محمد کاظمی روز چهارشنبه در گفت گوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: همواره احزاب تلاش می کنند در قالب نشریات و روزنامه ها نظرهای خود را بیان کنند که این موضوع را برای رسانه ها مثبت می دانم.
وی با بیان اینکه احزاب باید خود دارای روزنامه، نشریه و یا هفته نامه باشند، افزود: این در حالیست که ما احزاب شاخص و سازمان یافته در کشور نداریم و حزبی هم که فعالیت حداقلی دارد، در تهران متمرکز است.
نماینده مردم ملایر در مجلس دهم با بیان اینکه احزابی با یک کار تشکیلاتی منسجم و زنجیروار از بالا به پایین از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون نداشتیم، بیان کرد: با وجود خلاء احزاب سیاسی، نیروهای سیاسی و مبارزان قبل از انقلاب در قالب تشکل ها و سازمان هایی سعی کردند فعالیت هایی را داشته باشند.
کاظمی در عین حال ظهور و افول یک حزب در قبل و بعد از انتخابات را از جمله معایب احزاب برشمرد و گفت: اینکه مطبوعات و رسانه ها به صورت غیر رسمی ارگان برخی احزاب شوند، بد نیست و می توانند افکار و ایده های احزاب را به بخشی از جامعه منتقل کنند.
به گفته وی آزادی مطبوعات و رسانه یک ضرورت است و تا زمانیکه گردش آزاد اطلاعات را در جامعه نداشته باشیم، سازمان ها و ارگان های دولتی مردم و رسانه ها را نامحرم بدانند، اخبار را در اختیار آنها را نگذارند و تا زمانیکه مطبوعات را محدود کنیم، نمی توانیم مبارزه با فساد را از رسانه ها انتظار داشته باشیم.
کاظمی اطلاع از لایه های مختلف اطلاعات در یک سازمان یا وزارتخانه را لازمه اظهارنظر و مقابله یک رسانه با فساد دانست و گفت: تا زمانیکه محدویت ها در زمینه مبارزه با فساد وجود دارد، نمی توانیم رسانه ها را موفق بدانیم.
عضو ارشد فراکسیون امید در مجلس دهم خاطرنشان کرد: این در حالیست که وزارتخانه ها و سازمان های دولتی اصحاب رسانه، مطبوعات و خبرنگاران را محرم نمی دانند و می بینیم که در این لایه های پر پیچ و خم و محرمانه فساد رخنه می کند.
کاظمی وجود پرونده های ریز و درشت فساد را حاصل مخفی کاری و پنهان کاری های سازمان ها و نهادها دانست و گفت: چنانچه هر اقدام و رفتار ما در منظر مردم و خبرنگاران باشد، این اتفاق های مساله ساز و تاسف بار در جامعه رخ نمی دهد.
وی تاکید کرد: مطبوعات و رسانه ها را به عنوان رکن چهارم دموکراسی باید آزاد بگذاریم تا بتوانند در مسیر کسب اطلاعات در جامعه و فضاهای مختلف فعالیت کنند.
او با بیان اینکه محرمانه دانستن اسناد و مدارک عادی در دنیای امروز خیلی جایگاهی ندارد، بیان کرد: امروز شاهدیم برخی از فسادها را رسانه ها و خبرنگاران شجاع فاش کردند و همانند سایر اقشار مردم نسبت به مسائل فساد بسیار حساس هستند.
نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم در عین حال آگاهی و شجاعت را 2 رکن و ویژگی بارز خبرنگاران برشمرد و گفت: خبرنگار باید نسبت به مسائل جامعه آگاهی داشته باشد و هر اندازه اطلاعاتش از لایه های جامعه، آسیب ها، مشکلات، خواست ها و تمایلات مردم بیشتر باشد، بهتر می تواند نقش خود را ایفا کند.
کاظمی همچنین شجاعت بیان، اظهار نظر، درج افکار واقعی و هراس نداشتن از بیان واقعیت ها را از دیگر ویژگی های یک خبرنگار خوب عنوان و بیان کرد: متاسفانه یک انسجام و تشکل خاصی در حوزه مطبوعات و رسانه ها نمی بینم.
به گزارش ایرنا، 17 مرداد ماه سالروز شهادت محمود صارمی، خبرنگار ایرنا است که به دنبال اشغال مزار شریف از سوی طالبان در سال 77 به همراه هشت تن از دیپلمات های سرکنسولگری ایران جان خود را از دست داد.
به همین مناسبت، 17 مرداد ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی به عنوان روز خبرنگار نام گذاری شده است.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.