به گزارش ایرنا، ورزش بادی پامپ یک شاخه از ورزش‌های هوازی است که در سال 1991 توسط شخصی بنام فیلیپ میلس ابداع شد و با وجود اینکه از سابقه بالایی برخوردار نیست، اما به سرعت در بین بیش از 80 کشور جهان و ده ها هزار سالن ورزشی فعال شد.
بادی پامپ در ایران هم علاقه‌مندان پرشماری دارد و امروزه جایگاه مهمی را در بین رشته های زیرمجموعه فدراسیون ورزش های همگانی کشور ایجاد کرده است.

** علاقه چشمگیر بانوان ایرانی به بادی پامپ
کارشناسان اعلام می کنند که بادی پامپ روش جدید و پرهیجانی برای وارد کردن ورزش و تناسب اندام به زندگی خانواده ها به ویژه بانوان است و در آن با بالا رفتن حجم عضلانی بدن و از بین رفتن تدریجی چربی ها، خیلی سریع می توان شاهد شکل گرفتن و تفکیک عضلات بود.
تحقیقات منتشر شده حاکی از آن است که در هر کلاس بادی پامپ به طور متوسط هر فرد 473 کیلو کالری می سوزاند و این رقم با مصرف زیاد اکسیژن همراه است که حین تمرین جهت تولید گرما و انرژی همکاری کند.
در واقع این عدد جهت سوخت کالری به طور کامل و تولید انرژی تا زمانی که یک کلاس کامل به اتمام برسد، خواهد بود.
به اعتقاد مربیان این ورزش، انجام تمرینات استقامتی با وزنه راهی عالی برای کالری سوزی و روشی فوق‌العاده ای برای عضله‌ساز است.
به گفته مربیان بادی پامپ، با انجام این تمرینات و افزایش متابولیسم، عضلات ترمیم شده و حتی در مدت زمان طولانی بعد از انجام تمرینات سرعت کالری سوزی همچنان بالا باقی می ماند.
بنابراین ورزش بادی پامپ نه تنها می تواند کالری کافی بسوزاند بلکه در زمان ریکاوری هم سوختن کالری در جریان است؛ ضمن اینکه با افزودن حجم عضلات، می توان متابولیسم بدن را همچنان بالا نگه داشت.
این قابلیت های بدنی باعث شده تا گرایش بانوان به این ورزش بیش از دیگر رشته ها باشد.

** دلیل انتخاب بادی پامپ از سوی بانوان
مدرس ورزش بادی پامپ بانوان کشور در پاسخ به اینکه چرا خانم ها گرایش چشمگیری به این رشته نشان می دهند، می گوید: تمرین های کاردیو یا هوازی کالری زیادی می سوزانند اما در مقایسه با تمرین بدنسازی کارایی کمتری دارند.
منیره حبیبی پور افزود: اگر ورزشکاران تمرین هوازی زیادی مثل ایروبیک، دویدن یا پیاده روی انجام دهند و هنوز به بدن دلخواه خود نرسیده باشند، باید بدانند با 10 هفته ورزش پامپ حدود سه درصد از چربی بدن آنها کاسته می شود که این یعنی حدود کاهش 7 سانتی متر سایز دور شکم که در واقع فوق العاده است.

** فواید ارزشمند ورزش بادی پامپ
این مدرس فدراسیون ورزش های همگانی کشور، بادی پامپ را سرشار از فواید روحی و جسمانی می داند.
وی معتقد است: با ورزش بادی پامپ به علت افزایش متابولیسم، بیشتر چربی سوزی می شود ضمن اینکه عضلات بدن تفکیک، سفت تر و بسیار زیباتر می شود.
حبیبی پور بیان کرد: با این ورزش استخوان ها قوی تر شده و ریسک پوکی استخوان در ورزشکار کاهش می یابد و از سوی دیگر بدن خیلی سریع به فرم دلخواه خواهد رسید.
وی اظهار داشت: در این روش تمرینی سطح ال.دی.ال (کلسترول بد) بدن کاهش و سطح اچ.دی.ال (کلسترول خوب) بدن افزایش می یابد.
حبیبی پور خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل افزایش سوخت و ساز، چربی شکم کاهش پیدا می کند و فرد قوی تر شده و استقامت بیشتری برای انجام کارهای روزانه خواهد داشت.

** فواید پزشکی بادی پامپ
مربی ورزش بانوان همدان در ادامه با اشاره به فواید پزشکی رشته بادی پامپ می گوید: این ورزش مفید ریسک آسیب در ورزشکار را کاهش می دهد، مفاصل را قدرتمند تر کرده و درد کمر و گردن فرد را کاهش می دهد.
وی افزود: خطر ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون و دیابت در فعالان این رشته ورزشی پرهیجان کاهش می یابد.
این مدرس فدراسیون ورزش های همگانی خاطرنشان کرد: با این ورزش فرد انرژی بیشتری خواهد گرفت و کمتر خسته می شود و در کنار این مزیت ها، ورزش بادی پامپ موجب راست قامتی ورزشکار می شود.
حبیبی پور یادآور شد: با این ورزش خطر ابتلا به سرطان سینه نیز در فرد کاهش خواهد یافت و قدرت سیستم ایمنی افزایش می یابد و ورزشکار کمتر سرما می خورد.

** بادی پامپ راهی بی نظیر برای لاغری بانوان
مدرس ورزش بادی پامپ بانوان کشور افزود: اکثر بانوان در رشته های دارای هوازی کار می کنند و بر این باور هستند که فقط با این روش به اصطلاح لاغر می شوند.
وی افزود: تحقیقات جدید نشان می دهد که همزمانی ورزش های هوازی، قدرتی و استقامتی باعث افزایش سرعت 100 درصدی چربی سوزی و رسیدن به تناسب اندام می شود و این روش تمرینی در بادی پامپ وجود دارد.
حبیبی پور بیان کرد: در رشته بادی پامپ در یک ساعت تمرین، با انجام حرکات پایه بدنسازی در سیستم اسقامتی و هوازی همزمان عضله سازی، کاهش چربی ها، فرم دهی و کات کردن عضلات اتفاق می افتد.
وی یادآور شد: این ورزش برای افرادی که زمان ندارند که هر روز به باشگاه بروند و 2 ورزش هوازی و بدنسازی را کار می کنند، فرصت بی نظیری ایجاد می کند.
هم اینک چهار کارگاه بادی پامپ در سطح همدان فعال است.
7520/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.