به گزارش ایرنا، رنگ به رخساره ندارند، هر روز هم بر تعداد نشریات رنگ و رو باخته همدان اضافه می شود.
'رمقی نمانده که مانند همیشه خوش رنگ و لعاب باشیم' این پاسخ مدیران روزنامه ها و هفته نامه هاست وقتی که علت چاپ تک رنگ نشریاتشان را جویا شدیم.
رنگ پریدگی مطبوعات همدان حکایت درد آلوده ای است که قلم را بجای نوشتن از 'روز مبارک خبرنگار' به سمت و سوی دردی جانکاه می کشاند که رنجوری اش خواه ناخواه بر تن و جان خبرنگار هم می نشیند؛ چرا که 'حال نکو در قفای فال نکوست' و خبرنگار بدون رسانه، باغبان سرگردانی را می ماند که باغچه ای برای غرص نهالش ندارد.

** 80 درصد مطبوعات محلی در آستانه تعطیلی
فیلم، زینک، مرکب و کاغذ تمام مواد اولیه چاپخانه برای چاپ است که بنابر گفته های بی پیرایه مدیر بزرگترین چاپخانه غرب کشور، این ملزومات سوار هستند و ما پیاده.
یدالله طاقتی احسن می گوید: در پی کمیابی زینک و مرکب در بازار و امتناع بازرگانان از فروش این محصولات وارداتی، با صاحبان نشریات وارد شور و مشورت شده و شرایط بد چاپ و نشر را برایشان شرح دادیم و آنها بین بد و بدتر به شرایط بد تن داده و چاپ سیاه و سفید را به تعطیلی ترجیح دادند.
حذف بخش های رنگی از صفحات نشریه ها و چاپ تک رنگ سناریویی است با محوریت غلبه بر نبود مواد اولیه که مطبوعات همدان از جمله همدان پیام، هگمتانه و سپهر غرب و ... برای بقا در پیش گرفته اند.
این راهکار شاید برای کوتاه مدت خوب باشد، اما نبود کاغذ را با هیچ چیز نمی توان جبران کرد؛ افزایش چند برابری قیمت کاغذ که در روزهای اخیر بیشتر نشریات کشوری را به واکنش هایی همچون کاهش صفحات و ضمائم، چاپ یک درمیان، کم کردن شمارگان و گاها تعطیلی موقت کشانده و دامن نشریات محلی همدان را هم گرفته است.
بیشتر نشریات همدان و غرب کشور در چاپخانه 'پیام رسانه' منتشر می شود؛ طاقتی احسن پیش بینی می کند اگر وضعیت به همین روال پیش برود و مشکلات دامن نشریات را رها نکند به یک ماه نکشیده چراغ 80 درصد مطبوعات محلی خاموش می شود.

** مشکلات مالی وخامت حال مطبوعات
مدیر مسئول نشریه همدلی نیز می گوید: مطبوعات همدان برای پرداخت اجاره بها، دستمزد تحریریه، هزینه های چاپ و توزیع همواره در مضیقه بوده اند، چند صباحی است گرانی کاغذ و مشکلات چاپ و نشر مزید بر علت شده و حال ناخوش مطبوعات را وخیم تر کرده است.
اسدالله ربانی مهر نه در مقام مدیر مسئولی نشریه که در جایگاه مدیرکل روابط عمومی استانداری همدان در حمایت از رسانه های استان، توجه بیشتر متولیان فرهنگی به رسانه ها را چاره ساز می داند؛ بویژه در شرایط ناخوشایند امروز که مطبوعات سخت نیازمند مهر و عطوفت مضاعف مسئولان و مردم هستند.
به اعتقاد او توزیع عادلانه یارانه مطبوعات و بهره مندی همدان از رویداد میزبانی جشنواره مطبوعات گزینه هایی است که می تواند انگیزه رقابت و ماندگاری در بین رسانه ها و خبرنگاران را قوت ببخشد.

** دود همدان غیرصنعتی در چشم مطبوعات
درج همه گلایه های نشریات شاید در این فرصت نگنجد اما مدیران رسانه ها از نبود حامیان مالی، بازار بی رونق آگهی و رپرتاژهای بازرگانی و ناچیز بودن یارانه، دل پر دردی دارند.
غیر صنعتی بودن همدان، جای خالی شرکت های تجاری توانمند و کاهش آگهی های دولتی و بی نصیب ماندن هفته نامه ها از آگهی های مزایده و مناقصه بخشی دیگر از شکوه های رسانه هاست که اوضاع را روز به روز بغرنج تر می کند.
در این میان زمزمه هایی از الزام به خودگردانی برخی خبرگزاری ها نیز به گوش می رسد که دست و دل این رسانه ها را از کارکرن سرد کرده است.
حال و روز زار و نزار مطبوعات همدان بر غم خبرنگاران می چربد به حدی که مجالی برای گفتن از قلم به دستان کاربلد و کاردرست و نامداران بی نان که روزگار کج مدار کمتر بر وفق مرادشان بوده باقی نمی گذارد.

** نسخه بهبودی در دستان مدیرکل فرهنگ و ارشاد
اگر نبود، بذل محبت و همدردی مدیرکل تازه منصوب فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان که خود را از جنس رسانه می داند، شاید اصحاب رسانه استان این شرایط را تاب نمی آوردند.
علیرضا درویش زاده که به گفته خودش 15 سال با فراز و نشیب رسانه ها قامت راست کرده، حالا از پیچیدن نسخه بهبودی برای رسانه های همدان خبر می دهد.
دفاع بی چون و چرا از کرامت اهالی رسانه از مهمترین اقلام دارویی است که وی آنرا لازم می داند و به زدودن دغدغه های معیشتی از ذهن خبرنگاران تاکید فراوان دارد؛ زیرا به اعتقاد او تا زیر بنای اقتصادی زندگی خبرنگار و آرامش فکری اش تامین نشود، انتظار داشتن رسانه های فعال و اثربخش بر افکار عمومی، حکایت آب در هاون کوفتن و باد به غربال پیمودن است.
درویش نژاد پندهای پدرانه ای هم به مسئولان خانه مطبوعات می دهد و همراهی و همپایی با خبرنگاران را خواستار می شود تا در پیوندی چند سویه با فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادارات دولتی و صندوق حمایت از هنرمندان بتوانند گام های مثبتی برای حمایت از جایگاه رفیع قلم به دستان دیار همدان بردارد.
او با غصه های تلمبار شده بر دل مدیران مسئول نشریه ها بیگانه نیست و نیک می داند که رخساره مطبوعات همدان دیگر حتی با سیلی سرخ نمی شود؛ اما بسیار امیدوار است که سفر معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همدان گره از مشکلات کاغذ، یارانه و مواد اولیه و ده ها کم و کاستی دیگر که ریشه در مباحث کلان کشوری دارند، بگشاید و دوباره رنگ و لعابی به رخساره رنگ پریده مطبوعات و خبرنگاران بنشاند.
7527/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.