هنوز حادثه تلخ و دردناک ساختمان تجاری پلاسکو در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول تهران از یادها نرفته و به عنوان یادگار سوخته این شهر در اذهان عمومی تداعی می شود.
حادثه ای که هر لحظه صدها مرکز تجاری فرسوده و پیرپیکر را در اقصی نقاط کشور تهدید می کند و لزوم توجه و حساسیت نسبت به اصلاح این بناهای قدیمی و فاقد ایمنی استاندارد شاید زمانی خود را نشان دهد که به سان 'پلاسکو سوخته'، ویران شود و صدها نفر را به کام مرگ فرستد.
عادت کرده ایم به اینکه ابتدا حادثه ای رخ دهد و سپس به کنکاش و چه کنم ها بپردازیم و کمتر به پیشگیری و حل مساله قبل از بروز حادثه پرداخته می شود.
حتی سوانح تلخ و سوزناک نظیر ریزش ساختمان پلاسکو هم درس عبرت نمی شود و هر از گاهی، طرح دلایل این حادثه به عنوان یک اتفاق ناخوشایند به صورت خلاصه و گذری عنوان می شود.
بسیاری از صاحبان و اجاره دهندگان ملک ها در مراکز تجاری هم بدون توجه به ضرورت استانداردسازی و ایمن سازی این واحدها ، زیر سایه خطرات ناشی از نا امنی بنای ساختمان ها بیشتر ساعات روزانه زندگی خود را سپری می کنند.
شهر همدان داری 35 هزار واحد تجاری فعال است که اغلب آنها به ویژه در بافت قدیمی شهر فاقد استاندارد هستند و اغلب تاییدیه ایمنی نداشته و نواقص این مراکز، حادثه را در کمین نشانده است و این در حالیست که براساس آمارها مراکز تجاری همدان به طور میانگین روزانه بین 50 تا یکصد هزار بازدید کننده دارند.
نه تنها برخی مراکز تجاری شهر همدان براساس ضوابط خدمات ایمنی و آتش نشانی کشور وضعیت ایمنی نامناسبی دارند بلکه بازار قدیمی همدان واقع در مرکز شهر نیز با خطرات جدی ناشی از رعایت نشدن نکات ایمنی مواجه است و در شرایطی که اغلب معاملات عمده و بزرگ در بازار قدیمی همدان انجام می شود واین بازار حجم وسیعی از داد و ستد محصولات مختلف و متنوع را به خود اختصاص داده است لزوم توجه به ایمین و استانداردسازی آن بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.
در بسیاری از مغازه ها، کپسول های دستی اطفای حریق به صورت کامل دیده نمی شود و براساس قانون صدور پروانه کسب، هر مغازه باید کپسول آتش نشانی داشته باشد اما درصد کمی از مغازه داران به رعایت این مهم پرداخته اند البته برخی مغازه ها در دل این بازار از کپسول اطفای حریق بهره مند هستند ولی تاریخ مصرف بسیاری از آنها نیز گذشته و نیازمند شارژ است.
در واقع فعالان بازارهمدان نیز اغلب با نادیده گرفتن نکات مهم ایمنی ، تجارت مرگ را پیشه کرده و بی توجه به تبعات ناخوشایند ناشی از هرگونه حادثه احتمالی، به استقبال آینده ای تاریک و ناخوشایند می روند.
** هشدار مسوولان به واحدهای تجاری نا ایمن
مسئولان همدان نیز بارها به فعالیت واحدهای تجاری نا ایمن تذکر داده است،فرماندار همدان در این باره می گوید: فرمانداری نقش حمایتی، نظارتی و هماهنگی دارد و در رابطه با ایمن ‌سازی این مکان‌ ها قوانین، تکلیف را مشخص کرده است و دستگاه ‌های مربوط باید با عزم و اراده قانون را اجرایی کنند.
علی تعالی با اشاره به نقش نظارتی شهرداری اظهار داشت: در زمان ساخت یک مرکز تجاری، شهرداری باید موارد ایمنی را مورد توجه قرار دهد.
رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان نیز با تاکید بر لزوم اهمیت ایمن سازی مجتمع های تجاری افزود: به هنگام دریافت نقشه پروانه توسط مالکان مراکز تجاری تازه تاسیس، اصول فنی مورد تاکید است اما اصناف قدیمی‌ تر نیز باید هنگام مراجعه به مراکز شهرداری برای تمدید جواز کسب، ملزم به دریافت تاییدیه‌ های ایمنی شوند.
کامران گردان افزود: پلمب یک صنف و یا واحد تجاری مرحله نهایی کار است که این وظیفه بر عهده شهرداری است اما تمایل نداریم کسبه را از فعالیت اقتصادی منع کنیم و به همین دلیل اهرم‌ های کنترلی باید در اولویت باشد.
با این حال، طبق دستورالعمل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اماکن عمومی همچون مجتمع های تجاری، خدماتی و پارک ها در صورت حادثه خیز بودن بدون ملاحظات خاصی پلمب می شوند و تا اجرای تمهیدات لازم برای ارتقای ایمنی و استاندارد سازی تعطیل می مانند.
** اغلب واحدهای تجاری همدان ایمن نیستند
رئیس سازمان آتش ‌نشانی همدان نیز پیرامون نا ایمن بودن مراکز تجاری گفت: درصد بیشتر واحدهای تجاری همدان ایمن نیستند و ایمن نبودن این واحدها نه تنها برای ساکنان آن بلکه برای دیگر شهروندان نیز خطر جدی محسوب می شود.
محمدرضا بیاناتی ضمن هشدار نسبت به ایمن نبودن مجتمع های تجاری این شهر افزود: بیشتر مجتمع های شهر همدان از ایمنی لازم دربرابر حادثه ها به ویژه آتش سوزی برخوردار نیستند.
وی ادامه داد: نبود تجهیزات ایمنی یکی از عوامل اصلی حوادثی نظیر آتش سوزی در ساختمان های تجاری است و باید با پیگیری سایر دستگاه های اجرایی مسئول ، نواقص موجود هرچه سریعتر برطرف شود.
بیاناتی خاطرنشان کرد: این واحدهای تجاری مورد تایید سازمان آتش‌ نشانی نیستند و به لحاظ تجهیزات ایمنی لازم را ندارند که امیدواریم با پیگیری ارگان های مرتبط نظیر اتاق اصناف ، مشکلات موجود برطرف شود.
بیاناتی تصریح کرد: البته واحدهای اداری همدان مراحل ایمن سازی و اصلاح نواقص موجود را در دست اقدام قرار داده اند اما در واحدهای تجاری هنوز بی توجهی به اصول ایمنی دید می شود.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون این مشکل را در بافت مرکزی و بافت‌های تجاری قدیمی شهر همدان داریم چرا که در احداث مجتمع های تجاری جدید ، صدور پایان کار منوط به رعایت و اخذ تاییدیه اصول ایمنی است.
وی یادآور شد: رعایت نشدن استاندارد های ایمنی صدمات جبران ناپذیری خواهد داشت و از تمامی مجتمع ها و واحدهای تجاری و حتی مسکونی درخواست می شود تا همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.
همدان با دارای بودن 10 ایستگاه آتش نشانی یکی از مجهزترین مناطق کشور به شمار می رود.
7520/1181
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.