در این مطلب آمده است: در شرایط متلاطم و دشوار اقتصادی که این روزها باعث به هم خوردن تعادل بازار و نگرانی مردم شــده است، مسائل و موضوعات قابل تاملی ذهن ها را به خود مشغول نموده که خود ریشه در عوامل مختلفی دارد.
درنگاه نخست نوع مواجهه با چنین شرایطی است که با توجه به بروز مشکلاتی چون نوسانات ارز و محدودیت های مربوط به واردات کالاهای اساسی، از اهمیت خاصی برخوردار است.
ما در یک ماه گذشته شــاهد دو نوع رفتار کاملا متفاوت در سطح جامعه بودیم، از یکسو همکاری مردم و تلاش اقشار مختلف برای خنثی نمودن و یا کاهش تبعات ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا بوده است که انتظار طبیعی نیز همین است.
از ســوی دیگر اما پدیده شوم احتکار و البته پیش از آن اخلال در بازار ارز و سکه از طریق خریدهای کلان و غیرمتعارف و یا کوتاهی در وارد کردن کالاهای خریداری شــده که به مرور باعث ازبین رفتن آرامش و تعادل در بازار و به دنبال آن گرفتاری های مردم به ویژه دهک های پایین در تهیه کالاهای مورد نیاز بوده است.
اینکه نهادهای ذیربط از تعزیزات حکومتی گرفتــه تا دیگر نهادها اقدامات لازم را برای شناسایی و برخورد با محتکران و اخلالگران بازار انجام داده اند و میزان اثربخشی این اقدامات موضوعی است که باید در جای خود مورد ارزیابی قرار گیرد.
ما تقریبا هر روز شاهد اخبار و گزارش هایی از کشف انبارهای پر از کالاهای مورد نیاز مردم هستیم که جای تاسف و تأمل دارد.
افکار عمومی با این سوال جدی مواجه است که چگونه عده ای به خود اجازه می دهند که دست به چنین اقدام شــومی که هم از نگاه دینی حرام و قبیح اســت و هم به لحاظ قانونی تخلفی نابخشودنی است، مرتکب شده و اموال مردم را در انبارها نگه دارند.
بدون تردید برخورد قاطع و قانونی با این افراد انتظار و مطالبه عمومی است که در کوتاه ترین زمان ممکن باید انجام شود.
نکته قابل تأمل دیگر استفاده از ابزاری چون گفتاردرمانی است که در شرایط کنونی به هیچ وجه مردم و افکار عمومی را قانع نخواهد کرد.
بهره گیری از چنین ابزاری آن هم در شرایطی که مردم شاهد بروز مشکلات هســتند، نه تنها نمی تواند موانع را رفع نماید، بلکه حتی ممکن است مشکلات دیگری را نیز باعث شود.
از این رو به جای پرداختن به مسائل در مقام سخن و گفتار باید اقدامات عملی انجام داد و چنانچه این حرکت ها و اقدامات اثربخش بود، با مردم ســخن گفت.
البته این مساله نافی اصل پاسخگویی نیست و لذا مسئولان امر در هر زمانی باید پاسخ ابهانات و مشکلات را بدهند، اما در ارائه راهکار وتلاش برای رفع مشکلات نباید صرفا به گفتار درمانی روی بیاوریم، بلکه با استفاده از روش ها و ابزارهای منطقی و مناسب درصدد رفع مشکلات برآییم.
گفتنی است؛ روزنامه همدان پیام به مدیر مسئولی نصرت الله طاقتی احسن در همدان چاپ و منتشر می شود.
7523/1181
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.