریم و منابع مالی خود را دور می ریزیم.
وی تاکید کرد: بخش زیادی از منابع دانشگاه علوم پزشکی صرف تامین وسایل مصرفی می شود و با کوچکترین توجه می توان بیشترین صرفه جویی را کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان مثال زد: طبق بررسی های صورت گرفته برای 2 هزار مورد جراحی که در چند مدت اخیر انجام شده حتی یک مورد خون مصرف نشده است.
موسوی بهار افزود: با این وجود برخی یاد گرفته اند که پیوسته رزو خون سفارش دهند در حالیکه هر رزو خون یک میلیون و 300 هزار ریال هزینه در بر دارد.

** ویزیت گروهی بدترین اتفاق است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بسیاری از مراجعه کنندگان به مطب های پزشکی گلایه های خود را از طریق ارسال پیام در فضای مجازی منعکس می کنند.
موسوی بهار با بیان اینکه ویزیت گروهی بیشترین بخش گلایه مندی مردمی را به خود اختصاص داده تاکید کرد: ویزیت گروهی در مطب ها شایسته افراد نیست و باید پزشک زمانی را برای شنیدن درد بیمار در نظر گیرد.
وی افزود: دومین انتقاد مردم از جامعه پزشکی وقت اندکی است که در مطب ها برای شنیدن درد و دل های بیماران اختصاص می دهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: پیش بینی وقت اندک برای شنیدن درد بیمار در صورت جلب رضایت او ایرادی ندارد و بیمار هنگام خروج از مطب سپاسگزار هم می شود.
موسوی بهار گفت: در برخی رشته ها نظیر زنان و زایمان چاره ای جز ویزیت گروهی نیست اما باید در مطب ها فضایی به منظور آماده شدن بانوان برای معاینه و پوشیدن لباس پس از معاینه لحاظ شود.
وی تاکید کرد: به جز زنان و زایمان، دلیلی ندارد در سایر رشته های پزشکی ویزیت گروهی انجام شود یا برای گرفتن جواب آزمایش رادیولوژی فرد معطل شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در راستای حقوق شهروندی محل فیزیکی فضای طبابت پزشکان زیبا و شایسته بیمار و مراجعه کنندگان شده است.
موسوی بهار تاکید کرد: دریافت هزینه ویزیت تنها بابت علم پزشک نیست بلکه این هزینه شامل ارائه خدمات جانبی به مراجعه کنندگان نیز می شود.

** علوم پزشکی تمامی تعهدات خود را اجرایی کرده است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: با توجه به مسایل پیش آمده در روابط دیپلماتیک و خروج آمریکا از برجام، احتمال روزهای سخت برای کشور پیش بینی می شود.
موسوی بهار اضافه کرد: با این وجود وضعیت پزشکی کشور جای افتخار و سربلندی دارد چراکه بعد از انقلاب تنها علوم پزشکی به بهترین نحو ممکن به تعهدات خود عمل کرده است.
وی بیان کرد: تمامی وظایف و مسئولیت ها که علوم پزشکی کشور بر عهده داشت، انجام شده است تا جایی که کسی نمی تواند به این حوزه نقدی وارد کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: کشور در دیگر بخش های اقتصادی، مهندسی، فنی و اجتماعی همانند حوزه بهداشت به این نقطه از پیشرفت نرسیده است.
موسوی بهار اظهار داشت: پس از گذشت 40 سال از عمر انقلاب و با وجود این همه پیشرفت، توسعه علوم و تکنولوژی چرا باید کشور نتواند بدنه یک کارت ملی را تولید کند؟

** 40 درصد پذیرش بیمارستان ها افراد غیربومی هستند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: چرا در پزشکی در منطقه ای همانند نهاوند 50 پزشک متخصص فعال بوده و پیچیده ترین عمل ها را انجام می دهند اما هنوز خودروی تولیدی کشور پراید با این میزان تلفات است.
موسوی بهار اضافه کرد: جایگاه علوم پزشکی در همدان نیز ارتقا یافته و میزان ماندگاری پزشکان بالا رفت و شاهد حضور انواع متخصصان رشته های مختلف پزشکی در مراکز درمانی این استان هستیم.
وی تاکید کرد: این وضعیت مطلوب علاوه بر افتخار و سربلندی برای علوم پزشکی و ایجاد امنیت خاطر برای مردم، در برخی مواقع موجب زحمت شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان مثال زد: این میزان خدمات در بیمارستان ها و مراکز درمانی این استان موجب هجوم بیماران سایر استان ها به همدان شده است.
موسوی بهار ادامه داد: 40 درصد مراجعات در سرپایی و بستری مربوط به سایر استان ها است که همدان در این ارتباط پس از تهران رتبه دوم را دارد که نشان دهنده توانایی بالای متخصصان و خدمات خوب پزشکی در این استان است.
وی با تبریک زاد روز بوعلی سینا از جامعه پزشکی خواست تا از فرصت بی نظیر وجود ابن سینا در همدان استفاده کند.
یکم شهرور زاد روز بوعلی سینا روز پزشک است و همچنین به نام روز همدان نامگذاری شده است.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.