منصور رضوانی جلال روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سطح اراضی آبی استان همدان 253 هزار هکتار است که 163 هزار هکتار آن برای اجرای آبیاری تحت فشار مستعد ارزیابی می شود.
وی با بیان اینکه استان همدان در استفاده از روش های آبیاری تحت فشار در 10 سال اخیر رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده است، گفت: امسال نیز با استفاده از روش های آبیاری نوین برای افزایش بازدهی آبیاری در سطح مزارع تلاش می کنیم.
رضوانی جلال با اشاره به اینکه با اجرای طرح های آبیاری تحت فشار 590 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شد، خاطرنشان کرد: طی سال های پس از پیروزی شکوه مند انقلاب اسلامی به ویژه در سال های اخیر، توسعه سیستم های نوین آبیاری به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: هم اکنون افزون بر 145 هزار هکتار از اراضی آبی استان تحت پوشش سیستم های نوین قرار گرفته و سالانه بیش از 638 میلیون متر مکعب در مصرف آب بخش کشاورزی صرفه جویی می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: این سازمان بحث بهره وری از منابع را در دستور کار خود قرار داده است؛ چراکه در جهان امروزی میزان بهره وری از آب حدود 5.1 کیلوگرم پیش بینی می شود و این در حالی است که این رقم به طور متوسط در استان همدان و کشور حدود هفت کیلوگرم یعنی تا 2 برابر امکان افزایش بهره وری از نهاده هاست.
وی تاکید کرد: سال گذشته با اجرای 12 هزار 17 هکتار آبیاری تحت فشار در استان همدان، موفق به کسب رتبه سوم کشور شده ایم و در سه سال گذشته استان همدان یکی از استان های موفق در این حوزه بوده است.
رضوانی جلال اظهار داشت: همچنین به منظور بهره وری از عوامل تولید، افزایش تولید در واحد سطح و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، توسعه سیستم ها و کشت های گلخانه ای به عنوان یکی از برنامه های وزارت متبوع و این سازمان مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در همین چارچوب تاکنون 103 هکتار در استان همدان گلخانه ایجاد شده و طی سال های اخیر توجه ویژه ای به توسعه گلخانه در مقیاس بزرگ صورت گرفته است.
رضوانی جلال با بیان اینکه بیش از 29 درصد فضای کسب وکار استان در بخش کشاروزی است، افزود: بیش از چهار درصد محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می شود.
استان همدان یکهزار و 950 هکتار وسعت دارد که 46 درصد اراضی آن منابع طبیعی، 33 درصد زراعی، 3.7 درصد باغ و حدود 13.1 درصد آن نیز آیش است.
این استان در بخش کشاورزی یکصد هزار و 422 بهره بردار دارد و 26 درصد اشتغال استان به این حوزه اختصاص می یابد.
7523/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.