به گزارش ایرنا، بازتاب خبرهای ناگوار روزهای اخیر مبنی بر برخورد خودروها با درختان، جدولها و تیرهای برق وسط بلوارهای همدان، واژگونی، مرگ و یا صدمات شدید سرنشنان خودرو، نقل محافل عمومی شده است.
خودروهایی که به دست رانندگان کم تجربه، جوان و سهل انگار حادثه ای تلخ و داغدار را به ثبت می رسانند که به دنبال آن والدین و حتی رهگذران را به تاثر و موجی از غم و اندوه وا می دارد.
این روزها جنون سرعت به ویژه در رینگ دوم شهر همدان منجر به بروز سوانح تاسف بار شده و جوانان را به کام مرگ می کشاند.
نمونه آن برخورد پنجشنبه هفته گذشته یک دستگاه خودرو اچ.سی.کراس با تیر برق وسط بلوار دانشگاه (شهید احمدی روشن) همدان بود که سه کشته و سه زخمی برجای گذاشت و شاهدان عینی سرعت این خودرو را بیش از حد مجاز و حتی بین 160 تا 180 کیلومتر عنوان کردند.
در واقع این جوانان که گفته می شود کمتر از 20 سال سن داشته اند، با جنون سرعت در مدار کیلومتر مرگ صحنه ای دلخراش را به ثبت رساندند.
مگر می شود با سرعتی که حتی در بزرگراه ها و اتوبان ها هم غیرمجاز تلقی می شود، در دل شهر جولان داد که در واقع عاقبت این اقدام جنون آمیز تلخ کامی و داغ دل ماندن خانواده ها و مرگ ابدی سرنشینان است.
البته به گفته بسیاری از اهالی خیابان معروف به دانشگاه، سالهاست که این محور به مسیر مرگ تبدیل شده و دلیل آن اغلب سرعت غیرمجاز و نبود کنترل وسیله نقلیه از سوی راننده کم تجربه و ناشی، است.
شروع این حوادث تلخ پس از ساخت زیرگذر پ‍ژوهش همدان استارت خورد و چندین بار شاهد تصادفات و سوانح مرگبار در این نقطه بودیم.
اما حوادث به این زیرگذر ختم نشد و ویراژ خودروها در این مسیر منجر به تداوم سوانح تلخ تر شد؛ مسیری که به اذعان برخی کارشناسان به لحاظ فنی و طرح هندسی با نقص هایی مواجه است و نبود علایم بازدارنده سرعت های غیرمجاز نظیر دوربین و سایر قوانین باعث شده تا همچنان شاهد جولان وسایل نقلیه باشیم.
این روزها باتوجه به تعطیلی مدارس و فصل گردشگری شاهد دوردورهای تفریحی جوانان نیز هستیم به گونه ای که برخی از تصادفات به وقوع پیوسته طی یک ماه اخیر نشات گرفته از همین دوردورهای تفریحی است.
دختران و پسرانی که حتی در مواردی در کنار یکدیگر سرعت را چاشنی هیجانات جوانی خود کرده و حوادثی مرگبار را رقم می زنند.
امروزه مسیرهای منتهی به رینگ دوم شهر همدان از محور گنج نامه و پیست تاریک دره گرفته تا بلوار ارم، بلوار بعثت و سایر مسیرهای گردشگری مامن تصادفات دلخراش شده به طوریکه روزانه شاهد تصاویری دلخراش به ویژه در فضای مجازی پیرامون سهل انگاری و بی توجهی رانندگان کم تجربه و ناشی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی هستیم.
سوانح و حوادقی دلخراش که اگرچه بسیاری از خانواده ها به خصوص جوانان تصاویر آن را در شبکه های اجتماعی به وفور رویت می کنند، اما هشدار به آنها لحظه ای است و ساعاتی بعد از یاد می برند.

** بلوار احمدی روشن میعادگاه تصادفات خونین
به گفته ساکنان بلوار شهید احمدی روشن (دانشگاه) حد اصل زیرگذر پژوهش تا میدان مدرس همدان با گلایه مندی نسبت به کم توجهی مسئولان به نواقص فنی این مسیر و تاثیر مستقیم آن در تصادفات رانندگی، می گویند: این بلوار به محل تصادفات خونین تبدیل شده است.
آنان می افزایند: بی توجهی رانندگان با قوانین و ایمنی در رانندگی، نبود عوامل بازدارنده در سرعت های غیرمجاز، قرار گیری این مسیر در رینگ اصلی ورودی و خروجی شهر همدان، نبود سرعت گیر در مسیر، نبود طراحی درست دوربرگردان های بلوار و سایر عواملی همچون سهل انگاری رانندگان، باعث تصادفات مرگبار در بلوار شهید احمدی روشن (دانشگاه) شده است.
شماری از ساکنان این بلوار نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشتند: این مسیر جزو محورهای اصلی تردد خودروها به شمار می رود و کیفیت مناسب آسفالت و نبود دست انداز یا سرعت گیرها باعث شده تا سقف سرعت مجاز توسط خودروها رعایت نشود.
برخی از شهروندان همدانی نیز راه اندازی دوربین های ثبت سرعت غیرمجاز در بلوار شهید احمدی روشن را خواستار شدند و افزودند: 2 دوربین در این مسیر نصب شده اما هنوز راه اندازی صورت نگرفته است.
قدیمی های این محله نیز خاطرنشان ساختند: در گذشته چند سرعت گیر در مسیر ایجاد شده بود که به اجبار منجر به کاهش سرعت خودروها می شد اما تغییرات صورت گرفته در این خیابان سبب شد تا سرعت گیرها حذف شود.
آنان اضافه کردند: در بعضی از تصادفات نیز خودرو حتی به درب داخل منازل حاشیه بلوار یورش می برد که باعث شد تا ساکنان برخی از این منازل اقدام به فروش خاه های خود کنند.

** مرگ 15 تن در سه ماهه نخست امسال
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان نیز در این باره اظهار داشت: 15 تن در سه ماهه نخست امسال در سوانح درون شهری این استان جان باختند.
سرهنگ علی فکری اظهار داشت: این افراد در 14 فقره سوانح فوتی فصل بهار جان خود را از دست دادند.
وی اضافه کرد: شهرستان همدان بیشترین سهم را در این سوانح دارد و 6 تن شامل چهار مرد و 2 زن در سوانح درون شهری فوت کردند.
رئیس پلیس راهور همدان یادآوری کرد: تیرماه امسال نیز چندین سانحه فوتی در معابر درون شهری رخ داد که تازه ترین آنها برخورد یک دستگاه خودروی سواری با تیر چراغ برق و درخت در بلوار شهید احمدی روشن بود که منجر به مرگ 2 تن و مجروح شدن چهار تن دیگر شد.
وی خاطرنشان کرد: تردد با سرعت غیرمجاز و ناتوانی رانندگان در کنترل وسیله نقلیه از اصلی ترین عوامل بروز حوادث مرگبار در این استان است.
سرهنگ فکری با بیان اینکه بیشترین تصادفات استان طی سال‌جاری در کمربندی‌ها و بلوارهای اصلی استان اتفاق افتاده است، اضافه کرد: بلوار احمدی‌روشن، بلوار مطهری و بلوار بعثت سه نقطه خطرساز شهر هستند که برای ایمن‌سازی به شهرداری معرفی شده‌اند.
وی اظهار داشت: کنترل معابر استان توسط دوربین‌های مدار بسته، ایجاد سرعت‌ کاه‌ها و آرام‌ سازی ترافیک و ارتقای سطح آگاهی و فرهنگ مردم موجب کاهش تصادفات درون ‌شهری می شود.
امیدواریم بازتاب خبری اینگونه اتفاقات تلخ از یادها نرود و عبرتی باشد برای رانندگانی که از عشق تا جنون سرعت دارند و همواره با سرعت بی امان، به کیلومتر مرگ نزدیک می شوند.
گزارش از میثم ناصرنژاد
7520/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.