به گزارش ایرنا دیابت بیماری خاموشی است که در مراحل اولیه بروز، بدون علامت است و تا زمانی که آزمایش های مربوطه انجام نشود یا علایم آن بروز نکند، نمی توان به وجود این بیماری پی برد.
دیابت شامل نوع یک و نوع 2 است که نوع یک آن در اثر کمبود یا نبود انسولین در بدن به وجود می‏ آید، بنابراین افراد مبتلا به دیابت نوع یک باید انسولین دریافت کنند.
این نوع دیابت که به آن دیابت جوانی نیز می گویند، بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می شود و عامل ژنتیکی دارد.
دیابت نوع 2 در اثر اختلال در تولید انسولین در افراد بزرگسال بروز می کند و افراد مبتلا به این نوع از دیابت می توانند بیماری خود را از طریق ورزش و رژیم غذایی مناسب کنترل کنند.
با آغاز فصل گرم سال و افزایش مسافرت ها یکی از دغدغه های بیماران دیابتی بالا رفتن یا افت قند خون است.
کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت استان همدان در گفت و گویی با ایرنا به ارایه توصیه هایی برای بیماران دیابتی که قصد سفر دارند پرداخت و گفت: ابتدا این قبیل بیماران باید بدانند که برنامه غذایی آنها در مسافرت با عادات غذایی روزانه آنها نباید تفاوت زیادی داشته باشد.
امید ساعتچی افزود: بنابراین باید قبل از سفر برنامه غذایی مشخصی وجود داشته باشد که آیا قرار است غذاهای آماده و نیمه آماده تهیه کنید یا آشپزی کنید.
کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت همدان بیان کرد: بیماران دیابتی باید مقادیر مناسب از غذاهای حاوی کربوهیدرات را به صورت بسته بندی در کیف دستی خود به همراه داشته باشند.
ساعتچی اضافه کرد: با توجه به اینکه احتمال تغییر در برنامه سفر به علت قرار گرفتن در ترافیک و تاخیر در حرکت قطار و پرواز هواپیمای وجود دارد بنابراین همراه داشتن انواع غذاهای فیبردار ضروری است چرا که ممکن است به خاطر کم تحرکی قند مناسبی نداشته باشید.
وی اظهار داشت: نخوردن آب کافی در طول سفر موجب بروز کم آبی در بیمار و به دنبال آن اختلالات گوارشی و یبوست می شود.
کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت استان همدان ادامه داد: بیماران دیابتی برای جلوگیری از اختلالات گوارشی باید در طول سفر آب کافی مصرف کرده و از مصرف نوشیدنی های شیرین جز در موارد کاهش قند خون خودداری کنند.
ساعتچی تاکید کرد: نوشیدنی های کافئین دار و چای و قهوه ادرار آور هستند و مصرف زیاد آنها به جای آب توصیه نمی شود.
وی گفت: رعایت بهداشت و ایمنی تغذیه ای در سفر از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کرده، بنابراین توجه به این مهم، به داشتن سفری لذت بخش کمک زیادی می کند.

** انجام آزمایش قبل از رانندگی
کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت همدان افزود: رانندگان دیابتی نیز باید قبل از انجام رانندگی به طور حتم تست قند خون بدهند.
ساعتچی اضافه کرد: آنها در حین رانندگی هر زمان نیاز بود در قسمت امنی پارک کرده و میزان قند خون خود را بررسی تا از این طریق به حفظ سلامت خود و همسفران کمک کنند.
وی توصیه کرد: رانندگان در فاصله های کوتاه زمانی کمی قدم بزنند و از یکجا نشینی، رانندگی مداوم و طولانی مدت پرهیز کنند.
کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت همدان با بیان اینکه در صورت بروز افت قند خون درمان مناسب و سریع انجام گیرد اضافه کرد: همراه داشتن خوراکی های زود جذب و دیر جذب برای پیشگیری در نوسان قند خون لازم است.

** شستشوی مرتب و منظم پا
کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت همدان گفت: مراقبت از پای دیابتی ها در هوای گرم بسیار اهمیت دارد بنابراین بر شستشوی مرتب و منظم روزانه پا در ایام گرم سال تاکید می شود.
ساعتچی افزود: با انجام شستشوی روزانه پاها و خشک کردن به ویژه ما بین انگشتان، چرب کردن پاها در صورت خشکی پوست، به استثنای ما بین انگشتان و از سلامت پاهای خود در طول سفر محافظت کنید.
وی ادامه داد: معاینه روزانه پاها از لحاظ قرمزی، جای فشار یا پینه احتمالی و نیز پوشیدن کفش راحت و پنجه پهن بسیار توصیه می شود.
کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل دیابت مرکز بهداشت همدان تاکید کرد: بیماران دیابتی باید از پا برهنه راه رفتن به ویژه در ساحل یا دریا پرهیز کنند.

** آفتاب گرفتن و پیشگیری از سوختگی
ساعتچی گفت: به طور حتم پیش از آفتاب گرفتن یا سفر به مناطق گرم و آفتابی، از کرم های ضد آفتاب تجویز شده از سوی پزشک استفاده شود.
وی افزود: همچنین از دستکش های نخی و کلاه لبه دار به عنوان محافظ فیزیکی در برابر نور خورشید کمک بگیرید.
وی گفت: تمامی راهکارهای ارایه شده کمک می کند تا سفری همراه با تندرستی و دل خوشی داشته باشید و یک خاطره زیبای دیگر به کتاب زندگی بیفزایید.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.